• Mamma i hjärtat

    När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?

    Jag hade en diskussion med en kompis häromdagen - hennes son fyllde 2 år och för att inte göra storebror för svartsjuk fick även han paket på lillerbrorsans födelsedag.
    Tycker du det är rätt? Hur gör du med syskonrivaliteten?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?
  • Omorfia

    Nej Tycker det är ett jättemärkligt beteende att ge syskon tröstpresenter. Att barn blir avundsjuka måste man kunna bemöta på annat sätt än att ge dem presenter. Är barnen så små att det inte går att förklara för dem är de för små för att förstå vad presenter är och behöver ingen tröstpresent.

  • Queenie70

    Vet inte vem som skrev det, men hur kan man INTE förstå att förmågan att lära sig vänta, givetvis är rejält förknippad med förmågan till att ha tidsuppfattning och förmågan till abstrakt tänkande...

  • studentbruttan29

    Jag tror att föräldrar som inte orkar ta en konflikt / diskussion med sina barn är sådana som ger present till alla barnen/syskonen för att "slippa gnäll". 

    Ska de barnen som går på kalas hos andra också få en present när de kommer dit. Fatta att det är födelsedagsbarnet man firar liksom annars kan man lika bra skita i det.

  • nevermind

    NEJ! Klart han inte ska ha paket!

    Herregud, ett av argumenten för att skaffa syskon är tydligen för att ungarna lär sig att dela med sig och blir mer generösa. Skitsnack!

    Jävla dalt med ungar nu för tiden.

  • Lillusen

    Skulle aldrig falla mig in. Och skulle en släkting ens komma på tanken så skulle jag säga tack men nej tack. Jag hade en familj på förskolan där storasyster blev lovad att få fylla år på lillebrors dag annars så skrek hon i timmar.

  • Lillusen
    Lillusen skrev 2013-12-11 18:34:45 följande:
    Skulle aldrig falla mig in. Och skulle en släkting ens komma på tanken så skulle jag säga tack men nej tack. Jag hade en familj på förskolan där storasyster blev lovad att få fylla år på lillebrors dag annars så skrek hon i timmar.

    och det här var 25 år sen så inga nymodigheter direkt.
  • Tom Araya
    Hen skrev 2013-12-11 17:03:34 följande:
    Frågan är ju varför man ens ifrågasätter det? Att tycka är en sak, men att ifrågasätta varför varför varför i inlägg efter inlägg är ju jättekonstigt. Varför ska det ens behöva försvaras?
    Är det inte vad tråden handlar om?
  • Tom Araya
    nozpa skrev 2013-12-11 17:06:34 följande:

    Jag har inte ställt många frågor. Jag undrade vad det gör om man ger syskonet en present också. Enkelt för dig att framföra din åsikt om saken och inte bara komma med "därför".
    Jag har aldrig svarat "därför", utan har hela tiden framfört sakliga argument.
    nozpa skrev 2013-12-11 17:06:34 följande:
    Mina argument är att JAG vill ge en present till syskonet för att mina barn blir glada.
    Det är väl bara ett argument om det är vad som krävs för att de ska vara/bli glada, i annat fall så faller argumentet.
    nozpa skrev 2013-12-11 17:06:34 följande:
    Jag tycker att det är mycket märkligt att du kan avgöra hur jag är som människa pga det.
    Jag har uttryckligen skrivit att det är vad din argumentation ger intrycket av, men att det inte behöver vara en rättvis bild av dig som person. Du läser in annat mellan raderna.



  • Luffi

    Nej jag tycker inte det är okej. De får faktiskt lära sig att julafton är enda dagen alla får paket. Alla får sin speciella dag men inte samtidigt. Desto fortare de lär sig det desto lättare lär det väl bli för dem, så tänker jag i alla fall?

    Man kan ju inte alltid göra så, såg att fler nämnde att vara på kompisars kalas och så vidare och det är lite så jag tänker också. Man kan ju inte köpa något till varje kalas till sitt eget barn för att denna inte ska bli svartsjuk. 

Svar på tråden När ett barn fyller år - ska syskonen då få paket också?