• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Amalian83
    smalljey skrev 2014-07-04 10:08:21 följande:

    Hoppar oxå in här. Den 10/6 kom vår lilla prinsessa Felicia till världen på BF+3. Vattnet gick hemma 3 på natten efter lite diffusa värkar under kvällen, 4 var vi inne på BB och jag var helt öppen, kl 05.15 var hon ute! Galet fort!!

    Första tiden har varit väldigt jobbig tycker jag. Det är magiskt med denna lilla fantastiska varelse, men mycket tårar har det blivit pga sömnbristen, omställningen, förtvivlan över att amningen inte fungerade för mig och oro över hur man kommer bli som mamma osv. Hon har haft mkt problem med magen men det verkar lugna ner sig nu. Hon blir en hel månad på tisdag, helt galet! <3 mitt största problem nu är att hon är väldigt klängig och vill inte gärna sova själv så det är svårt att hinna med nåt annat och att kunna sova på nätterna eftersom hon helst ska ligga på en. Några tips hur ni gör?


    Du verkar ha haft en väldigt lik start som mig. Jag hade min tjej på mig och bredvid mig för att få sömn. Detta när hon var 4 - 5 veckor. Det gick inte att lägga henne ifrån sig, då vaknade hon. Även på dagen.

    Den senaste veckan däremot har jag kunnat lägga henne i babynesten bredvid oss i sängen. Hon är 6 veckor idag. Hon sover bara 2 timmar åt gången men jg har vant mig. Plus att jag är sjukt glad att hon iallafall sover själv när hon sover.

    Ett tips från mig kan vara att amma henne i en filt till dess att hon nästan somnat, låt henne ligga i din famn tills hon somnar och därefter lägg henne bredvid dig i en Babynest eller egna madrass. Med filten runt sig märker hon inte temperaturskillnaden. Det har fungerat för oss.

    Jag vet inte om det är filten eller att hon "växt ifrån" en extrem närhetsperiod, men det kan vara värt att testa :)
  • nica
    hanna8507 skrev 2014-07-03 17:23:06 följande:

    Hej

    Har läst igenom hela tråden och hoppas jag får vara med. Min prins föddes 12 juni, en vecka efter BF. Precis som ni skriver så är känslorna väldigt många. Känner rädsla för att inte vara tillräcklig, att göra fel eller att något ska hända sonen. Men största känslan är en enorm kärlek till sonen och hans pappa. Att se de två tillsammans är fantastiskt. Både mjölk å tårar har runnit i överflöd här hemma. :) Att baby blues bara skulle vara på tredje dagen stämmer inte här hemma iaf..:)

    Men lillprinsen verkar vara välmående å hade ökat jättebra i vikt när vi var på BVC idag. Känns skönt, då gör vi nåt rätt iaf.

    Var i landet bor ni? Jag bor i närheten av Uppsala.


    Då bor vi långt ifrån varandra, jag är boende långt ner i sverige, skåne för att vara exakt
    smalljey skrev 2014-07-04 10:08:21 följande:

    Hoppar oxå in här. Den 10/6 kom vår lilla prinsessa Felicia till världen på BF+3. Vattnet gick hemma 3 på natten efter lite diffusa värkar under kvällen, 4 var vi inne på BB och jag var helt öppen, kl 05.15 var hon ute! Galet fort!!

    Första tiden har varit väldigt jobbig tycker jag. Det är magiskt med denna lilla fantastiska varelse, men mycket tårar har det blivit pga sömnbristen, omställningen, förtvivlan över att amningen inte fungerade för mig och oro över hur man kommer bli som mamma osv. Hon har haft mkt problem med magen men det verkar lugna ner sig nu. Hon blir en hel månad på tisdag, helt galet! <3 mitt största problem nu är att hon är väldigt klängig och vill inte gärna sova själv så det är svårt att hinna med nåt annat och att kunna sova på nätterna eftersom hon helst ska ligga på en. Några tips hur ni gör?


