• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • bullenochgrisen

    Det var länge med fyra veckor mellan kontrollerna. Två veckor mellan ska det väl vara då.

    Jag går varannan vecka och ska på kontroll hos bm på onsdag. Det blir väl det vanliga, blodtryck, SF mätning av magen och lyssna på bebis hjärtljud. Tror inte vi behöver kolla sockret eller järn denna gången, det såg så bra ut sist.

    Går in i vecka 30 idag :) magiska 30! Känns jätte konstigt att vi redan är så långt gången, jag hinner inte med att först!


    zaq1234 skrev 2015-05-04 09:22:51 följande:

    M

    Ny vecka! Vad händer för oss?

    Lycka till på tisdag till Redan!

    Snart lycklig, spännande vad din BM säger på tisdag ang glukosbelastning, samt att höra om dina övriga värden.

    Tyckommig, varför ska du göra glukos belastning? Är det standard i ditt landsting?

    Själv ska jag till BM på fredag på extra koll på eget initiativ, tyckte det var långt med 4 veckors intervall. Är idag 27+1.

    Är det ngn annan som har ngn koll denna vecka?


  • TyckOmMig

    Zaq-det är för att jag väntar två och ED graviditetet vad jag vet och inför TUL och ny träff med SPEC MVC vill dom att jag har gjort det tills dess-men det är ju frivilligt.

    Inte jätte förtjust i att sitta på vanliga MVC i två timmar vänta efter att ha tvingat i mig denna sliskiga dryck känns segt -förra graviditeten hade jag en verkligt bra bok jag passade på att läsa ut denna gång vill jag kunna gå hem emellan då jag bor ett stenkast därifrån!

  • weeme

    Lycka till i morgon Redan!

    Jag kände symptom innan det känns tomt nu det oroar. Försöker så klart tänka positivt.

  • Blomman701

    Snart Lycklig jag tycker definitivt du ska stå på dig om en koll! vad jag kan hitta på nätet är det standard att kolla gb om man har en nära släkting med diabetes. 

    "För att identifiera de kvinnor som drabbas av graviditetsdiabetes utför man en glukosbelastning på alla gravida under 28:e eller 29:e graviditetsveckan. Om man tidigare haft graviditetsdiabetes eller har någon nära släkting med diabetes görs även en glukosbelastning i graviditetsvecka 12."

    Mest troligt är det en tjej vi väntar... mo ha ha kan bli en crossdresser om doktorn haft fel för här har handlats lite klänningar på Tradera.

    Zaq1234 jag ska på tul idag. Sist var ju bebisen -14 % och för mycket fostervatten. Koll av fostervatten ok sist men de vill vänta en vecka att göra tul. Ska be om en planering, för nu vill jag veta hur länge de tänkt jag ska få gå och om de tänker tvinga mig till en igångsättning eller det blir ett snitt. Ja de är fortfarande som att välja kolera eller pest. Hade önskat att jag fick starta naturligt. :)


  • Redan47

    Jag är v11(10+2) . Jag tycker illamående o symtom kom efter v7+, sedan ökat. Mår illa känsla o känner hunger mest hela tiden. Jag tycker mig kunna känna livmoder strax ovan blygdben nu...ser ut som 6mån...det är min hormonfett valk som sticker ut. ;)

    Har gått ner 2,5mg till 12.5mg kortison. Började med 20mg cykel innan transfern. Imorgon äntligen dags!!!

    Är det olika mvc behandling i Sthlm ? Mellan stadsdelarna?

    Vad era veckor rusar fram!!!!! Bullen 30, ojoj! Blomman oxå snart klar!

  • MillaQ2
    zaq1234 skrev 2015-05-04 09:22:51 följande:

    M

    Ny vecka! Vad händer för oss?

    Lycka till på tisdag till Redan!

    Snart lycklig, spännande vad din BM säger på tisdag ang glukosbelastning, samt att höra om dina övriga värden.

    Tyckommig, varför ska du göra glukos belastning? Är det standard i ditt landsting?

    Själv ska jag till BM på fredag på extra koll på eget initiativ, tyckte det var långt med 4 veckors intervall. Är idag 27+1.

    Är det ngn annan som har ngn koll denna vecka?


    Zaq, Vi följs verkligen åt, jag har också koll på fredag och även jag på eget initiativ, tycker en månad emellan blir för länge .. Skönt att de går med på våra önskemål iallafall :)
  • HRE

    Jag har börjat bli helt sjukt trött.. började förra veckan. En dag sov jag middag tre timmar på kvällen och sen hela natten. Samma igår och idag. Helt slut. Jag trodde man var som tröttast i början och att det skulle lätta.


    Är väldigt glad att jag inte jobbar...

    Svettas också lite mer. Hade egentligen tänkt dropp på fredag eftersom D. skrev att kroppen var lugnare men kanske ska jag ta tidigare?

    Jag gick in i v. 12 idag - känns helt fantastiskt!

  • Redan47

    HRE samma här kan sova hur mkt som helst...ich vimsig. Idag gick jag hämta fryst hundmat ett block som jag la på hyllspegeln nb för att fixa tvätten på väg upp till köket. Glömde hund maten som låg kvar npgra timmar senare när min man kom hem och undrade varför hundmaten låg där den låg.... Helt glömt bort! Så här håller jag på...mitt i ett steg kam jag glömma var jag var på väg att göra. Tänker att det ocå är kopplat till tröttheten, och hormonerna.

  • bullenochgrisen

    Tiden bara rusar iväg! Grattis tjejer som har/ har snart passerat den magiska gränsen vid 12 veckor. Ni är verkligen gravida! Det är svårt att ta in, i know! Men det växer ett litet pyre i era magar <3 tiden går så fort så njut av den! Jag förstår knappt att jag redan är i vecka 30, det låter så långt gånget! Shit vad tiden bara har swishat förbi.

    Kram på er!

  • TyckOmMig

    HRE-var glad över att du kan sova heeeela natten ännu-jag börjar kvällspassen med att tugga Gallieve för halsbrännan slipper svälja gallan då sen är det kissepauserna minst 3 ggr per natt och kramp i vaderna var och varannan natt som håller en sysselsatt men vad gör det-bara småttingarna i min mage har det bra så står jag ut!!!!

    Idag hade jag faktiskt andra sovmorgonen sen evigheter tillbaka och sov fram tills kl 10 blir lite knas resten av dagen men men och tog mig ett bad vid småflickornas middagslur men snart kommer jag inte upp ur badkaret!

    Gäller att passa på sen kommer värmen med dunder och brak och avslag och nattvak dygnet runt jobb men Gud vad vi längtar efter våra fina ED flickors syskon småttingar!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus