• Felicia86

    Har du förtroende för regeringen?

    Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

    Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-20 16:49:04 följande:
    AKB pallade inte för trycket från den falang i M-toppen, som vill samarbeta med SD.

    Över 80%(!) av moderaternas väljare anser att M ska samarbeta/samtala med SD på något sätt. Varför ska inte AKB representera partiviljan?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4kkQo/moderata-utspelet-splittrar-alliansvaljarna

    Det är ingen falang. Det är sympatisörernas genuina önskan.

    Det enskilt viktigaste AKB sa var dock inte att hon vill lägga fram en gemensam budget utan att man nu ska börja samtala med SD i utskotten i Riksdagen om konkreta politiska sakfrågor.

    Dvs förhålla sig till ett SD som idag har 13% av mandaten och efter nästa val har kanske runt 25% av mandaten.

    Att sedan socialdemokraternas nätkrigare ömsom skriker som stuckna grisar över detta, ömsom låtsas som om att allt är som vanligt och att detta bara är högerns fantasier - det kan vi ta med ro.

    I slutänden handlar detta givetvis om att sossarna kan komma att förlora möjligheten till makten för kanske decennier framöver.

    Klart de inte ger upp det utan strid.
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2017-01-21 19:14:55 följande:
    Idag meddelar regeringen i panik att de vill ha ett samarbete med M om migrationspolitiken:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

    Detta bara en dag efter M:s utspel där de berättar att de är ett oppositionsparti.
    Jo, det gäller att försöka locka tillbaka den tänka röstboskapen när den är på väg ut ur fållan.

    Behålla makten framför allt.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-20 16:46:30 följande:

    Frågan är om Batra/M hinner med att flörta in sig med C och L, för varför skulle dom vilja det ta M till partners igen, om det nu visar sig att C och L får många fler anhängare?
    Dom kan lika gärna gå i säng med S och bilda regering tillsammans med dom, det har hänt förut att vi haft regeringar över blockgränsen, så helt omöjligt är det inte.


    Att börja samtala med SD i utskotten rä förstås uppvärmningen för situationen efter 2018.

    Vilka partier smo finns kvar i Riksdagen då vet vi inte men vi an vara ganska säkra påa tt det komemr att finnas ter hyfsat jämstora partier: SD, M och S.

    Vill M regera så måste de förhålla sig till detta.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 10:40:58 följande:
    Att börja samtala med SD i utskotten rä förstås uppvärmningen för situationen efter 2018.

    Vilka partier smo finns kvar i Riksdagen då vet vi inte men vi an vara ganska säkra påa tt det komemr att finnas ter hyfsat jämstora partier: SD, M och S.

    Vill M regera så måste de förhålla sig till detta.
    Nej, det kan vi inte vara säkra på.

    Du kan känna dig säker på det, men andra behöver definitivt inte göra det.

    Själv känner jag mig gansla säker på att det inte kommer att vara såSolig

    Däremot är jag osäker på hur styrkeförhållandet inim den potentiella brunblp alliansen kommer att förändras. KD är i princip redan borta. Men det är svårt att förutse om det blir Batra eller Åkesson som blir tongivande bland de brunblå.

    Dessutom trot jag att brunblått generellt kommer att tappa fram till valet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-20 16:49:04 följande:
    AKB pallade inte för trycket från den falang i M-toppen, som vill samarbeta med SD.

    Enligt aftonbladet jublade det bland M:s riksdagsledamöter när de fick veta om ställnignstagandet innan presskonferensen.

    Beslutet att börja samtala med SD har alltså ett brett stöd uppifrån och hela vägen ned i Moderaterna:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kgGvj/hemliga-spelet-bakom-kinberg-batras-besked

    Partiets riksdagsgrupp fick, enligt källor, reda på att beskedet på ett extra gruppmöte som hölls bara en halvtimme innan presskonferensen. Och ledamöterna gillade vad de fick höra. Anna fick den längsta applåden hon fått där hittills. Nu är det vi som har tagit initiativet, säger en källa.
  • Abegayle70
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 14:05:49 följande:
    Enligt aftonbladet jublade det bland M:s riksdagsledamöter när de fick veta om ställnignstagandet innan presskonferensen.

    Beslutet att börja samtala med SD har alltså ett brett stöd uppifrån och hela vägen ned i Moderaterna:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kgGvj/hemliga-spelet-bakom-kinberg-batras-besked

    Partiets riksdagsgrupp fick, enligt källor, reda på att beskedet på ett extra gruppmöte som hölls bara en halvtimme innan presskonferensen. Och ledamöterna gillade vad de fick höra. Anna fick den längsta applåden hon fått där hittills. Nu är det vi som har tagit initiativet, säger en källa.

