• Äldre 23 Mar 12:04
    3227 visningar
    5 svar
    5
    3227

    hon förstår inte varför..

    vill verkligen hjälpa min lillasyster. 
    hon förstår inte vad hon gör för fel och det gör inte jag heller! så nu ber jag er om hjälp..
    min lillasyster är 10år, en super fin tjej som älskar att vara med sina vänner, sporta, shoppa. 
    hon har många vänner och är inte den som bråkar.
    hon är super lugn och snäll, hjälpsam och hatar mobbning. 
    om någon säger nått dumt åt hennes vänner så säger hon ifrån direkt att det är fel att mobba andra! 
    men hon blir själv mobbad också. 
    hon kommer hem dagligen, ledsen och det skär i hjärtat att se henne så. 
    lärarna på skolan hon går på gör ingenting 
    (även jag hade som yngre dessa lärare och jag kan säga att det är dom mesigaste lärarna som någonsin existerat, dom är rent utsagt rädd för eleverna!) 
    rektorn har hon fått prata med, men gör ingenting heller. 
    dom ska även ha ett gäng lärare som är ute på skolgården med dom på raster s.k ''rastvakter''
    men dom är ute i ca 5 minuter sen går dom in och dricker kaffe. 
    förstår inte varför min lillsyster bli mobbad och som storasyster så skär det i hjärtat att hon mår dåligt. 
    jag har sagt åt henne att jag kan komma till hennes skola, vara med henne och hennes kompisar, men tyvärr har hon ju kommit upp i den åldern då sånt börjar bli pinsamt Flört
    men nånting måste ju göras!! 
    ska jag prata med rektorn? eller lärarna? 
    snälla hjälp mig! - kom gärna med tips!! 
    // En super lessen och hjärtkrossad storasyster som kämpar för lillasystern Hjärta
  • Svar på tråden hon förstår inte varför..
  • Äldre 23 Mar 12:39
    #1

    Man måste inte göra något fel för att bli mobbad, och varför man blir mobbad är ju omöjligt att svara på.

    Jag gjorde inget för att bli mobbad, ändå så blev jag grovt mobbad och totalt utfryst. 20 år senare vet jag fortfarande inte anledningen till det, mobbarna minns inte ens att dom mobbade mig.
    Antar för att jag helt enkelt var ett enkelt mål. Det var allt från min frisyr till mina skor, bytte man så blev man ist mobbad för att man härmade dom "coola"

    Eftersom din syster ändå verkar tillräckligt stark för att säga ifrån när det gäller andra, så tycker jag att hon även ska träna på att vara stark mot sig själv. VÄND DOM RYGGEN, titta inte ens på dom, skaka på huvudet åt deras försök, "skratta" åt dom..

    Sen såklart fortsätta vara på rektorn, inte bara för dom systers skull, utan även alla andra som blir mobbade, mina föräldrar fick HOTA rektorn med stämning för att något skulle hända, men då gick jag ju redan i 9an.

  • Äldre 23 Mar 13:15
    #2
    Whitetrash86 skrev 2014-03-23 12:39:19 följande:
    Man måste inte göra något fel för att bli mobbad, och varför man blir mobbad är ju omöjligt att svara på.

    Jag gjorde inget för att bli mobbad, ändå så blev jag grovt mobbad och totalt utfryst. 20 år senare vet jag fortfarande inte anledningen till det, mobbarna minns inte ens att dom mobbade mig.
    Antar för att jag helt enkelt var ett enkelt mål. Det var allt från min frisyr till mina skor, bytte man så blev man ist mobbad för att man härmade dom "coola"

    Eftersom din syster ändå verkar tillräckligt stark för att säga ifrån när det gäller andra, så tycker jag att hon även ska träna på att vara stark mot sig själv. VÄND DOM RYGGEN, titta inte ens på dom, skaka på huvudet åt deras försök, "skratta" åt dom..

    Sen såklart fortsätta vara på rektorn, inte bara för dom systers skull, utan även alla andra som blir mobbade, mina föräldrar fick HOTA rektorn med stämning för att något skulle hända, men då gick jag ju redan i 9an.

    jag blev också mobbad från 2an till 9an och vet inte varför faktiskt, men det tär hårt på en! 
    jag gör ju absolut inte detta endast för min lillasyster, utan även för hennes vänner! 


    men vill inte ''hänga ut'' dom, om du förstår va ja menar! 


    jag hoppas verkligen att det går över snart, ska prata med min lillasyster på måndag, fråga henne hur det är på skolan nu och på tisdag ska jag försöka ordna ett samtal med rektorn!


    tack för ditt svar Solig

  • Äldre 23 Mar 13:19
    #3

    Vet du varför hon blir mobbad?

  • Litet My
    Äldre 23 Mar 13:19
    #4

    Det finns tom forskat på att vem som helst kan bli mobbad för ungefär vad som helst. Läse en hel del när jag var utsatt för det i en arbetsgrupp, där handlade det om att jag var yngre, hade mer utbildning och var mer drivande/duktig än de gamla utan utbildning, då var det ju lätt att göra mig till syndabock för både det ena och det andra. Man hittade på i princip vad som helst, tom när jag var sjukskriven 3 veckor hittade man på saker jag skulle gjort på jobbet när jag inte ens var där.

    Får din syster någon hjälp av skolssk eller kurator? I övrigt håller med ovanstående om att träna i att bli stark i sig själv (jättelätt att skriva när de andra säger motsatsen).

    Hur är det i övrigt i klassen? Är det fler som blir mobbade? Många mobbare eller en liten grupp som ger sig på andra?

  • Quark
    Äldre 23 Mar 18:30
    #5

    Orsaken är ju svår att gissa, det kan ju vara för att hon är lättast och de behöver hitta någon att förtrycka.


    I första hand skall skolan göra något, om. de inget gör skall de anmälas.


    Hon skulle i alla fall kunna pröva att öva på att förstärka kroppspråket.


    Du kan googla på det.


    Hon skall sträcka på sig, dra tillbaka axlarna lite. Gå med bestämdhet och försöka att undvika alla tecken som tyder på osäkerhet.


    Mobbare satsar gärna på tecken som tyder på svaghet, de vågar ju inte ge sig på någon som kan försvara sig ordentligt och de brukar ju gärna vara så fega att de måste vara flera.


    Kanske kan det hjälpa lite, men skolan skall också göra sitt.


    Sedan rekommenderar jag en kampsport, det skadar inte att en flicka kan försvara sig.


    Om inget annat så är det kul och kan stärka självförtroendet.

Svar på tråden hon förstår inte varför..