• Gert

    Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

    Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-11-25 10:57:44 följande:
    Tror du att S är partiet som vill ändra på det? Glad
    Nej, det har jag svårt att tänka migSkrattande

    Men jag är jag och mina åsikter, inte en karbonkopia av S.

    Jag tror att S skulle ha mycket svårt för tanken att ha en välfärd som i teorin är differentierad, men i praktiken är det ju redan så - folk som bor i glesbygd betalar idag genom skatten för en servicenivå de inte har möjlighet att ta del av.

    Jag tror inte att S skulle ha svårt för den centralistiska delen, alltså starka regionala centra och en stark centralmakt men de skulle ha så mycket svårare att ta till sig tanken att det faktiskt finns en poäng med att kunna bo där det är långt till skola, långt till polis, långt till primärvård, där det saknas vettiga allmänna kommunikationer och slippa betala för sådant man ändå inte kan ta del av.

    Efter att ha bott rätt många år i riktig glesbygd så tror jag mig veta att det finns folk som skulle uppskatta ett sådant system, jag tror det till och med skulle kunna gynna landsbygdens överlevnad på sikt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-11-25 11:07:32 följande:
    Lite skrämmande att regeringen bara har stöd av 35,7%..... 

     Trump fick ca 26%, och han blev president.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-11-25 11:34:05 följande:
    Nej, det har jag svårt att tänka migSkrattande

    Men jag är jag och mina åsikter, inte en karbonkopia av S.

    Jag tror att S skulle ha mycket svårt för tanken att ha en välfärd som i teorin är differentierad, men i praktiken är det ju redan så - folk som bor i glesbygd betalar idag genom skatten för en servicenivå de inte har möjlighet att ta del av.

    Jag tror inte att S skulle ha svårt för den centralistiska delen, alltså starka regionala centra och en stark centralmakt men de skulle ha så mycket svårare att ta till sig tanken att det faktiskt finns en poäng med att kunna bo där det är långt till skola, långt till polis, långt till primärvård, där det saknas vettiga allmänna kommunikationer och slippa betala för sådant man ändå inte kan ta del av.

    Efter att ha bott rätt många år i riktig glesbygd så tror jag mig veta att det finns folk som skulle uppskatta ett sådant system, jag tror det till och med skulle kunna gynna landsbygdens överlevnad på sikt.

    Ett av de största problemen är glesbygden betalar för utbildning av sina unga, men när de är färdigutbidade får storstadsregionerna dom sen gratis.
    Och det beror som alla vet, på att glesbygdens industri och myndigheter har köpts upp av dessa regioner eller flyttats av regeringarna.

    Förr kunde det vara motiverat, men idag så skulle mycket gå att flytta tillbaka utan att det skulle höja kostnaderna för driften.
    Men det skulle förstås bli ett jävla liv på nollåttorna och andra från storstäderna, som skulle skrika högljudt om dom fick höra att om dom vill ha jobbet kvar så måste dom flytta.

    Att storstäderna är de som tvingat till sig folk/arbetskraft från glesbygden, det lär dom aldrig erkänna, och att det nu kan vara deras tur att göra samma resa, fast omvänt då, det lär dom heller aldrig vilja gå med på.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-11-25 19:01:02 följande:

    Ett av de största problemen är glesbygden betalar för utbildning av sina unga, men när de är färdigutbidade får storstadsregionerna dom sen gratis.
    Och det beror som alla vet, på att glesbygdens industri och myndigheter har köpts upp av dessa regioner eller flyttats av regeringarna.

    Förr kunde det vara motiverat, men idag så skulle mycket gå att flytta tillbaka utan att det skulle höja kostnaderna för driften.
    Men det skulle förstås bli ett jävla liv på nollåttorna och andra från storstäderna, som skulle skrika högljudt om dom fick höra att om dom vill ha jobbet kvar så måste dom flytta.

