• Knitting Angel

    Snart 3 och vill kunna läsa. Hur göra?

    Har en dotter på snart tre som vill kunna läsa för lillebror när han tittat ut. Hur kan man göra för att lära henne att läsa då hon jättegärna vill. Hon känner igen de flesta bokstäverna av de stora bokstäverna men inte lika många av de små. Ljudningsmässigt vet jag inte vad hon kan men hon kan skriva bokstäverna F, O, Q, A, M, W, I, J, U, Ö, Å, Ä. Kan hända att det finns några till hon kan skriva som jag missat. Funderar på hur jag ska gå vidare så hon lär sig läs då hon gärna vill det och älskar att hålla på med bokstäver.


  • Svar på tråden Snart 3 och vill kunna läsa. Hur göra?
  • marmik

    Jag lärde mig att läsa när jag var liten mycket genom att min farmor och mina föräldrar läste för mig, jag följde med i texten och kopplade ihop bokstäverna med ljuden.

  • Vitamin

    Jag gjorde ett eget memoryspel till min dotter, där jag ritade en bild tex ett hus på ena kortet i ett par och skrev ordet på det andra kortet. Vi ritade bokstäver tillsammans och skrev namn och enstaka ord. Vi satte lappar på saker i hemmet, tex stol, bok, boll osv. Vi fokuserade på versaler först. Och läste massor av böcker. Rätt som det var knäckte hon koden och läste själv ur bamsetidningen... Då hade hon nyss fyllt 4 år.

  • Knitting Angel

    Tack för tipsen men nu till ytterligare en fråga:) hur får man henne att "läsa" från vänster till höger och inte tvärt om? Envis som hon är vill hon "läsa" på fel håll.

  • Amanda84
    Knitting Angel skrev 2014-06-30 20:42:31 följande:

    Tack för tipsen men nu till ytterligare en fråga:) hur får man henne att "läsa" från vänster till höger och inte tvärt om? Envis som hon är vill hon "läsa" på fel håll.


    Det lär hon sig när hon har lärt sig att känna igen ordbilderna. En kombination av ordbilder och ljudande är det bästa vad gäller läsinlärning.

    Att hon vet att det står "mamma" är att läsa trots att man inte kan ljuda ihop ordet. En vuxen läsvan person läser aldrig bokstav för bokstav, utan vet att det står "mamma" genom att bara se ordet. Man kan inte läsa "Mamma gick till affären" på fel håll när man väl har lärt sig att läsa eftersom man direkt inser att det inte står "Affären till gick mamma." Låt henne läsa från vilket håll hon vill och låt henne ljuda bokstäverna. När hon är mogen och har knäckt läskoden så går det inte att läsa från fel håll. (däremot går det att skriva på fel håll, men det är en helt annan sak)

    Jag har inte läst alla svar i tråden så jag vet inte om någon har gett det här tipset, men något som hjälper läsinlärning väldigt mycket är att sätta upp lappar på allt i hela hemmet. Lapparna skall vara skrivna med små bokstäver, inte med någon versal över huvud taget. På stolen står det "stol" på spisen står det "spis" på sängen står det "säng" och på lampan "lampa." Du kommer att bli förvånad över hur fort det kommer att gå innan hon lär sig känna igen alla ord!
  • Snällspiken

    Ang. att läsa från rätt håll: Det verkar som om barn har olika lätt för att hålla reda på höger och vänster. Sonen kunde höger och vänster som tvååring och då lärde han sig även att läsa, någon har sagt att det hänger ihop ? alltså läsinlärningen går lättare om man har en känsla för höger och vänster. Kan stämma. Dottern har svårare för höger och vänster och för henne är det också svårare att läsa. Det tog ett tag innan hon blev säker på från vilket håll man började men med mycket övning har polletten trillat ner. Hon är dock sex år och då känns det OK att öva regelbundet; är de bara tre tycker jag att lusten är viktigare än något annat. M a o var vi väldigt försiktiga med att "traggla" saker med barnen när de var så små ? allt var på deras eget initiativ. 

  • Knitting Angel

    Tack för tipsen. Kom på att om jag pekar lite mer när jag läser för tösen så kanske det sätter sig med automatik utan att jag tragglar, har ju bara läst och inte pekat när jag läser ett ord för henne. Hon ska ju tycka det är kul men blir irriterad när hon inte får rätt på saker och ting och tänkte att jag kanske kunde göra något som kan få polletten att trilla ner utan att hon upplever det jobbigt eller påträngande. Något som indirekt kan göra det tydligare för henne. Kom på att om hon skriver av ord så kanske det kommer med automatik för hon vet ju att man skriver från vänster till höger och inte tvärt om.

  • Amanda84
    Knitting Angel skrev 2014-07-01 11:54:55 följande:

    Tack för tipsen. Kom på att om jag pekar lite mer när jag läser för tösen så kanske det sätter sig med automatik utan att jag tragglar, har ju bara läst och inte pekat när jag läser ett ord för henne. Hon ska ju tycka det är kul men blir irriterad när hon inte får rätt på saker och ting och tänkte att jag kanske kunde göra något som kan få polletten att trilla ner utan att hon upplever det jobbigt eller påträngande. Något som indirekt kan göra det tydligare för henne. Kom på att om hon skriver av ord så kanske det kommer med automatik för hon vet ju att man skriver från vänster till höger och inte tvärt om.


    Det är nog bra att peka på orden när du läser högt och det är bra att du inte tragglar allt för mycket eftersom läs- och skrivinlärning skall vara roligt och inte bli ett måste.

    Jag vill bara påtala att även om hon skriver från vänster till höger just nu så är det inte helt säkert att hon kommer att göra det om ett år (även om hon lär sig att läsa från rätt håll) och även om hon börjar skriva från höger till vänster så försvårar inte det läsinlärningen. Det har forskats en del på varför barn skriver från fel håll emellanåt men vad jag vet så har man inte kommit fram till något svar.

    Att låta barnet lekskriva främjar också läs- och skrivinlärning. Tänk på att inte rätta för mycket det barnet skriver eftersom det kan ge motsatt effekt.
  • Snällspiken

    Eller... såhär tänker jag nog helt ärligt kring "tragglande": Man ska inte vara så himla rädd för att öva saker med sina barn, regelbundet. Man kan till och med pusha dem en liten smula att inte ge upp, det är nog bara bra för dem. Så att de kan känna stolthet när de når över jobbiga trösklar. Dock inte samma sak som att få dem att känna sig dåliga när de trots allt inte klarar av saker men det handlar ju heller inte er situation om. 

    En del barn är mer ambitiösa än andra och en del föräldrar är mer ambitiösa än andra. 

    Det är positivt! Det stora problemet är nog snarare vissa föräldrars lathet och en överdriven rädsla för att barn tar skada av att lära sig vettiga och nyttiga saker. 

    Så jag tycker... traggla på bara ;) Vi gör det och våra barn har definitivt inte fått någon aversion mot varesig läsande eller något annat. För övrigt är det väl typ omöjligt att tvinga ett treårigt barn att läsa, eller..?

  • Snällspiken

    En sak som jag eventuellt tror kan hjälpa barnet med riktning och höger och vänster: 
    Sen vår pojke var typ två, har min man alltid frågat honom vilken fot de är i färd att ta på strumpan på. Liksom reflexmässigt ? varje dag. Dottern har alltid klätt sig själv så vi har missat den biten. Hon är följaktligen väldigt bra på att klä sig men kan inte höger och vänster. 

Svar på tråden Snart 3 och vill kunna läsa. Hur göra?