Digestive skrev 2019-09-30 18:57:35 följande:
Nej, den operativa definitionen strävar helt enkelt efter att mäta klimatet i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.
Det är alltså vad forskningen liksom statistiken kring en >>åsiktskorridor<< berör - en mätning av toleransen i den offentliga debatten/det offentliga samtalet.
Menar du någonting annat så menar du någonting annat... begreppet i fråga har dock en bestämd definition och har haft den sedan 2013.
Den operativa definitionen? Finns det taktiska eller strategiska definitioner? Eller kanske faktiska definitioner...
Ostensiva definitioner känner jag igen..
Så den
operativa definitionen
strävar efter att
mäta klimatet i samtalet..
...... näe ...
Om jag uppfattades otydlig eller utsvävande i fråga om mitt språkbruk av vad som beskriver en åsiktskorridor eller kanske till och med vad en åsiktskorridor har för inneboende egenskaper som gör fenomenet i sig till en åsiktskorridor så vad det tiofalt tydligare än att en operativ definition strävar efter att mäta klimatet i ett samtal.
Men OK - du anser att definitionen (av vilken typ det än månde vara) avser och enbart kan avse ett enda fenomen som beskrivs av definitionen.
Med samma resonemang skulle det bara finnas EN MÅNE, de andra himlakropparna som har omloppsbana runt olika planeter kan inte beskrivas som månar då de inte har omloppsbana runt jorden - de har ju omloppsbana runt andra planeter..
Låt oss för ett ögonblick acceptera din definition (av vilken typ det än månde vara) och se om det verkligen är så att det vi kan kalla PK och det vi kan kalla alt.right är behandlas på samma sätt avseende hur från respektive diskurs avvikande meningar bemöts.
Jag menar att det vuxit fram arena för alt.right av avsevärd storlek jämförbar med den arena som PK rör sig i.
Av det drar jag slutsatsen att det finns fler arenor och därmed åsiktskorridorer.
Den teori jag lägger fram är falsifierbar, möjlig att testa och som sådan är det en teori som kan vara sann eller kan vara falsk.
Så, så som debatten ser ut i dag är det fullt möjligt att den
operativa definitionens
strävan att
mäta klimatet i samtalet finner att fler än en korridor existerar.