• Mamma i hjärtat

    När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?

    Jag hade en diskussion med en kompis häromdagen - hennes son fyllde 2 år och för att inte göra storebror för svartsjuk fick även han paket på lillerbrorsans födelsedag.
    Tycker du det är rätt? Hur gör du med syskonrivaliteten?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?
  • Queenie70
    TheCoopers skrev 2013-12-11 14:53:26 följande:

    ja men vad har det med saken att göra?
    Ser du inte det??
  • Queenie70
    TheCoopers skrev 2013-12-11 14:55:26 följande:

    Jo men en tvåring kommer inte att gå under för att de inte får en present på någon ANNANS födelsedag.
    Och födelsedagsbarnet kommer heller knappast att gå under eller reflektera över att syskonet fått en inslagen nyckelring.

    Vissa saker kan man göra enbart för att det är lite trevligt också
  • Queenie70
    Tom Araya skrev 2013-12-11 14:57:05 följande:
    Utveckling är stimulerbar och dessutom kan vi tidigt (och även i vuxen ålder) läras att acceptera faktum som inte kan förstås.
    Ser ingen anledning att driva på (eller stimulera som du uttrycker det) saker som kommer att komma när tiden är inne, bara av nån märklig princip.
  • Flickan och kråkan
    TheCoopers skrev 2013-12-11 14:57:00 följande:
    Men är det synd om barnet om det inte får en present på sina syskons födelsedag eller vad gör att ni känner att ni måste ge en present?


    Nej, det är klart att det inte är synd om dem. Vi känner inte att vi måste ge någon present; vi och barnen tycker bara att det är kul. Syskon får även tårta och delta i andra festligheter som är för födelsedagsbarnets. Varför ska syskon få tårta som faktiskt är en gåva till födelsedagsbarnet?
  • Queenie70
    TheCoopers skrev 2013-12-11 14:58:09 följande:

    Ingen går under men det finns heller absolut ingen anledning what so ever att hen skulle få det.
    För att de blir glada?
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-11 14:55:46 följande:
    Barnkalas är väl typexempel på att barn får presenter på andras födelsedagar. Har era barn gått på något barnkalas där de inte fått med sig en godispåse eller ballong eller något annat? Och nej, mina barn hade inte blivit sura om de inte fått något på ett barnkalas men de tycker att det är roligt att få med sig en ballong hem. Måste det vara svårare än så?
    När du säger det.....så har jag faktiskt även den upplevelsen och den var positiv.
    Jag såg dock inte det som någon kompensation eller tröst för att den som fyllde år fick presenter utan mer som uppskattning över gästernas närvaro (vilket även att bjuda på mat och fika kan ses som). Detta gjordes även till en aktivitet i form av fiskdam. Jag minns dock bara en kusin och en barndomsvän som hade sådant på sina födelsedagskalas och det var för alla som närvarade, inte bara för födelsedagsbarnets syskon.

  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2013-12-11 15:06:07 följande:
    För att de blir glada?
    ...och det blir de inte utan present? Inte ens av att delta på kalas?
  • Kinya

    Nä, jag tycker att det blir lite fel. Det är bra för barn att lära sig att ibland står man själv inte i rampljuset utan ibland riktas det mot någon annan. Barn måste lära sig att det är helt ok.

  • Caroline 148

    Skulle aldrig falla mig in och mina barn är nu 11 o 7. De har klarat galant av att se när syskonet får sina paket.
    Hur gör egentligen ni som ger paket på syskonets dag när ni går på andra kalas?? Har ni med nått litet till era barn då så att de inte blir ledsna att inte få paket när födelsedagsbarnet får sina....
    Nä jag vet folk i min omgivning som gjort så här och min svärmor kom med paket till vår son på dotterns 1 års kalas som tur är såg vi den innan och  sa STOPP till detta...han fick helt enkelt paketen från farmor dagen efter.

  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-11 15:05:23 följande:
    Nej, det är klart att det inte är synd om dem. Vi känner inte att vi måste ge någon present; vi och barnen tycker bara att det är kul. Syskon får även tårta och delta i andra festligheter som är för födelsedagsbarnets. Varför ska syskon få tårta som faktiskt är en gåva till födelsedagsbarnet?
    Mat och dryck som bjuds på under ett födelsedagskalas är väl lika mycket för gästerna!?
Svar på tråden När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?