• Livia2
    Äldre 29 Jan 16:43
    5017 visningar
    14 svar
    14
    5017

    Hur dåligt är vårt spermaprov???

    Vårt spemaprov visade att det fanns
    25 milj spemier/ml (mer är 40 milj = normalt)
    8 % av dem är pigga ( mer är 25 % =normalt)

    Läkaren sa att vårt enda hopp är IVF, är det så???Känns så tufft!!!
    Någon som har erfarenhet eller koll på detta? vad har era läkare sagt???
    Vilka värden på spermaprov har ni haft och vilken behandlingsform har ni fått??

    Hoppas på svar! TACK på förhand!

  • Svar på tråden Hur dåligt är vårt spermaprov???
  • dison
    Äldre 29 Jan 16:56
    #1

    Livia2: Vilket tråkigt besked. På min mans provsvar stod det bara "helt normalt", inga siffror alls angavs. Lycka till!

  • Livia2
    Äldre 29 Jan 17:04
    #2

    Dison:
    skönt att ert spermaprov var normalt! Då är det bara att hoppas att allt annat är bra också!
    Lycka till!

  • timtom
    Äldre 29 Jan 17:18
    #3

    Hej!
    Min man lämnade två spermieprov.
    Det första hade han 15 miljoner ,det andra 50 miljoner spermier.
    Förrutom antal som var dåligt var det nedsatt rörelse på vissa och missbildat utseende på vissa.
    Vi blev ordinerade IVF direkt.Mikroinjektion eller ICCSI som det heter.
    Vill tillägga att vi dock lyckats bli gravida på naturligt sätt en gång på två år,det slutade i missfall.
    Så visst finns möjligheten, det är små faktorer som spelar in.
    Tycker att det var tufft att få beskedet då för några månader sen men ganska snabbt ändrade vi uppfattning.Nu har vi ju alla möjligheter att lyckas!

  • Livia2
    Äldre 29 Jan 18:11
    #4

    Tack timtom för ditt inlägg!
    Så skönt att höra att ni nu börjar se framåt och har ändrat uppfattning!
    Ja, det ska bli skönt när vi sen har fått reslutatet från spermaprov 2 då kan vi tydligare se vad som gället för oss.
    Jag har mentalt börjat ställa in mig på att det blir provrörsbefruktning för oss, det känns ok. Men min stora oro är, tänk om inte det hellr lyckas??? Hur många försök orkar man och hur kommer vårt äktenskap att påverkas om det blir trögt att få barn..
    Ja, det gäller att ta en dag i taget...

  • Carina­B
    Äldre 29 Jan 18:20
    #5

    Mannen min hade 42 miljoner spermier - 9 % snabba, 57% långsamma, 31 % orörliga och 3% som inte kunde klassificeras. 4% var ideala.
    vi fick svaret att acceptans gavs för mannen, inte normala men ok förhållanden och fortsatt utredning av kvinnan... Eftersom de inte hittade fel på mig heller så blev det IVF för vår del så vi börjar behandling nu i veckan som kommer.
    Så vad jag kan tycka är att ditt svar är väl någonstans runt mannen mins och det borde vara ok. Det beror nog på damen din också vad som blir slutresultat om behandling...

    Såklart du känner oro för att det kanske inte lyckas också med IVF. Vi känner samma sak men det är skönt att komma vidare i behandlingen så att man slipper den ständiga stressen av att ha sex på beställning utan att man ser resultatet. Vi känner så att har man gjort allt så får man ta ställning till ett dåligt resultat då. Just nu ser vi bara fram emot att börja med behandlingen och forhoppningsvis bli gravida. Men, om vi inte lyckas så är inte livet slut för det. Vi ser barn som bonus istället för en självklarhet.

    Lycka till med allt - varma kramar!

  • Agrono­m
    Äldre 29 Jan 18:20
    #6

    Livia: Trist besked!! Men som timtom skriver så betyder ju inte det att ni inte kan bli gravida bara att ni behöver lite hjälp. Behövs ju bara en spermie för att befrukta ett ägg

    Min man hade totalt 454 milj spermier (mer än 40 miljoner), 76 % (mer än 30%)rörliga och koncentrationen var 91 miljoner (mer än 20 miljoner) så han var helt ok. Vi blir ändå inte gravida trots att allt är ok hos båda och vi blev ordinerade att prova insemination innan IVF.

    Lycka till!!!!

  • Livia2
    Äldre 29 Jan 19:59
    #7

    Tack för alla positiva hejarop!
    Det är skönt att höra att det kommer kännas bättre om ett tag att inse att vi behöver IVF för att ha en chans att bli gravida!

