• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2015-12-08 23:02:03 följande:
    Tilläggsbudgeten finansierad.

    www.di.se/di/artiklar/2015/12/8/svensk-skatte.../
    I artikeln framgår att Riksgälden tidigare räknat med ett budgetunderskott i år på 45 miljarder. I den nya prognosen blir intäkterna 10 miljarder högre men samtidigt har regeringen kommit med en tilläggsbudget med ett nytt underskott på 11 miljarder.

    Med den nya prognosen blir alltså underskottet i den ordinarie budgeten 35 miljarder och underskottet i tilläggsbudgeten 11 miljarder.

  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2015-12-08 23:22:44 följande:
    I artikeln framgår att Riksgälden tidigare räknat med ett budgetunderskott i år på 45 miljarder. I den nya prognosen blir intäkterna 10 miljarder högre men samtidigt har regeringen kommit med en tilläggsbudget med ett nytt underskott på 11 miljarder.

    Med den nya prognosen blir alltså underskottet i den ordinarie budgeten 35 miljarder och underskottet i tilläggsbudgeten 11 miljarder.
    Nja, nu har du väl inte riktigt förstått artikelnSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • HenryIronstead

    Vill bara förtydliga den här omröstningen så det blir kristallklart för alla.

    Det är 10% som har förtroende för regeringen, resten har det inte - om än 6,5% har ett "sådär-jag-förväntar-mig-mer"-förtroende Drömmer för regeringen.


  • K Markatta

    Jag har förstått artikeln men den är otydlig på en punkt, nämligen om tilläggsbudgeten är medräknad i prognosen för årets budgetunderskott.

    Jag antog att den inte var det men om den är det får du ändra 35 till 24 i mitt inlägg.

  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2015-12-08 23:22:44 följande:
    I artikeln framgår att Riksgälden tidigare räknat med ett budgetunderskott i år på 45 miljarder. I den nya prognosen blir intäkterna 10 miljarder högre men samtidigt har regeringen kommit med en tilläggsbudget med ett nytt underskott på 11 miljarder.

    Med den nya prognosen blir alltså underskottet i den ordinarie budgeten 35 miljarder och underskottet i tilläggsbudgeten 11 miljarder.

    Du nämner nivån på utfallet för den senaste 12 månaders perioden (inte prognosen).

    Sverige har haft stora överskott i statsfinanserna två månader i rad och blir det överskott även i december så blir underskottet mindre än den nivå som du nämner.

    www.va.se/telegram-fran-direkt/
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2015-12-08 23:49:23 följande:

    Jag har förstått artikeln men den är otydlig på en punkt, nämligen om tilläggsbudgeten är medräknad i prognosen för årets budgetunderskott.

    Jag antog att den inte var det men om den är det får du ändra 35 till 24 i mitt inlägg.


    Ok.

    I vilket fall så har statens skatteintäkter under de två senaste månaderna varit 10 miljarder högre än Riksgälden hade prognostiserat.

    Jag har inga problem att förstå hur DI-journalisten resonerar när han påstår att detta innebär att tilläggsbudgeten är så gott som finansierad.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2015-12-08 23:56:02 följande:
    Ok.

    I vilket fall så har statens skatteintäkter under de två senaste månaderna varit 10 miljarder högre än Riksgälden hade prognostiserat.

    Jag har inga problem att förstå hur DI-journalisten resonerar när han påstår att detta innebär att tilläggsbudgeten är så gott som finansierad.
    Nej, det är inget problem att förstå. Frågar är dock om man verkligen ska kvitta de nya skatteintäkterna mot just tilläggsprognosen när man redan hade ett prognostiserat underskott sedan tidigare. Jag tyckte det var bättre att minska det underskottet med samma summa först.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2015-12-08 23:49:46 följande:
    Du nämner nivån på utfallet för den senaste 12 månaders perioden (inte prognosen). Sverige har haft stora överskott i statsfinanserna två månader i rad och blir det överskott även i december så blir underskottet mindre än den nivå som du nämner. www.va.se/telegram-fran-direkt/?NewsId=187957...:3007F358-A935-4B0C-B648-7AE8F73B3672
    Jag tog den tidigare prognosen för helåret, 45 miljarder back, och minskade med de extra skatteintäkterna från oktober och november och fick således 35 miljarder i beräknat underskott. Men blir det som du tror, att skatteintäkterna i december blir högre än prognosen samtidigt som inte utgifterna också blir högre än prognos blir ju förstås årets budgetunderskott lägre än beräknat.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2015-12-09 00:00:06 följande:
    Nej, det är inget problem att förstå. Frågar är dock om man verkligen ska kvitta de nya skatteintäkterna mot just tilläggsprognosen när man redan hade ett prognostiserat underskott sedan tidigare. Jag tyckte det var bättre att minska det underskottet med samma summa först.
    Hur man än väljer att tolka så blir det 10 miljarder kronor mindre för Riksgälden att låna upp.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?