• KristenTjej84

    Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?

    Eftersom det finns en tråd som handlar om ateisters sätt att se på oss kristna,
    så tänkte jag starta en ny.
    Ni andra kristna, vad har ni fått för uppfattning av icke troende/ateister?
     

  • Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 01:34:39 följande:
    gärna!
    Okej!  

    Vi kan börja med Jesus lärjungar.  Jesus lärjungar var judar.  De hade följt sin ledare i cirka tre år.  De hade tron på att Jesus var Messias.  Den allmännerliga tron på Messias under det första århundradet, var inte en messias som skulle dö, utan en messias som skulle komma för att slåss mot romarna och återupprätta Jerusalem som stat.    Men denne Jesus, inte bara dog.  Utan han dog även på ett kors.  

    Är man jude under första århundradet, så borde man förstå att det skulle vara självmål att påstå att en korsfäst man som dessutom dog, är messias.  Därför att bilden av en man som blev upphängd på ett trä - var en tro på att han blev förbannad av Gud själv.  Detta står med i 5e mosebok.  (kan ge dig bibelstället, om du undrar)  Att då starta en religion där stjärpunkten handlar om en messias som har blivit korsfäst och dödad - vore väldigt underligt - psykologiskt sett.   

    De här lärjungarna gick ut för att förkunna att denne korsfäste man - har uppstått.  Och det kunde de alla vittna om.  Psykologiskt sett - är detta intressant, och det säger mig att de iallafall trodde att deras Messias hade uppstått.  
  • AndersFl
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 01:50:24 följande:
    En "själ" till skillnad från medvetandet brukar vanligtvis anses kunna existera utan en fungerande hjärna.

    Menar du att själen finns innan hjärnan utvecklats? 
    Japp, precis så tänker jag.


  • mucklas
    AndersFl skrev 2013-05-11 01:52:20 följande:
    Japp, precis så tänker jag.


    Får jag fråga: hos en hjärnskadad eller dement person, anser du att själen fortfarande är hel?
    Att blod är tjockare än vatten betyder bara att fläckarna är svårare att tvätta ur.
  • Selfish Geene
    AndersFl skrev 2013-05-11 01:50:47 följande:

    Själen går inte att bevisa fysiskt, eftersom den är ICKE-MATERIELL! Själen är dina tankar och känslor. Ja, jag skulle kunna utveckla det mera, men jag förstår redan nu att det är lönlöst eftersom du inte är den typen som går att diskutera sådana saker med.

    Typiskt ateister att ständigt tjata om "bevis". Ja du själv och det faktum att du lever t.ex. är ett lysande bevis på själens existens! Utan själ = inget liv.


    så...
    Om du menar medvetandet (det som upphör att existera i och med att hjärnan dör) borde du inte använda orde "själ" (som vanligtvis avser något som existerar oberoende av en fysisk kropp)
    utan själ=inget liv är en ekvation jag utan vidare håller med dig om, eftersom det även innebär utan liv=ingen själ
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-11 01:51:59 följande:
    Okej!  

    Vi kan börja med Jesus lärjungar.  Jesus lärjungar var judar.  De hade följt sin ledare i cirka tre år.  De hade tron på att Jesus var Messias.  Den allmännerliga tron på Messias under det första århundradet, var inte en messias som skulle dö, utan en messias som skulle komma för att slåss mot romarna och återupprätta Jerusalem som stat.    Men denne Jesus, inte bara dog.  Utan han dog även på ett kors.  

    Är man jude under första århundradet, så borde man förstå att det skulle vara självmål att påstå att en korsfäst man som dessutom dog, är messias.  Därför att bilden av en man som blev upphängd på ett trä - var en tro på att han blev förbannad av Gud själv.  Detta står med i 5e mosebok.  (kan ge dig bibelstället, om du undrar)  Att då starta en religion där stjärpunkten handlar om en messias som har blivit korsfäst och dödad - vore väldigt underligt - psykologiskt sett.   

    De här lärjungarna gick ut för att förkunna att denne korsfäste man - har uppstått.  Och det kunde de alla vittna om.  Psykologiskt sett - är detta intressant, och det säger mig att de iallafall trodde att deras Messias hade uppstått.  
    Ingen av de som skrev evangelierna träffade Jesus, de återberättade bara det som andra hade berättat för dom, att historierna som berättades i mångt och mycket överensstämde med profetiorna (som lärljungarna och evangeliernas författare hade vuxit upp med) kanske inte är så konstigt?
  • Selfish Geene
    AndersFl skrev 2013-05-11 01:52:20 följande:
    Japp, precis så tänker jag.


    Vi har inga exempel på ett medvetande som existerat utanför en fysisk hjärna, ändå tror du att det finns!?

    Varför? 
  • Anastasia
    mucklas skrev 2013-05-11 01:50:15 följande:
    Och om jag talar om för dig att stora delar av evangelierna är oerhört lika urgamla egyptiska texter? Texterna om Horus påminner så mycket om jesus att man måste undra om det var plagiat. Jag säger inte att jesus inte har funnits, det har han antagligen, men jag tror väldigt mycket har lagts till i skrifterna om hans liv, med inspiration från äldre källor.
    du menar denna? 

     http://sv.wikipedia.org/wiki/Horus

    Och jag måste säga att jag tror precis tvärtom, mucklas. Att det var mysteriereligionerna som tog efter Kristendomen.    
  • mucklas
    Anastasia skrev 2013-05-11 02:00:20 följande:
    du menar denna? 

     sv.wikipedia.org/wiki/Horus

    Och jag måste säga att jag tror precis tvärtom, mucklas. Att det var mysteriereligionerna som tog efter Kristendomen.    
    Är det en fråga om datering igen? Myten om Horus är ju flera tusen år äldre än kristendomen.
    If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-11 02:00:20 följande:
    du menar denna? 

     sv.wikipedia.org/wiki/Horus

    Och jag måste säga att jag tror precis tvärtom, mucklas. Att det var mysteriereligionerna som tog efter Kristendomen.    
    tror du att egyptisk mytologi är yngre än den kristna? 
  • AndersFl
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 02:00:01 följande:
    Vi har inga exempel på ett medvetande som existerat utanför en fysisk hjärna, ändå tror du att det finns!?

    Varför? 
    Hört talas om spöken och andar? Nu förstår jag att du inte är typen som tror på övernaturligheter, men på denna sida

    paranormal.nu

    finns en lista på ställen i Sverige där det spökar. Bilda dig en egen uppfattning genom att besöka några av de här ställena.

    Jag förstår också om du inte ens är intresserad av att besöka sidan, eftersom du tydligen förväntar dig att JAG personligen ska bevisa själens existens.

    Men som sagt, ett tips bara.

Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?