• jennaA

    Varför fäster inte ägget?

    Jag har gjort ett ivf försök, jag fick tillbaka en 5 dagars blastosyst och en kom till frysen. Blastosysten som jag fick tillbaka var fin sa läkaren, min slemhinna var också bra. På missfallsutredningen hittade dom inga fel och jättemånga prover togs. Men trots detta så fäste inte denna blastosyst.. man blir så förtvivlad och frustrerad och undra vad är felet? Är det någon som vet vad orsakerna kan vara?

  • Svar på tråden Varför fäster inte ägget?
  • jennaA

    Jaha då kom mensen på ruvardag 3 efter FET. Hur e det möjligt? Frustrerad är bara förnamnet just nu!

  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-02 16:03:36 följande:
    Jaha då kom mensen på ruvardag 3 efter FET. Hur e det möjligt? Frustrerad är bara förnamnet just nu!

    Är det mycket mens? Om det bara är lite så kan det ju vara en sk nidblödning, dvs embryot är på väg att fästa. Dessutom är det vanligt med småblödningar de första veckorna när man gjort IVF och dyl. Behöver inte betyda att ditt FET är kört!!
  • Juliette F
    callimero skrev 2013-07-01 06:56:22 följande:
    Juliette, känner igen mig så. Jag var inte purung när vi började men bra värden och inga fel hittades. Men allt fokus riktades mot mina "gamla ägg'". Vi frågade sophiahemmet flera gånger om det inte kunde bero på spermierna men då skrattade de mer eller mindre åt oss och sa att bara de befruktat ägget så har de gjort sitt. 10 försök litade vi på detta. Önskar vi lyssnat på vår intuition tidigare och testat m donerade spermierna medans jag var hyfsat ung. Vi har fått ok i Riga att använda hälften som du skrev. I ert fall har ni ju fått tydligt svar i och med försöken. Hoppas det går fint nu med ED!

    Lycka till du också i Riga!! Nu är det vår tur att få plus, vi "gamlingar" som väntat o längat så länge! Gravid
  • jennaA
    Juliette F skrev 2013-07-02 16:18:07 följande:
    Är det mycket mens? Om det bara är lite så kan det ju vara en sk nidblödning, dvs embryot är på väg att fästa. Dessutom är det vanligt med småblödningar de första veckorna när man gjort IVF och dyl. Behöver inte betyda att ditt FET är kört!!

    Nej det har bara kommit lite, som tur är, jag hoppas verkligen att det är en nidblödning, kliniken trodde inte heller det var mens, alldeles för många dagar innan beräknad mens, men blev ordinerad vila så nu vågar jag inte så mycket som att hosta. Tack för ditt svar!!
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-02 16:32:17 följande:

    Nej det har bara kommit lite, som tur är, jag hoppas verkligen att det är en nidblödning, kliniken trodde inte heller det var mens, alldeles för många dagar innan beräknad mens, men blev ordinerad vila så nu vågar jag inte så mycket som att hosta. Tack för ditt svar!!

    Det låter positivt att det bara är lite. Det är sååå många här på forumet (har hängt här i över tre år Skrattande) som berättat om blödningar i början av ruvningen. Ofta har det varit ofarligt. Jag tycker också det verkar vara för tidigt för att vara din beräknade mens - det lutar mer åt nidblödning alternativt känsliga slemhinnor. Så jag tror du kan slappna av lite grand :).
  • jennaA

    Nu fick jag mensvärk också, var på toaletten nyss och det blödde lite mer, usch det känns mer och mer som vanlig mens :(

  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-02 17:50:19 följande:
    Nu fick jag mensvärk också, var på toaletten nyss och det blödde lite mer, usch det känns mer och mer som vanlig mens :(
    Nidblödning kan kännas som lättare mensvärk. Bara så du vet...
  • Juliette F
    jennaA skrev 2013-07-02 17:50:19 följande:
    Nu fick jag mensvärk också, var på toaletten nyss och det blödde lite mer, usch det känns mer och mer som vanlig mens :(

    Hittade lite gammal info från FL:

     "Jag fick blödningar en vecka tidigare än beräknad mens och efter lite googlande så fick jag reda på att det finns något som heter nidationsblödning. Min fråga är att om det här ÄR en nidblödning kan man då samtidigt känna en värk, typ som mensvärk, eller var helt enkelt min mens tidig, trots att den snarare alltid brukar komma senare än beräknat? Visst kan jag göra ett grav.test, och det kommer jag göra, men jag undrar fortfarande!"

    "Så var det för mig, fick en nidis 7 dagar efter ÄL och som mensvärk. Nu är jag gravid i vecka 9 och har fortfarande samma dova värk."

    Jag blödde i typ fem dagar, nästa fram till beräknad mens. Brunröda flytningar (sorry for details) 

    "Jag hade så i min senaste graviditet. 6 dagar efter ÄL började jag få spottings precis så som mensen börjar å sen blev de lite mer å sen slutade det som efter ca 4 dagar, det riktiga skyfallet av blod uteblev som. Jag trodde först ja bara hade tidig mens, men det visade sig att jag var gravid! =)"


    Så du ser att det inte är ovanligt. Ge inte upp än, jennaA!!   
       
       

      

     
  • jennaA

    Å Juliette, tack igen och jag hoppas sååå att du har rätt

Svar på tråden Varför fäster inte ägget?