• Esoada

    Anmäla nynazistiska föräldrar till socialen

    Känner till en familj där föräldrarna är nynazister med främlingsfientliga/rasistiska åsikter och är med i en våldsam nynazistisk gruppering
    Jag tycker inte det är rätt mot barnen att pracka på de sina egna idéer om antidemokrati, rashat, judehat m.m. det gränsar till psykisk misshandel tycker jag

    Tycker ni att det är rätt eller fel att anmäla de här föräldrarna som ett fall för socialen? (Med tanke på barnen)

  • Svar på tråden Anmäla nynazistiska föräldrar till socialen
  • oddberg

    Man kan inte anmäla föräldrar för att de tillhör en våldsbenägen, nazistisk sekt, lika litet som man kan anmäla föräldrar som sympatiserar med någon ungefär lika våldssugen organisation på yttersta vänsterkanten. Vi har åsiktsfrihet i Sverige.
    Däremot ska man inte tveka att göra en anmälan om föräldrarna praktiserar våld mot sina barn - eller överhuvudtaget använder våld på ett kriminellt sätt.

  • obalanserad

    Nej socialen kommer inte ta barnen. Vi har yttrandefrihet och man får tycka och tänka som man vill. Röstar man på SD tex är de ingen anledning till att ta ifrån de barnen.

  • Gert

    Varför bryr du dig hur andra uppfostrar sina barn? 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • LängtansBlåaBlomma
    Gert skrev 2014-10-25 23:26:53 följande:

    Varför bryr du dig hur andra uppfostrar sina barn? 


    Omtanke kanske?
    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Esoada
    obalanserad skrev 2014-10-25 23:01:17 följande:

    Nej socialen kommer inte ta barnen. Vi har yttrandefrihet och man får tycka och tänka som man vill. Röstar man på SD tex är de ingen anledning till att ta ifrån de barnen.


    Nu är den här våldssekten de är med i långt från Sverigedemokraterna
    Förväntar mig heller inte att de ska ta barnen, men någon åtgärd blir det
    Anmälde idag
  • Oschlaka
    Esoada skrev 2014-10-24 10:46:06 följande:

    Känner till en familj där föräldrarna är nynazister med främlingsfientliga/rasistiska åsikter och är med i en våldsam nynazistisk gruppering

    Jag tycker inte det är rätt mot barnen att pracka på de sina egna idéer om antidemokrati, rashat, judehat m.m. det gränsar till psykisk misshandel tycker jag

    Tycker ni att det är rätt eller fel att anmäla de här föräldrarna som ett fall för socialen? (Med tanke på barnen)


    Socialen är maktlösa. Kontakta närmaste judeförsamling och prata med en högste!

    Då ska du se att det blir förändring!
  • RamboMannen
    Oschlaka skrev 2014-10-26 10:10:30 följande:
    Socialen är maktlösa. Kontakta närmaste judeförsamling och prata med en högste!

    Då ska du se att det blir förändring!
    Av vilken anledning ska han kontakta en "judeförsamling" ?
  • Donum
    Esoada skrev 2014-10-25 23:55:12 följande:
    Nu är den här våldssekten de är med i långt från Sverigedemokraterna
    Förväntar mig heller inte att de ska ta barnen, men någon åtgärd blir det
    Anmälde idag
    Nej, någon åtgärd blir det inte om det enda skälet för anmälan är att föräldrarna är nynazister. Det behöver finnas fog för att barnen far illa i deras vård för att det ska kunna bli någon form av åtgärd. Det görs en förhandsbedömning och inom två veckor så kommer socialtjänsten besluta att inte inleda utredning. 
  • Oschlaka
    RamboMannen skrev 2014-10-26 12:30:13 följande:

    Av vilken anledning ska han kontakta en "judeförsamling" ?


    Hitler
  • Minniemousemommy

    Men herregud. Bara för att någon inte delar dina åsikter så behöver dom inte vara dåliga föräldrar? Är det en rasistisk familj så skulle ju vita barn tex aldrig vara i riskzonen? Jag ogillar starkt jämställdhet, men jag går inte till socialen och anmäler alla jämställda familjer jag vet. "Jo men deras barn blir ju förvirrade om pappan går man kjol, dom kanske blir förvirrade och begår självmord tillslut. TA BARNEN IFRÅN DOM SOC SNÄLLA"? Nej. Så gör man inte. Så länge det inte är fysiskt eller psykiskt våld mot barnen i en familj så har den familjen rätt att lära och uppfostra sina barn som dom vill. Så länge det inte är olagligt. Och nej, det är inte olagligt att ogilla judar tex, även om varken jag eller många andra tycker att det är okej. Låt dom vara.

Svar på tråden Anmäla nynazistiska föräldrar till socialen