    Det var lite oväntat Obestämd

    Då är det väl bara att hoppas på en L C S regering nästa gång, för de partierna håller förhoppningsvis rent bruntåt.


     


    (det såg ju tillochmed ordblinda jag att det såg konstigt ut) = åt det bruna hållet.


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • K Markatta
    Abegayle70 skrev 2017-01-22 14:16:15 följande:
    Då är det väl bara att hoppas på en L C S regering nästa gång, för de partierna håller förhoppningsvis rent bruntåt.
    Fast du skrev ju om antisemitism inom S i ett annat inlägg. Är det verkligen "rent bruntåt" då?
  • Abegayle70
    Kung Markatta skrev 2017-01-22 14:24:43 följande:

    Fast du skrev ju om antisemitism inom S i ett annat inlägg. Är det verkligen "rent bruntåt" då?


    Det är viss skillnad mellan att ha ett antal antisemiter i ett stort part mot att ha folk som går och helar i uniform i partiet. Men S har något att bita i när det gäller antisemitism det är sant.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Flash Gordon
    Abegayle70 skrev 2017-01-22 14:16:15 följande:

    Det var lite oväntat Obestämd

    Då är det väl bara att hoppas på en L C S regering nästa gång, för de partierna håller förhoppningsvis rent bruntåt.


     


    (det såg ju tillochmed ordblinda jag att det såg konstigt ut) = åt det bruna hållet.


    Nä, inte ett dugg oväntat.

    Bara att titta på sakfrågor. Hur påfallande lika partierna är i mycket. Särskilt som M nu tagit till sig SD:s invandringspolitik.

    För S är det förstås en mardröm om M och SD hittar varandra - oavsett form (allt från att regera ihop till att "bara" samarbeta i utskotten)  - för då är S borta från makten för långt tid framöver.

    M+SD är idag ensamma större än dagens regeringsunderlag SVMP.

    Ca 41% mot ca 38%

    Samtidigt har C markerat kraftig mot S - sossarna är Centerns huvudfiender menar Lööf.

    L har visserligen sagt "inte nu" om en gemensam budget, men inte avvisat SD-samarbete i utskotten och vad jag vet var det inte partiledaren som gick ut och sa nej till gemensam budget.

    Så hur S ska hitta koallitionspartners som får dem över 50% efter nästa val är en gåta.

    Och nästa gång kommer knappast någon "Allians" att ge dem fri lejd heller.

    Löfvens huvudvärk.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-22 15:09:59 följande:
    Nä, inte ett dugg oväntat.

    Bara att titta på sakfrågor. Hur påfallande lika partierna är i mycket. Särskilt som M nu tagit till sig SD:s invandringspolitik.

    För S är det förstås en mardröm om M och SD hittar varandra - oavsett form (allt från att regera ihop till att "bara" samarbeta i utskotten)  - för då är S borta från makten för långt tid framöver.

    M+SD är idag ensamma större än dagens regeringsunderlag SVMP.

    Ca 41% mot ca 38%

    Samtidigt har C markerat kraftig mot S - sossarna är Centerns huvudfiender menar Lööf.

    L har visserligen sagt "inte nu" om en gemensam budget, men inte avvisat SD-samarbete i utskotten och vad jag vet var det inte partiledaren som gick ut och sa nej till gemensam budget.

    Så hur S ska hitta koallitionspartners som får dem över 50% efter nästa val är en gåta.

    Och nästa gång kommer knappast någon "Allians" att ge dem fri lejd heller.

    Löfvens huvudvärk.
    Senaste Sifo är intrassant läsning:

    Det ger följande mandat sett till olika konstellationer:


    Novus har undersökt vad de moderata väljarna tycker om Anna Kindbergs förslag att närma sig SD och hon har bara stöd för sitt förslag från 49% av väljarna. 28% av moderatväljarna tycker att AKBs förslag är dåligt.




    Jag tror att vi kommer att få se ett moderat parti som faller fritt i opinionen och ett centerparti som kommer att gå starkt. Det skulle faktiskt inte förvåna mig och centerpartiet snart är det största borgerliga partiet.

    Källor: 
    pollofpolls.se/

    www.svt.se/nyheter/inrikes/varannan-moderatvaljare-gillar-kinberg-batras-utspel





    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?