Tom Araya skrev 2014-06-05 01:07:03 följande:
Jag har hört att vissa inte tar emot information anonymt och att de lämnar ut dig och allt du säger till den klient för vars räkning du kontaktar dem för, istället för att bara dra nytta av informationen i sina hjälpåtgärder.
Är detta enligt regelverket och i så fall, varför ser det ut så?
Lite (mycket grovt) förenklat kan man förklara det med några enkla förvaltningsrättsliga principer som gäller för all handläggning som offentliga myndigheter sysslar med. Du hittar lagstöd i förvaltningslagen och i de olika myndigheternas speciallagstiftningar (socialtjänstlagen, socialtjänstförordningen, hälso sjukvårdslagen etc).
Vid handläggning av ett ärende är det myndighetens skyldighet att ta hänsyn tilll all relevant information som finns. Som en rättssäkerhetsgaranti ska all sådan information dokumenteras. Alla klienter (med vissa undantag) har rätt till partsinsyn, dvs rätt att ta del av information som ligger till grund för handläggningen av ärendet de själv är part i.
Om du som utomstående lämnar information måste den således tillföras ärende (så länge informationen inte är uppenbart orelevant). Förutom själva informationen tillförs då också var information kommer ifrån, vem som lämnat den, hur den kommit fram etc. Så fort information tillförts ett ärende så har också alla parter rätt till informationen.
Att en myndighet inte tar emot anonym information är fel. Alla relevant information ska beaktas. Kommer det information anonymt så ska även den beaktas. Däremot så är det inte möjligt att först ta emot information och i efterhand mörka källan eftersom det skulle begränsa rätten till partsinsyn. Så, vill du lämna information anonymt så måste du också hålla dig anonym. Så fort du röjt din identitet så har parten i ärende rätt att veta det.