    Ver inte om jag kan ge något bra tips men vissa bebisar sover bättre om de inte har så stor yta att sova på. .man kan t.ex ha babynest i spjälsängen.
  • ellami

    Hur klär ni era små bebisar när det är ca 25 grader sommarvarmt, som idag? Jag har ju handlat fina sommarplagg typ bodysuits med korta ärmar och korta ben men är rädd att liten kommer frysa om armar/ben av nån anledning fastän jag själv inte har på mig mer. Klär jag på honom långärmad body och byxor är jag rädd att han blir för varm..

  • nica
    ellami skrev 2014-07-05 11:11:26 följande:

    Hur klär ni era små bebisar när det är ca 25 grader sommarvarmt, som idag? Jag har ju handlat fina sommarplagg typ bodysuits med korta ärmar och korta ben men är rädd att liten kommer frysa om armar/ben av nån anledning fastän jag själv inte har på mig mer. Klär jag på honom långärmad body och byxor är jag rädd att han blir för varm..


    Ska snart ut med min lilla...vet inte riktigt själv cad hon ska ha, de är så svårt. Dock så blir hon väldigt gnällig när hon är för varm så de är ju ett tecken på man fått för mycket kläder:-P

    En tunn body och tunna byxor tror jag det blir så om d verkar för varmt tar jag och bytar. ( blåser lite här jag bor och är varmt så svårt att bedöma vad hon ska ha)
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2014-07-05 11:11:26 följande:

    Hur klär ni era små bebisar när det är ca 25 grader sommarvarmt, som idag? Jag har ju handlat fina sommarplagg typ bodysuits med korta ärmar och korta ben men är rädd att liten kommer frysa om armar/ben av nån anledning fastän jag själv inte har på mig mer. Klär jag på honom långärmad body och byxor är jag rädd att han blir för varm..


    Har precis samma problem! Man klär väldigt lätt på alldeles för mycket har jag märkt. Min pojke blir så himla varm väldigt fort. Sen blir han ju varm om man håller i honom och man svettas ju själv då också.
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-07-05 11:11:26 följande:

    Hur klär ni era små bebisar när det är ca 25 grader sommarvarmt, som idag? Jag har ju handlat fina sommarplagg typ bodysuits med korta ärmar och korta ben men är rädd att liten kommer frysa om armar/ben av nån anledning fastän jag själv inte har på mig mer. Klär jag på honom långärmad body och byxor är jag rädd att han blir för varm..


    Jag har bara haft kortärmad body på vår tjej i dag. Ska dom ligga i vagnen så är det ju lä i vagnen och då svalkas dom ju inte av vinden direkt. Sen har jag haft en gallerfilt i beredskap om jag tycker att hon känns kall. Jättesvårt att veta hur mycket man ska ta på dom tycker jag också men man får väl prova sig fram och ha med lite ombyten om man är ute.
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-07-05 19:29:32 följande:
    Jag har bara haft kortärmad body på vår tjej i dag. Ska dom ligga i vagnen så är det ju lä i vagnen och då svalkas dom ju inte av vinden direkt. Sen har jag haft en gallerfilt i beredskap om jag tycker att hon känns kall. Jättesvårt att veta hur mycket man ska ta på dom tycker jag också men man får väl prova sig fram och ha med lite ombyten om man är ute.
    Jag körde till slut också med bodysuit (kortärmad och korta ben), och det var nog perfekt! Mer kläder hade blivit alldeles för varmt för det var ju tokvarmt ute. Hemma med för den delen. Och en filt går ju alltid att reglera värmen med som du säger. Tror det är så lätt att man överklär dom små men det är ju inte så bra.
  • Tizi

    Min lilla har legat i bara blöja i vagnen igår. Har en termometer i vagnen som jag går och klär henne efter.

  • mmjansson85
    ellami skrev 2014-07-05 11:11:26 följande:

    Hur klär ni era små bebisar när det är ca 25 grader sommarvarmt, som idag? Jag har ju handlat fina sommarplagg typ bodysuits med korta ärmar och korta ben men är rädd att liten kommer frysa om armar/ben av nån anledning fastän jag själv inte har på mig mer. Klär jag på honom långärmad body och byxor är jag rädd att han blir för varm..


    Våran lilla Linus var utomhus för första gången igår och då hade vi en långärmad body och en tunn filt, typ sarong. Det funkade bra. :)
Svar på tråden Junibebisar 2014