• Redan47

    Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

    Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

    När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

    Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

  • Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • bullenochgrisen

    Ja det går aldrig att planera måltiderna längre, man får följa kroppens sug :) jag har haft jätte svårt med kött och fågel och fisk, har kunnat ta någon tugga då och då men ytterst sällan. Bebis har gjort mig till ofrivillig vegetarian ;) men järnet tycks vara bra ändå, måste vara jordgubbarna! Frukt och grönt vill lillan ha, en period var det bara avokado och en annan period bara sallad med vinäger och örtsalt. Dessa "måste ha" varierar så otroligt snabbt från dag till dag. Man får ta dagen som det kommer helt enkelt, äta ofta men lite.


    Redan47 skrev 2015-05-07 23:57:13 följande:

    Ja citron och! Smörgåsgurka och sill.

    Jag har allt svårare att äta mat. Frukt o grönt att pilla med äta långsamt det är bra. Vet inte från måltid till måltid vad som går. Idag ratade jag kyckling rester som gick jättebra Igår. Ikväll ratade jag grillade tunna spjäll som funka jätte gott, en liten bit förra veckan. Men grönsaker o feta ost fick bra. Mitt sötsug har vaknat det är jobbigt. Försöker inta äppelcider vinäger o vatten då.


  • zaq1234

    MillaQ hur gick det för dig idag? Min bm sa eftersom detta besök är utanför standard så fick jag endast testa blodtryck 120/75, järn 124 och hjärtslag som var 129. Nästa gång är det vanligt besök om 2v o då mäter hon SF med.

  • skade

    Tack för omtanken Redan. Jag gick idag in i vecka 19, nästa fredag är det RUL. Det går väl sisådär att njuta av graviditeten. Vi är väl i stort sett övertygade om att det går åt pipan, så vi försöker att inte att tänka på graviditeten så mycket. Jag mår också rent fysiskt bra nu när illamåendet och det värsta av tröttheten är historia. Vi får väl se hur det känns om det går bra på RUL, kanske blir man mer positiv då.

    Så himla roligt att så många är gravida!! Vill tillägga att orsaken till att just vi förlorade vår första lillkille inte hade ett smack med äggdonationen att göra, utan vi råkade tillhöra den lilla, lilla procent som har otur (snodd navelsträng).

    Och visst har även jag ett sug efter C-vitamin! Ett glas färskpressad apelsinjuice varje dag under hela graviditeten har det blivit.

  • Redan47

    Förstår att det är svårt att koppla av...Får du kontroll lite oftare nu då mh till er erfarenhet? På RUL kan de väl se o undersöka strängens placering så ni kan få släppa taget mer om det. Det kommer gå strålande!

    Fint att höra fler som har C-vitamin/apelsin sug! Det är verkligen märkbart. Päron, de stora vill jag gärna ha oxå. Idag gav jag efter för ett socker sug, efter coca-Cola! Förfall...men snuttade på den, så den,33cl, räckte hela dagen. Riktigt njöt av varje svälj.

  • skade

    Ingen tätare kontroll än, i alla fall. Ska träffa läkaren på måndag så får vi väl se vad de säger om fortsättningen.

    Det är intressant att läsa om hur mycket som skiljer mellan landsting - man kan ju tycka att de borde ha samma riktlinjer.

  • MillaQ2

    Zaq: tänkte på dig också :) Jag hade blodtryck 105/65, järn 111, socker 5,4, sf-mått 26 (mitt på kurvan), fosterljud 151. Allt väl so far!

    Skade: känner igen oron så väl! Man skulle vilja dra fram tiden. Tycker själv att tiden segar fram, har sista tredjedelen kvar. Men känns bättre när man känner rörelserna!

    Redan: en till med c-vitamin sug här, tur det inte är onyttigt! En tung post på mat kontot med all frukt och helst ekologisk men det är det värt :)

    Bullenogrisen : fina magbilder däruppe! Du ser så nätt ut. Din tjej ligger nog längre in än min, jag har nog större mage fast jag är flera veckor efter, är ju så olika hur de placerar sig. Bifogar bild, nu ska vi fredagsmysa med lilla sprattelmagen :)

  • TyckOmMig

    Milla-trevligt att få se din fina gravida mage!

    Skönt att både ditt och zaq MVC besök såg bra ut!

    Läser om vad ni är sugna på osv har faktiskt inget att tillägga har aldrig haft några sådana sug däremot är det väldigt trångt för mig att äta över huvudtaget blir så mätt fort så det är små portioner som gäller och mer ofta!

    Man känner sig inte ensam nattetid precis numera full rulle har småttingarna i min mage och jag väcks ofta av sparkar överallt!!!

    Vet däremot om att när man väl fött kommer en tomhet över en eftersom man vant sig så att vara gravid haft inneboende som sällskap under en längre period!

    Trevlig helg på er alla fina!

  • zaq1234

    Härligt milla att allt var bra, jag ville min skulle mäta SF men det gjorde hon inte då det inte tillhör standard programmet.. Lite oflexibelt tycker jag.. Det hade ju inte tagit många minuter...

    Jag är sugen på sött varje kväll, får kämpa att inte äta alla dagar.. Utan mer på helgerna.. O hålla igen mån-torsdag.. Gillar även salta knäckebröd... Men såg sedan att de innehåller väldigt mkt salt.. Inte heller det är ju så bra...

  • Blomman701

    Jag har inga cravings heller. Har stundtals haft en äcklig smak av ägg i munnen som gjort att jag inte varit sugen på något som kunnat tänkas smaka ägg. :)

  • weeme

    Jag känner mig mer och mer missmodig, spänner inte i brösten längre och nu kom det blod igen, mer än tidigare. Skit skit skit.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus