• KristenTjej84

    Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?

    Eftersom det finns en tråd som handlar om ateisters sätt att se på oss kristna,
    så tänkte jag starta en ny.
    Ni andra kristna, vad har ni fått för uppfattning av icke troende/ateister?
     

  • Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?
  • Anastasia
    mucklas skrev 2013-05-11 02:28:53 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Horus
    Wikipedia är en bra plats att börja, kan du läsa på engelska får du enormt mycket mer information.

    Var de olika Horusmyterna står vet jag inte, jag vet att legender om honom finns nedskrivna i pyramider och hieroglyfer i templen. I en legend ska hans mor, Isis, ha blivit havande mha helig eld, han sägs ha haft 12 följeslagare, han kunde gå på vatten och hela sjuka.

    Vissa forskare anser att hela den judiska tron bygger på de gamla egyptika gudarna,vilket verkar rätt vettigt när man tänker på att egypten var den stora vigtiga civilisationen i området under mycket lång tid.

    en.wikipedia.org/wiki/Jesus_Christ_in_compara... Också en bra sida, med jämförelser mellan jesus och många andra historiska och mytologiska gestalter.
    Okej, jag ska försöka att läsa den engelska versionen av Horus, det kommer ta lite tid.  Eftersom jag inte är så där jättebra på engelska.  =)
  • mucklas
    AndersFl skrev 2013-05-11 02:23:53 följande:
    När själen manifesterar sig i kroppen i det jordiska livet, begränsas den av andra människors begränsningar, eftersom vi alla påverkas av varandra. Eftersom "världens" uppfattning är att vi är begränsade till våra kroppar, så påverkar det det uppväxande barnet, som kanske från början är medveten om att det har en själ, men som mer eller mindre "tvingas" förneka det pga att föräldrar och omgivning säger att "Så här är det (inget som inte är fysiskt påvisbart existerar), och så finns det inget mer".

    Själen kan således "luras" till att tro att den inte existerar, det låter dumt, jag vet, men de som är insatta i det andliga och själsliga förstår hur jag menar. Hjärnan är ett organ i kroppen som kan vara utvecklingsstört från början eller drabbas av sjukdom, och om inte människan är medveten om sin själ, så tror den att den är begränsad utifrån denna världens normer, dvs att hen enbart är fysisk och bara har ett liv.
    Bara ett liv, menar du att vi har evigt liv, som kristendomen och islam, eller många på varandra följande - pånyttfödelse? Har vi ett slutmål, ett paradis, finns det också ett helvete? Behöver vi prestera något för att komma dit?

    Vilken påverkan har denna tro på ditt dagliga liv? Är det en tro som guidar dig eller är det bara ytterligare en dimension i ditt liv? Är du medlem i en kyrka, eller samfund av något slag eller betraktar du detta som en privatreligion?

    (Och jag har f ö inte druckit en droppe Glad)
    If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Selfish Geene
    Anastasia skrev 2013-05-11 02:29:07 följande:
    Absolut räknar jag detta som tillförlitligt, med tanke på att ögonvittnen fortfarande levde då dokumenten om evangeliet blev till. Folk kunde då säga: Men detta är inte vad vi har blivit lärda via den muntliga traditionen, och därmed skulle sanningen fort komma fram. 
    Kommer du konvertera till egyptisk religion nu då?

    *Den föregår kristendomen tidsmässigt
    *den är noga dokumenterad
    *det finns jungfrufödsel, en skapelseberättelse som är minst lika trolig som den kristna, död och uppståndelse (efter tre dagar) och killen var son till en gud!

     
  • Selfish Geene
    AndersFl skrev 2013-05-11 02:30:24 följande:
    Bland annat av egen erfarenhet. Jag hade elakartad cancer, men tack vare min tro på att själen kan läka kroppen, och att vi inte bara är våra kroppar, utan något mycket mer, så försvann till sist cancern.

    Egentligen är det synd att inte fler tror på själens existens, då hade många kunnat rädda sina egna liv.

    Men men... var och en lever som det behagar henom...

    hur kommer det sig att kristna inte tillfrisknar mirakulöst från cancer i större utsträckning än ateister eller labbråttor? 
  • mucklas
    Anastasia skrev 2013-05-11 02:35:15 följande:
    Okej, jag ska försöka att läsa den engelska versionen av Horus, det kommer ta lite tid.  Eftersom jag inte är så där jättebra på engelska.  =)
    Jag ska leta lite efter andra texter åt dig, men nu ska jag sova en timme eller så. Upp tidigt i morgon Glad
    Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision
  • Anastasia
    mucklas skrev 2013-05-11 02:38:58 följande:
    Jag ska leta lite efter andra texter åt dig, men nu ska jag sova en timme eller så. Upp tidigt i morgon Glad
    Du får sova så gott. =)  Har ännu inte funnit något om att Horus dog och uppstod från de döda.  
  • mucklas
    Anastasia skrev 2013-05-11 02:45:00 följande:
    Du får sova så gott. =)  Har ännu inte funnit något om att Horus dog och uppstod från de döda.  
    Nej, den myten tillhör Horus far, Osiris.

    Tack tack, och tack för intressant diskussion. Det är bra med distraktion sent på natten ibland.
    If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Anastasia
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 02:36:59 följande:
    Kommer du konvertera till egyptisk religion nu då?

    *Den föregår kristendomen tidsmässigt
    *den är noga dokumenterad
    *det finns jungfrufödsel, en skapelseberättelse som är minst lika trolig som den kristna, död och uppståndelse (efter tre dagar) och killen var son till en gud!

     
    Faktiskt inte, jag tycker mig inte ha funnit några sådana likheter.  Det enda som jag hittat hittills som påminde lite om typ jungfrufödseln och uppståndelse var detta:

    "Horus was born to the goddess Isis after she retrieved all the dismembered body parts of her murdered husband Osiris, except his penis which was thrown into the Nile and eaten by a catfish,[6][7] or sometimes by a crab, and according to Plutarch's account (see Osiris) used her magic powers to resurrect Osiris and fashion a gold phallus[8] to conceive her son (Original Egyptian accounts have the penis of Osiris surviving).

    Once Isis knew she was pregnant with Horus, she fled to the Nile Delta marshlands to hide from her brother Set who jealously killed Osiris and who she knew would want to kill their son.[9] There Isis bore a divine son, Horus.

     

  • Anastasia
    mucklas skrev 2013-05-11 02:49:25 följande:
    Nej, den myten tillhör Horus far, Osiris.

    Tack tack, och tack för intressant diskussion. Det är bra med distraktion sent på natten ibland.
    Tack detsamma Mucklas. =)  Hoppas vi får talas vid mer imorgon. =)  

    Ja då var det den som jag kopierade i inlägget innan detta.  För där nämns det om Osiris uppståndelse.  
  • Lampstället
    Selfish Geene skrev 2013-05-11 02:38:29 följande:
    hur kommer det sig att kristna inte tillfrisknar mirakulöst från cancer i större utsträckning än ateister eller labbråttor? 
    Därför det sker inge under idag, det försvan i och med apostlarnas död.

    1 Kor 13:1, 8


    "Om jag talar människors och änglars tungomål men inte har kärleken, då har jag blivit som en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall de upphöra".

Svar på tråden Ni andra som är kristna, vad tycker ni om ateister?