• Mamma i hjärtat

    När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?

    Jag hade en diskussion med en kompis häromdagen - hennes son fyllde 2 år och för att inte göra storebror för svartsjuk fick även han paket på lillerbrorsans födelsedag.
    Tycker du det är rätt? Hur gör du med syskonrivaliteten?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?
  • TheCoopers
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-20 14:09:15 följande:
    Nej, jag säger gång på gång att jag förstår att du inte ser någon poäng med syskonpresent och att det är helt ok. Du däremot har helt snöat in på att födelsedagar ska firas på ett specifikt sätt och att allt annat är fel.

    Ja, vi firar den person som fyller år och andra får ta del av detta firande på olika sätt och så tar jag förgivet att det är i er familj också även om vi inte gör detta på exakt samma sätt .

    Nej jag skriver VAD JAG TYCKER. Inte vad som är rätt eller fel för er för det har jag i slutändan inte med att göra.

    Tyckte vi alla lika hade det ju inte blivit en diskussion i huvudtaget.
    I'm the me I choose to be ...
  • Flickan och kråkan
    TheCoopers skrev 2013-12-20 14:10:17 följande:
    Ja som sagt ni gör som vi vill. Vi har valt att inte fokusera så mycket på presenter alls vilket gör att man inte får en massa presenter varken på sin egen och absolut inte på andras födelsedag. Däremot umgås vi mycket och gör saker tillsammans och vi lägger ner mycket tid på att lära våra barn att vara tacksamma och att GE är minst lika givande som att få.
    De ger bort en leksak varje gång de får en ny och de är med mig en gång i veckan när jag hälsar på en fantastisk dam som vi hjälper med lite inköp, går på promenader osv.
    Nu i jul har de även fått köpa julklappar till Frälsningsarmens insamling av presenter till barn som inget får och de varken grinar eller skriker för att de inte får 25 paket eller presenter på andras födelsedagar.

    Så för mig är fokus skevt men återigen. ALLA gör som de vill i sin familj - alla tycker och tänker inte samma och inget är rätt eller fel i det stora hela. Sen har alla sin egen åsikt men det är egentligen irrelevant.
    Saken är ju den att ni skulle göra precis på samma sätt som ni gör nu men att era barn fick en av de presenter (för någon antar jag att de får på sin egen födelsedag) på syskonets. Inte svårare än så. Det handlar inte om att överösa barn med presenter utan en annan fördelning. Sedan om man tycker bu eller bä om det är ju helt en smaksak. Vi ger ofta en upplevelse till våra barn som en födelsedagspresent. Dessa får alltid syskon lika mycket del av. 
  • TheCoopers
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-20 14:22:37 följande:
    Saken är ju den att ni skulle göra precis på samma sätt som ni gör nu men att era barn fick en av de presenter (för någon antar jag att de får på sin egen födelsedag) på syskonets. Inte svårare än så. Det handlar inte om att överösa barn med presenter utan en annan fördelning. Sedan om man tycker bu eller bä om det är ju helt en smaksak. Vi ger ofta en upplevelse till våra barn som en födelsedagspresent. Dessa får alltid syskon lika mycket del av. 

    Inte direkt men vi kommer inte komma längre

    God Jul alla!
    I'm the me I choose to be ...
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-20 14:22:37 följande:
    Saken är ju den att ni skulle göra precis på samma sätt som ni gör nu men att era barn fick en av de presenter (för någon antar jag att de får på sin egen födelsedag) på syskonets. Inte svårare än så. Dået handlar inte om att överösa barn med presenter utan en annan fördelning. Sedan om man tycker bu eller bä om det är ju helt en smaksak. Vi ger ofta en upplevelse till våra barn som en födelsedagspresent. Dessa får alltid syskon lika mycket del av. 
    De kanske får vara med och välja vilken upplevelse också!? Drömmer
  • Flickan och kråkan
    Tom Araya skrev 2013-12-21 23:36:58 följande:
    De kanske får vara med och välja vilken upplevelse också!? Drömmer
    Ja, eftersom de är med och planerar syskons födelsedagar vilket är en självklarhet. Och ja, trots sin unga ålder så väljer de något som de vet brorsan gillar (mellansonen som är helt ointresserad av fotboll föreslog fotbollsmatch till storebror som tvärtom är helfrälst i detta spel) för att göra honom glad och är inte genomego . Barn är inte alltid det .
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-21 23:46:31 följande:
    Ja, eftersom de är med och planerar syskons födelsedagar vilket är en självklarhet. Och ja, trots sin unga ålder så väljer de något som de vet brorsan gillar (mellansonen som är helt ointresserad av fotboll föreslog fotbollsmatch till storebror som tvärtom är helfrälst i detta spel) för att göra honom glad och är inte genomego . Barn är inte alltid det .
    Precis, de behöver inte vara det och därför faller alla argument som present-till-födelsebarnets-syskon-förespråkarna använder här.
  • Flickan och kråkan

