• Anonym (Orolig)

    Är det ett tecken på respektlöshet om man blir tilltalad vid namn när någon skriver/pratar med en???

    Hejsan!

    Jag har upptäckt att jag ofta blir lite illa till mods när jag gång efter gång när jag lär känna nya människor märker att de efter ett tag börjar tilltala mig vid namn när de svarar på en fråga eller bara vill mig något.

    Jag är en öppen människa, för öppen många gånger som till stor del bygger på rädslor skapade i en annan tid då jag behövde vara rädd i de miljöer där jag etablerade relationer med människor. Kort sagt är att mitt omedvetna är tidlöst och påverkar mig i nuet - ngt jag får mkt bra hjälp med. Men jag blir fortfarande rädd i många situationer och hur många redskap jag än har, så blir jag alltid lite rädd... Speciellt om jag via jobb eller skola måste umgås långa intervaller i taget varje dag och måste hitta lösningar osv i grupper.

    Jag upplevs nog pga detta som väldigt stressad och orolig. Jag undrar om detta i kombination med att jag nog tar på mig alldeles för mkt som kanske inte är mina problem samt är väldigt öppen, som gör att folk "namnar" mig i framför allt skrift efter ett tag????

    Jag upplever att folk inte "namnar" personer de har stark respekt för i samma grad som dem de inte respekterar lika mkt. Hur gör ni??? Jag upplever inte att någon tycker illa om mig alls - men kanske att de tycker jag pratar för mkt när jag blir rädd och "stör sig på" när jag säger för mkt osv.

    Jag kan inte hjälpa att känna det som att folk har tappat lite respekt för mig när de kallar mig vid namn. Har jag helt fel eller vad är det som händer???

  • Svar på tråden Är det ett tecken på respektlöshet om man blir tilltalad vid namn när någon skriver/pratar med en???
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (m) skrev 2013-10-15 18:29:51 följande:
    jag är lärare och jag använder namn precis tvärtom :"bra skrivet Anton, precis så är det man ska göra"

    jag visar Anton att det var precis till honom jag vände mig med berömmet, inte till hela klassen eller en liten grupp som det ibland kan gälla. Ögonkontakt med Anton och ett uppmuntrande leende + namnet visar att jag verkligen SETT honom och det han jobbat med. Förstår du?   



    Ja visst gör jag det. Men du gör kanske det till alla och skiljer ingen från gruppen???
  • puss
    Anonym (m) skrev 2013-10-15 18:29:51 följande:
    jag är lärare och jag använder namn precis tvärtom :"bra skrivet Anton, precis så är det man ska göra"
    jag visar Anton att det var precis till honom jag vände mig med berömmet, inte till hela klassen eller en liten grupp som det ibland kan gälla. Ögonkontakt med Anton och ett uppmuntrande leende + namnet visar att jag verkligen SETT honom och det han jobbat med. Förstår du?   

    men du gör det inte i negativa toner, eller hur? så som ts upplever sitt särskiljande.
    Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (nej) skrev 2013-10-15 18:30:41 följande:
    Jag upplever att det är någonting speciellt lite äldre kvinnor gör för att vara trevliga och avslappnade, speciellt i situationer där jag kanske upplevs som nervös som t ex. kontakt med sjukvården. Jag tycker att det känns obekvämt och konstigt - jag vet ju vad jag heter och jag vet att du pratar med mig, så varför upprepar du mitt namn? Att det har med brist på respekt att göra håller jag dock inte med om.



    Exakt!! Det är ungefär så jag menar. Med respektlöshet menar jag nog att man genom att tilltala ngn vid namn liksom "talar till den personen" snarare än "med". Man vill liksom stärka att nu ska du lyssna på mig för det räknar jag inte med att du ska göra.
  • puss
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 18:36:03 följande:


    Exakt!! Det är ungefär så jag menar. Med respektlöshet menar jag nog att man genom att tilltala ngn vid namn liksom "talar till den personen" snarare än "med". Man vill liksom stärka att nu ska du lyssna på mig för det räknar jag inte med att du ska göra.

    eller hur.
    "Nu vill jag att alla begriper, Anton, att ingen får kasta äpplen på skolgården.". 
    Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Anonym (Orolig)
    puss skrev 2013-10-15 18:32:27 följande:
    ja det är illa, om alla i gruppen får samma sms utom du.



    Alla får samma sms eftersom det är grupp-messande.
  • puss
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 18:38:10 följande:


    Alla får samma sms eftersom det är grupp-messande.

    men du sa ju att du blir utpekad.
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 18:31:51 följande:


    Det händer ju inte varje dag direkt och oftast bara i skrift. Men det är illa nog när ingen annan i grupp-sms blir tilltalad så.
    Sluta tjafsa din dumma fan.
  • roffe

    Det bästa är väl om du frågar personen som gör detta vad hen menar? Dom flesta som namnar gör ju det för att visa värme. Jag skriver oftast "Hej Kalle" till min bror t ex. Inte bara "Du" hela tiden.

    Folk som skriver sms till mig eller på Skype osv känner jag mig mycket närmre om dom skriver "Tjenare Anna" än om dom bara skriver "öööh du vad göru."
    Det är mer familjärt och förtroendeingivande för mig. 

    Jag undrar vilka du grupp-sms-ar med och vad för ämnen ni diskuterar i sådana, eftersom folk då tydligen väljer att bara skriva ditt namn och ingen annans. Kan det vara så att rom riktar en fråga eller kommentar just till dig för dom vill lära känna dig bättre?

    Varför skriver ni inte privat istället, om det är så att det ger dig jobbiga känslor att grupp-sms-a. (Jag vet inte ens vad det är eller hur det går till).

     

  • Anonym (Orolig)
    puss skrev 2013-10-15 18:37:17 följande:
    eller hur.

    "Nu vill jag att alla begriper, Anton, att ingen får kasta äpplen på skolgården.". 



    Ha ha! Ja fast det exemplet var kanske lite väl tydligt. Där "avslöjas" man ju totalt om man talar till "en grupp" på det sättet. Men visst! Det är ännu mer respektlöst. (Även om det kanske är befogat)
  • puss
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 18:40:47 följande:


    Ha ha! Ja fast det exemplet var kanske lite väl tydligt. Där "avslöjas" man ju totalt om man talar till "en grupp" på det sättet. Men visst! Det är ännu mer respektlöst. (Även om det kanske är befogat)

    men blir du utpekad i grupp-sms på det viset?
    Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Anonym (Orolig)
    puss skrev 2013-10-15 18:38:50 följande:
    men du sa ju att du blir utpekad.



    Ja om ngn svarar på ett inlägg jag skriver så svarar de mig vid namn. Men om någon annan skriver ngt så svarar man bara på frågan.
Svar på tråden Är det ett tecken på respektlöshet om man blir tilltalad vid namn när någon skriver/pratar med en???