    Att storstäderna är de som tvingat till sig folk/arbetskraft från glesbygden, det lär dom aldrig erkänna, och att det nu kan vara deras tur att göra samma resa, fast omvänt då, det lär dom heller aldrig vilja gå med på. smile1.gif


    Fast man kommer  aldrig att kunna komma ifrån att många unga med lite driv längtar till storstan och särskilt tjejer brukar kunna tycka att snöskoter, jakt, fiske, epatraktorer och den lokala korvmojen inte är drömmen om det spännande livet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-11-26 08:35:59 följande:
    Fast man kommer  aldrig att kunna komma ifrån att många unga med lite driv längtar till storstan och särskilt tjejer brukar kunna tycka att snöskoter, jakt, fiske, epatraktorer och den lokala korvmojen inte är drömmen om det spännande livet.
    Så är det nog, just nu iaf, men glöm inte "gröna vågen", och liknande men långt ifrån lika extrema tongångar börjar dyka upp hos storstadfolket.
    Så det kan komma en större flyttvåg till landet, men i mer realistiska former då.., möjligen blir det så att vi lantisar får lära oss lite av det holländska språket, eller i vart fall bättre på engelskan, men det kan jag leva med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2016-11-24 15:07:29 följande:
    15% med dessa förslag förverkligade verkar rimligt.

    "Alla avdrag fo?r husha?llsna?ra tja?nster, alltså RUT-avdrag, ska avskaffas. Liksom alla fem jobbskatteavdrag skattesänkningarna för de som jobbar som infördes av alliansregeringen."
    15%?

    Ja, kanske. Där borde i alla fall golvet ligga. Som i andra europeiska länder.

    Fast inte än på ett tag. Om de inte vill ta tillbaka den invandringspolitik vi hade fram tills nyss, vill säga. Annars är nog mellan 25-30 procent i nästa val rimligt. Den stadiga utförsbacken.

    Läste en ananlys som menade att S gick vilse när man försökte vara moderna genom att fokusera på pop-frågor som identitetspolitik och feminism.

    Man blev aldrig ett seriöst alternativ för pop-frågorna som istället vanns av MP, Fi och V medan man samtidigt stötte bort sina kärnväljare i arbetarklassat till ... ja, ni vet vilka.

    Hus S skall vinna tillbaka dessa fd kärnväljare - ja, det finns det nog inget svar på. Inget som går ihop med nuvarande politiks fokus i alla fall.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-11-27 09:55:21 följande:
    15%?

    Ja, kanske. Där borde i alla fall golvet ligga. Som i andra europeiska länder.

    Fast inte än på ett tag. Om de inte vill ta tillbaka den invandringspolitik vi hade fram tills nyss, vill säga. Annars är nog mellan 25-30 procent i nästa val rimligt. Den stadiga utförsbacken.

    Läste en ananlys som menade att S gick vilse när man försökte vara moderna genom att fokusera på pop-frågor som identitetspolitik och feminism.

    Man blev aldrig ett seriöst alternativ för pop-frågorna som istället vanns av MP, Fi och V medan man samtidigt stötte bort sina kärnväljare i arbetarklassat till ... ja, ni vet vilka.

    Hus S skall vinna tillbaka dessa fd kärnväljare - ja, det finns det nog inget svar på. Inget som går ihop med nuvarande politiks fokus i alla fall.
    Jag förstår inte fascinationen bland högerväljare för hur stort eller litet de socialdemokratiska partiet är. Ser man till opinionsläget så borde fokus bland högerväljarna i stället riktas mot moderaterna, krisdemokraterna (eller mot alliansen som helhet) som inte lyckas i opinionen trots att de sitter i opposition och trots Sveriges besvärliga läge efter förra årets flyktingkatastrof.
  • Turandot

    Så litet att det nästan inte finns..? S har i alla tider fått en massa väljare nästan gratis, eftersom LO tvångsanslöt sina medlemmar till S, och det även drevs en massa propaganda för att alla LO-medlemmar skulle identifiera sig med S. Men nu är detta nästan borta, i alla fall bland människor födda från 1970-talet och framåt: majoriteten av dem arbetar inte längre inom LO-yrkena, och de som gör det väljer mer fritt vilket fackförbund de vill tillhöra (om något alls) och vad de vill rösta på (om på något alls). 

  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-11-27 11:03:28 följande:
    Jag förstår inte fascinationen bland högerväljare för hur stort eller litet de socialdemokratiska partiet är. Ser man till opinionsläget så borde fokus bland högerväljarna i stället riktas mot moderaterna, krisdemokraterna (eller mot alliansen som helhet) som inte lyckas i opinionen trots att de sitter i opposition och trots Sveriges besvärliga läge efter förra årets flyktingkatastrof.
    Det är givetvis högintressant om S blir ett 15%-parti framöver.

    Från att ha varit helt dominerande för bara 20 år sedan, till att vara ett av tre jämstora partier idag till att kanske bli ett medelstort parti av flera.

    För svensk politik gör det givetvis enorm skillnad.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?