    Ř


    Tom Araya skrev 2013-12-22 00:46:13 följande:
    Precis, de behöver inte vara det och därför faller alla argument som present-till-födelsebarnets-syskon-förespråkarna använder här.

    Nej, för det handlar inte om ego och hagalna barn. De klarar sig fint och överlever utan.....precis som de klarar tandläkarbesöket, den egna födelsedagen eller vilket annat tillfälle som helst utan present, men lite trevligt är det .
  • Tom Araya
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-22 02:29:14 följande:
    Ř
    Nej, för det handlar inte om ego och hagalna barn. De klarar sig fint och överlever utan.....precis som de klarar tandläkarbesöket, den egna födelsedagen eller vilket annat tillfälle som helst utan present, men lite trevligt är det .
    Det finns flertalet exempel i denna tråd som snuddar vid motsatsen.
  • augustisten

    Nu har min äldsta fyllt sju år för ett par dagar sedan och han hade själv - på eget initiativ - tillverkat en grej åt tvååringen och slagit in så att hon inte skulle bli utan. Sedan fick hon godis också och det räckte för att hon skulle vara skapligt nöjd. Men jag hade faktiskt en av julklapparna till hands ifall det skulle bli för jobbigt för födelsedagsbarnet med en ilsken syster. Då hade han fått ge henne det paketet om han velat.

    Med ett så litet barn handlar det ju inte om att inte kunna glädjas med någon annan eller om att vara bortskämd. Hon är för liten för att förstå helt enkelt och det drabbar storebror för vårt fokus flyttas till henne om hon går bärsärk. Nästa år kommer jag ha andra förväntningar på henne.

  • Ikka
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-18 21:18:59 följande:
    Ja, det är självklart helt ok att tänka och göra så. Jag/vi firar inte mina/våra barns ålder på deras födelsedagar så det sättet att tänka känns väldigt främmande för mig. Vi firar deras födelse och deras existens och hur de förgyller vår familj.

    Vi tänker helt enkelt olika kring olika högtidstillfällen och det ena behöver inte vara mer rätt eller fel än det andra. Att hävda att barn per automatik blir bortskämda och curlade för att de får någon liten grej på ett syskons födelsedag är egentligen det enda jag vände mig mot i diskussionen. Läste tråden om summan man ger julklappar för till sina barn. Vi är inte i närheten av vad många ger (och beror inte på ekonomin).....inte ens om vi plussar ihop jul+födelsedag+liten preset på syskonens födelsedag .

    Ja, det du säger är något vi firar också, ihop med att den som firas blir ett år äldre - var lite snabb att skriva att det kort och gott är åldern som firas. Fast just på den dagen som ex. vi firar att "Pelle" fyller år och förgyller familjen som denna är född in i så tycker jag att det är denna person som är den som ska få stå i centrum. Alla familjemedlemmar har ju varsin dag eftersom de alla har fötts och förgyller en familj. Vilket innebär att alla i familjen kan bli firade, hyllade och få stå i centrum under ett och samma år för att de förgyller familjens, vänner och bekantas liv - fast på olika dagar...;)


    Nej, det ena eller andra är inte fel, men jag personligen har svårt för att alla i en familj alltid skulle stå i centrum på en av familjemedlemmarnas födelsedag. Vi tänker olika där, absolut.


    Det handlar inte om summan om pengar eller ekonomin för min del heller - utan det faktum att den som fyller år får dela sin födelsedag med andra i familjen som inte fyller år just då. Även i fall det är födelsedagsbarnets existens och förgyllande förmåga som firas. Jag tycker att alla förtjänar sin egen dag så långt det går, (undantaget om två familjemedlemmar fyller år på samma dag). Det är så många gemensamma dagar i en familj per år ändå och varje firande brukar ju familjen dela på olika sätt. För min del handlar inte ens födelsedagsfirandet nödvändigtvis om presenter, men eftersom det är ett utbrett fenomen att födelsedagar firas med presenter så tycker jag att det endast är den som fyller år som ska få present. Annars tas ju en stor del av det faktum bort att det är något att speciellt med att få presenter om detta är något som ges så fort något/någon annans existens firas.


     

  • Flickan och kråkan
    Ikka skrev 2013-12-23 08:59:52 följande:

    Ja, det du säger är något vi firar också, ihop med att den som firas blir ett år äldre - var lite snabb att skriva att det kort och gott är åldern som firas. Fast just på den dagen som ex. vi firar att "Pelle" fyller år och förgyller familjen som denna är född in i så tycker jag att det är denna person som är den som ska få stå i centrum. Alla familjemedlemmar har ju varsin dag eftersom de alla har fötts och förgyller en familj. Vilket innebär att alla i familjen kan bli firade, hyllade och få stå i centrum under ett och samma år för att de förgyller familjens, vänner och bekantas liv - fast på olika dagar...;)


    Nej, det ena eller andra är inte fel, men jag personligen har svårt för att alla i en familj alltid skulle stå i centrum på en av familjemedlemmarnas födelsedag. Vi tänker olika där, absolut.


    Det handlar inte om summan om pengar eller ekonomin för min del heller - utan det faktum att den som fyller år får dela sin födelsedag med andra i familjen som inte fyller år just då. Även i fall det är födelsedagsbarnets existens och förgyllande förmåga som firas. Jag tycker att alla förtjänar sin egen dag så långt det går, (undantaget om två familjemedlemmar fyller år på samma dag). Det är så många gemensamma dagar i en familj per år ändå och varje firande brukar ju familjen dela på olika sätt. För min del handlar inte ens födelsedagsfirandet nödvändigtvis om presenter, men eftersom det är ett utbrett fenomen att födelsedagar firas med presenter så tycker jag att det endast är den som fyller år som ska få present. Annars tas ju en stor del av det faktum bort att det är något att speciellt med att få presenter om detta är något som ges så fort något/någon annans existens firas.


     


    Nej, jag har inga problem med att andra gör på andra sätt. Min äldsta fyllde 6 år igår. Det var tveklöst han som stod i centrum och som hela dagen kretsade runt. Det var inget som lillebrorsan tog ifrån honom det minsta för att han i allt firande fick en ask nya tuschpennor (hans gamla var dåliga och nästan slut). Min äldsta gav även helt spontant bort en av sina födelsedagspresenter till sin lillebror då han fick ett litet kassaskrin och redan hade ett. Jag förstår inte hur en liten syskonpresent plötsligt innebär att födelsdagsbarnet inte får stå i centrum eller inte har sin egen dag? Att man inte har den traditionen tycker jag inte är minsta märkligt - vi har alla olika traditioner på högtider - jag förstår bara inte argumenten mot i den här tråden.

    Vår äldsta vaknade till upphängda ballonger med hans namn. Därefter kom under hela förmiddagen vänner och familj som sjöng och grattade honom flera gånger med allmänt trivsamt samvaro. Hans önskemat (inklusive fika + tårta) serverades under hela dagen. Han fick presenter och vi var iväg på en överraskningsaktivitet där han var centralperson. Senare var vi också iväg och åkte skridskor, spelade vi spel och byggde lego (som han fått i födelsedagspresent), samt målade med nya tuschpennor.......båda stora barnen (de fick likadana ). Tidigare i veckan hade han barnkalas efter önskemål. Det handlar inte om att dubbelfira eller något liknande. Visst hade vår mellanpojke kunnat få tuschpennor en annan dag före eller efter, men vi tycker helt enkelt att det blir lite festligare så här och som sagt inget som gör honom mer bortskämd eller som förtar något från sin brors stora dag. En kul grej bara. Men som sagt, Vi gör alla olika
  • Ikka
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-23 10:13:58 följande:
    Nej, jag har inga problem med att andra gör på andra sätt. Min äldsta fyllde 6 år igår. Det var tveklöst han som stod i centrum och som hela dagen kretsade runt. Det var inget som lillebrorsan tog ifrån honom det minsta för att han i allt firande fick en ask nya tuschpennor (hans gamla var dåliga och nästan slut). Min äldsta gav även helt spontant bort en av sina födelsedagspresenter till sin lillebror då han fick ett litet kassaskrin och redan hade ett. Jag förstår inte hur en liten syskonpresent plötsligt innebär att födelsdagsbarnet inte får stå i centrum eller inte har sin egen dag? Att man inte har den traditionen tycker jag inte är minsta märkligt - vi har alla olika traditioner på högtider - jag förstår bara inte argumenten mot i den här tråden.

    Vår äldsta vaknade till upphängda ballonger med hans namn. Därefter kom under hela förmiddagen vänner och familj som sjöng och grattade honom flera gånger med allmänt trivsamt samvaro. Hans önskemat (inklusive fika + tårta) serverades under hela dagen. Han fick presenter och vi var iväg på en överraskningsaktivitet där han var centralperson. Senare var vi också iväg och åkte skridskor, spelade vi spel och byggde lego (som han fått i födelsedagspresent), samt målade med nya tuschpennor.......båda stora barnen (de fick likadana ). Tidigare i veckan hade han barnkalas efter önskemål. Det handlar inte om att dubbelfira eller något liknande. Visst hade vår mellanpojke kunnat få tuschpennor en annan dag före eller efter, men vi tycker helt enkelt att det blir lite festligare så här och som sagt inget som gör honom mer bortskämd eller som förtar något från sin brors stora dag. En kul grej bara. Men som sagt, Vi gör alla olika

    Det låter absolut som ett trevligt firande. Jag hade dock nöjt mig med att de andra barnen var med och firade, åkte skridskor, åt god mat osv. Tror att det räcker gott och väl för att alla ska vara nöjda.

    Nu har ju mina argument handlat om mig som vän till personer/familjer och när jag ger presenter eller inte. Jag skulle inte köpa presenter till alla barnen i en familj när endast ett av dem fyller år. Däremot har jag som sagt gett presenter när en liten nykomling tillkommit till familjen - om det är vänner som står mig nära. Hur föräldrar gör gentemot sina barn eller vad som bestäms inom en familj lägger jag mig inte i. Men jag kommer troligen tillhöra den typ av föräldrar som låter den som fyller år vara den som bestämmer mat, får presenter och vad som nu kan höra en födelsedag till. Vi andra kommer gladeligen fira med födelsedagsbarnet och få vara med och uppleva en trevlig dag när någon i familjen fyller år. Inte för att jag tror att någon blir bortskämd eller curlad av att få en present, utan för att jag tycker att presenterna som ges den dagen ska vara till den som fyller år. Alla i en familj har ju som sagt födelsedag varsin gång under ett år. Likväl som det säkerligen är så att barnen i en familj då och då får några småprylar några gånger om året utan att någon fyller år (både av släkt, vänner eller föräldrar) - så tycker inte det nödvändigtvis behöver blandas med födelsedagspresenter när någon i familjen fyller år.
    Men alla gör som dem vill.

  • Gathehielm

    Är så jävla trött på den här utjämningskulturen. Alla får födelsedagspresenter samtidigt, alla får gå på bio samtidigt, alla får vara Lucia det behövs inga tärnor.
    Livet är inte rättvist alla gånger. Lika bra att avkomman lär sig det i så ung ålder som möjligt.

    Därmed inte sagt att man skall sätta ett barn före ett annat, självklart inte. Blir bara så trött när jag hör polarna säga något i stil med, "Hittade en fin tröja till Sven-Inger, nu måste jag hitta något till Britt-Lars också."

    Låt dem istället, när de ser syskonet få en present, se fram emot nästa gång, då de får något. Fan, lär ungarna lite ödmjukhet, lite tålamod, lite framförhållning.

Svar på tråden När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?