    Som du sa CarinaB, att få barn är ju en bonus men i vissa lägen är det svårt att leva med tanken att det inte skulle gå för oss.

    jag måste har en målbild av att vi till slut kommer att lyckas bli gravida. Det ska gå bra!
    Gör det inte det få vi ta det då...

    Jag ska försöka längta efter att komma igång med behandling!
    kram på er

  • Äldre 30 Jan 00:00
    #8

    Hejsan,

    På vårat spermaprov stod det att han hade 72% abnorma.... Inte så bra alltså. 28% som var bra.

    Men om er sambo/man badar badkar dagligen så kan det göra sitt. Spermierna blir slöa m.m.

    Nu har vi ju äntligen blivit gravida efter 3,5 års kämpande. Jag är i v.37. Men iallafall så har jag sagt till min sambo att han ska sluta att bada badkar varje dag och kanske bara göra det en gång i veckan. För jag vill ha ett till barn rätt så tätt. Därför har vi valt att inte skydda oss heller efter denna förlossning.

    Lycka till allihop

    Terese

  • Kerpet­1
    Äldre 30 Jan 07:17
    #9

    Medhåller Agronom!

    Det krävs egentligen bara en rackare, och är han på hugget...
    Nåväl, min man har haft ganska ojämnt antal mellan våra inseminationstillfällen så det kan ju finnas fler, eller hur?

    Lycka till!

  • Agrono­m
    Äldre 30 Jan 09:17
    #10

    Terran: Ang de abnorma spermierna så är ju allt under 95% normalt enligt vårt spermaprov...så antalet abnorma för er (72%) är ju inte onormalt.

  • Livia2
    Äldre 30 Jan 16:01
    #11

    Ja, inga varma bad alltså!!

    Min man har idag lämnat sitt andra spermaprov, efter det kanske vi vet lite mer vad som gäller för oss. Men jag har börjat ställa in mig på IVF då jag också har lite strul med oregelbunden mens och inte alltid ÄL.

    Kerpet: Nyfiken, ni som provar insemination vilken kvalitet är det på din mans spermier?

    Vore intressant att veta hur läkarna resonerar. När är det idÉ att pröva insemination och när går man direkt till IVF? Erfarenheter?

    tack för alla stöttande inlägg!!

  • Äldre 30 Jan 16:33
    #12

    Så länge det finns spermier så finns det hopp! Min man har noll procent normala spermier, däremot är de ganska många o skapligt rörliga. Och vi har gjort två IVF-behandlingar. Första gången bara "vanlig" IVF, andra gången både vanlig och ICSI. Båda gånger har det funnits tillräckligt många "normala" spermier för befruktning, även om spermaproven visat noll procent. Gravida är vi inte än men chanserna ser bra ut!

    Det finns många olika normalskalor för spermier. En är WHO:s. Den återges i denna skrift om infertilitet (som för övrigt är mkt lärorik). Kolla i kapitlet om manlig faktor så får du besked.

    www.sahlgrenska.se/upload/su/omrade_oss/reproduktionsmedicin/infertslutversion.pdf

  • Livia2
    Äldre 30 Jan 16:35
    #13

    Tusen TAcK Anne69!
    ska kolla in den sidan!

    Lycka till! Vi kommer att lyckas!!!

  • Thu 16 Mar 2023 17:24
    #14
    Livia2 skrev 2006-01-29 19:59:14 följande:

    Tack för alla positiva hejarop!
    Det är skönt att höra att det kommer kännas bättre om ett tag att inse att vi behöver IVF för att ha en chans att bli gravida!

    Som du sa CarinaB, att få barn är ju en bonus men i vissa lägen är det svårt att leva med tanken att det inte skulle gå för oss.

    jag måste har en målbild av att vi till slut kommer att lyckas bli gravida. Det ska gå bra!
    Gör det inte det få vi ta det då...

    Jag ska försöka längta efter att komma igång med behandling!
    kram på er


    Hur har det gått för er?

    Vi har precis fått reda på att min sambos spermier är lägre till antal (oxå 25 milj/ml). Men i övrigt är dem i bra skick. Läkaren sa att det finns chans att vi kan bli gravida naturlig väg men att det kan ta längre tid. Vid har försökt i snart i ett år. Innan dess fick vi två missfall men det var innan min sambo fick varikocele vilket kan ha påverkat spermierna. Han tänkte testa äta zinktabletter och sen ska vi avvakta några månader. Sen funderar vi på IVF om det inte funkar. 
Svar på tråden Hur dåligt är vårt spermaprov???