• Finmamma

    Sputor för att framkalla äl UTAN ivf?? Ngn mer än jag?

    Hej, Vi ska med hjälp av sprutor stimulera fram en äl och vi ska förföla få 1-2 ägg att mogna för att sedan ha samlag hemma. Det ska vara svårt att få bara 1-2 ägg säger gyn. Vi har två barn redan pch vill ha en trea. Jag har ett amh på 7.0. Ngn som vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Sputor för att framkalla äl UTAN ivf?? Ngn mer än jag?
  • Finmamma
    Demajbebis skrev 2014-02-18 13:17:29 följande:

    Finmamma, du skrev att du har två pergobarn. Hur lång tid tog det med som innan du fick resultat? Använde du enbart pergotime eller även ovitrellespruta?


    Första blev till på 3 enkelkuren. (På andra kuren fick jag aldrig äl. )

    Andra barnet blev till på 4 försöket dubbelkur pergo, men på första dubbelkuren blev jag gravid men fick missfall i v 6.

    Alla gångerna har det gått utan ovitrelle.

    Nu me tredje barnet (om det nu någonsin blir et tredje barn) försökte vi 4 mån med pergotime dubbel varav en trippel. Den sista som var en trippelkur slutade med att jag fick en stor cysta och synstörningar som biverkning! Läkaren avbröt omedelbart och jag får aldrig mer ta dessa tabletter.
  • Tjockisbullen2012

    Längtansblåablomma: låter som det jag har/hade. En cysta på 4 cm dom uppstått efter ägglossning. Tyvärr så verkar min cysta ställa till det då jag ännu inte verkar haft ägglossning. Men jag skulle höra sv mig till kliniken igen om inget hänt efter 40 dagar så jag kan få igång mensen i så fall. ;)

  • LängtansBlåaBlomma

    Tjockis: Min var ju också 4 cm men min läkare trodde den skulle gå bort. Ska på uppföljning om två veckor redan. Vad trodde din läkare??


  • Tjockisbullen2012

    Längtan: min läkare trodde också att min skulle gå bort av sig själv under cykeln. Dock bokades inget nytt ultraljud. Utan jag skulle höra av mig efter 40 dagar om ingen mens hade dykt upp tills dess så jag kan få kolla och eventuellt sätta igång mensen. Hoppas din har försvunnit tills du ska tillbaka!

  • Finmamma

    Lite uppdatering, va hos gyn idag. 2 ägg på vänster äggstock, 17 resp 21 mm och 1 på 14 mm på höger.

    Ikväll tar jag ovitrellen!! Förmodligen kommer båda på vänster att släppa! Förra månaden hade jag en äggblåsa på 17 mm på höger äggstock som släppte efter ovitrelle.

    Vet inte om jag ska glädja mig el oroa mig!? Är ju orolig över den ökade risken för tvillingar och samtidigt rädd för att det inte blir något alls...

    Hur går det för alla här i tråden?

  • Finmamma

    Hur långa pasuer har ni mellan era stimuleringar???

    Jag tror inte att jag är gravid denna gången heller!! :((((( behöver ställa in mig mentalt på nästa försök och försöker klura ut när kag skulle kunna börja igen.

  • trina

    Vi måste alltid ha en mens mellan varje försök.

    Själv var jag på ultraljud idag men det är för tidigt att säga något. Hade tre på elva millimeter och två på nio milliliter. Ska tillbaka nästa vecka för att se om en eller max två har blivit dominanta.


  • LängtansBlåaBlomma
    trina skrev 2014-03-14 12:48:51 följande:
    Vi måste alltid ha en mens mellan varje försök.

    Själv var jag på ultraljud idag men det är för tidigt att säga något. Hade tre på elva millimeter och två på nio milliliter. Ska tillbaka nästa vecka för att se om en eller max två har blivit dominanta.
    Om slemhinnan är tjock fortfarande behövs oftast en mens. Men menar du en extra mens utöver det som oftast följer en Puregonbehandling?
  • trina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-03-16 01:33:28 följande:
    Om slemhinnan är tjock fortfarande behövs oftast en mens. Men menar du en extra mens utöver det som oftast följer en Puregonbehandling?



    Precis. Förra gången när jag avbröt skulle jag ringa när jag fick blödning och sedan planerade vi in nästa behandling med Provera. Jag hade stora tvivel om att jag skulle börja blöda men det tog en vecka tror jag sen kom det. De räknade det som "mens" och räknade utifrån det när de planerade nästa Provera. Så för mig tar det lång tid att få börja om...
  • LängtansBlåaBlomma

    Trina: fast ibland har jag kunnat starta direkt på den mens som blev av Puregon/ovitrelle. Ibland hae jag fått ta en ny mens. Det beror på hur hinnan sett ut. 


  • trina
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-03-18 17:04:54 följande:
    Trina: fast ibland har jag kunnat starta direkt på den mens som blev av Puregon/ovitrelle. Ibland hae jag fått ta en ny mens. Det beror på hur hinnan sett ut. 



    Tyvärr olika för olika läkare... Riktlinjerna på Sahlgrenska är genere
  • trina

    Råkade skicka innan jag skrev klart... Jag tror att riktlinjerna på Sahlgrenska generellt säger att det ska gå en mens emellan. Vad vet jag, har bara gjort ett försök hittills...

    Men efter idag så passar jag inte in i dem här tråden. Jag är överstimulerad på 62,5IE. Läkaren rekommenderade att gå över till IVF vilket vi bestämde oss för. Så nästa måndag är det förmodligen äggplock... Vi resonerade så att om det ändå är så att jag blir överstimulerad och de ändå hade kört på samma dos vid IVF så kan vi lika gärna köra IVF nu. Har drygt fem ägg som kan bli tillräckligt stora. Jag tänker att eftersom de har växt till sig långsamt så är det kanske lite bättre kvalité än om man har högre dos och får fler på kortare tid. Det återstår att se om mina ägg är bra eller inte. På torsdag ska jag dit på ytterligare ett ultraljud och förmodligen vidare information om vad som händer.


  • Finmamma
    trina skrev 2014-03-18 18:13:50 följande:

    Råkade skicka innan jag skrev klart... Jag tror att riktlinjerna på Sahlgrenska generellt säger att det ska gå en mens emellan. Vad vet jag, har bara gjort ett försök hittills...

    Men efter idag så passar jag inte in i dem här tråden. Jag är överstimulerad på 62,5IE. Läkaren rekommenderade att gå över till IVF vilket vi bestämde oss för. Så nästa måndag är det förmodligen äggplock... Vi resonerade så att om det ändå är så att jag blir överstimulerad och de ändå hade kört på samma dos vid IVF så kan vi lika gärna köra IVF nu. Har drygt fem ägg som kan bli tillräckligt stora. Jag tänker att eftersom de har växt till sig långsamt så är det kanske lite bättre kvalité än om man har högre dos och får fler på kortare tid. Det återstår att se om mina ägg är bra eller inte. På torsdag ska jag dit på ytterligare ett ultraljud och förmodligen vidare information om vad som händer.


    Spännande!!! Håller tummarna för dig!! Hur kommer kommer ni få vetala för detta försöket?
Svar på tråden Sputor för att framkalla äl UTAN ivf?? Ngn mer än jag?