• 999

    Avsaknad av spermier

    igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

    Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

    Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

  • Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-04-05 09:39:48 följande:

    Ringde idag försäkringskassan för att få mer konkreta svar men handläggaren verkade inte ens veta vad barnlöshet innebar. "Du har alltså inga barn?"

    Hon TRODDE att vi ej kunde få ersättning om vi sökte vård utomlands pga jag är fortfarande ung (27 år) och kan gott vänta i tre år på donation... ngn som vet bättre?


    Vilket otroligt negativt svar... sa hon verkligen att du är ung och du kan vänta i 3år...
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-04-05 12:39:36 följande:

    Vilket otroligt negativt svar... sa hon verkligen att du är ung och du kan vänta i 3år...


    Japp. Men gav ej upp och ringde till en annan som hjälpte mig klargöra allt! Det stämmer att man kan ansöka om ersättning för vård utomlands om man är berättigad vården i Sverige! :) och åldern har ingen betydelse!
  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-04-04 20:41:05 följande:
    Klart det inte är jobbigt. Så otroligt fint att främlingar vill hjälpa en såhär. Sist min kille (förra utredningen) frågsde om microtese sa Göran i Gbg att han inte rekommenderade de då chanserna inte var särskilt stora. Vill man göra det ändå "bara för att"? När pengarna behövs inför framtida försök med donerad spermier... det här är en sån sjuk kris. Ibland tänker jag att en separation hade varit lösningen så har jag helt plötsligt inte dessa problem mer. Men vem fan vill dumpa sitt livs kärlek bara för att avla med ngn fertil man? :( Dum i huvudet verkar jag också blivit med tanke på hur jag tänker.
    Du är verkligen inte dum i huvudet! Jag tror att de flesta i våra situationer tänker de tankarna någon gång.

    Men vad bra med försäkringskassan! Om det blir aktuellt för mig och min man med donator-insemination ska jag komma ihåg det. Vi måste ju bara vänta 2-3 månader för att få svar på den frågan...
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-04-03 20:45:29 följande:

    Tycker så synd om min kille som känner ännu en gång att han inte får en rättvis utredning. Usch, finner inga ord för vad han säkert går genom. I helgen hade vi sånt fint samtal ihop där vi berättade om olika rädslor kring donation. Jag insåg hur olika saker det var. Han nämnde att han var så rädd att ngn i stundens hetta (familjemedlem eller någon nära) skulle säga ngt i stil med att det inte är hans barn. Han sade att han skulle bli otroligt sårad av det. Jag har ALDRIG tänkt i de banorna ens! För mig har det aldeig varit en tanke ens, att han inte är pappan. Gjorde ont i hjärtat att höra hans oro. Insåg även där vilket sjukt starkt förhållande man har som klarar dessa motgångar. Pratar ni mkt hemma kring detta?

    Ungefär hur lång tid tog det från det att remissen skickade till ert godkännande? Ni borde ju vara framme i kön snart! Du gjorde alltså inte heller äggledarspolning innan remissen skickades... innebär det att VUL + blodprover räcker för att bedöma att man är fertil nog..?


    Periodvis pratar vi mycket om det. Ibland blir det bara för mycket att "älta" i väntan på tid så då försöker vi fokusera på annat. Men det är nog superviktigt att prata mycket med varandra, det är ju en livskris man går igenom. En bra kurator/psykolog är guld värd!

    Från att alla undersökningar och samtal var klara tog det nog typ en vecka eller två tills vi fick "godkänt" och hamnade på kö. Men om man ser från det att vi bestämde oss för att köra med donator (efter microtesen) tog det väl max två månader. Beror ju lite på hur snabbt man får tid hos kurator och läkare för samtal samt hur ens livssituation ser ut. Kan nog variera väldigt från fall till fall.

    Ja, vi blev "godkända" innan jag gjorde spolningen. Äggreserven hade de ju redan sett var bra på vul så spolningen gjordes bara för att se om det var möjligt att göra insemination eller om vi skulle få köra på ivf direkt.

    Allt såg bra ut så nu blir det insemination som första försök.
  • NZZZZ
    Vifårse skrev 2017-04-07 22:36:52 följande:

    Periodvis pratar vi mycket om det. Ibland blir det bara för mycket att "älta" i väntan på tid så då försöker vi fokusera på annat. Men det är nog superviktigt att prata mycket med varandra, det är ju en livskris man går igenom. En bra kurator/psykolog är guld värd!

    Från att alla undersökningar och samtal var klara tog det nog typ en vecka eller två tills vi fick "godkänt" och hamnade på kö. Men om man ser från det att vi bestämde oss för att köra med donator (efter microtesen) tog det väl max två månader. Beror ju lite på hur snabbt man får tid hos kurator och läkare för samtal samt hur ens livssituation ser ut. Kan nog variera väldigt från fall till fall.

    Ja, vi blev "godkända" innan jag gjorde spolningen. Äggreserven hade de ju redan sett var bra på vul så spolningen gjordes bara för att se om det var möjligt att göra insemination eller om vi skulle få köra på ivf direkt.

    Allt såg bra ut så nu blir det insemination som första försök.


    Hur gamla är du och din man "Vifårse"?

    Tack för ditt svar. Är du rädd för att inte bli gravid? Innan jag träffade min kille tänkte jag aldrig i de banorna... var förvisso inte ens sugen på barn då på samma sätt som nu.

    Frågan kanske låter konstig men... har jag samma chanser till ett barn NU med en man som har avsaknad av spermier där vi ska använda donator i jämförelse med om jag hade haft en fertil partner och skaffat barn på naturlig väg? Är det mindre chans för mig för min partner är infertil och där jag måste få hjälp av klinik med donation?
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-04-08 13:07:28 följande:

    Hur gamla är du och din man "Vifårse"?

    Tack för ditt svar. Är du rädd för att inte bli gravid? Innan jag träffade min kille tänkte jag aldrig i de banorna... var förvisso inte ens sugen på barn då på samma sätt som nu.

    Frågan kanske låter konstig men... har jag samma chanser till ett barn NU med en man som har avsaknad av spermier där vi ska använda donator i jämförelse med om jag hade haft en fertil partner och skaffat barn på naturlig väg? Är det mindre chans för mig för min partner är infertil och där jag måste få hjälp av klinik med donation?


    Nej, det är jag inte, tror jag! På ett eller annat vis tror jag det kommer bli vår tur att bli föräldrar. Men i början var det så sjukt omtumlande, har absolut tänkt tanken att vi kanske inte får ett friskt barn men aldrig att det inte skulle gå alls... mer rädd för missfall nu och sen är ivf lite avskräckande, rätt spruträtt.

    Jag är 27 och min man strax över 30. Vi har m.a.o "gott om tid" som så många säger. Hjälper inte mycket, vi har velat ha barn länge innan vi började försöka.hur gamla är ni?

    Inga frågor är konstiga i den här svängen! ;) Som jag förstått det är det ju olika från fall till fall men är du ung och fullt frisk ska iaf insemination med donator ge samma chanser som vid naturlig befruktning. Vid ivf vet jag inte riktigt...
  • NZZZZ
    Vifårse skrev 2017-04-08 15:33:58 följande:

    Nej, det är jag inte, tror jag! På ett eller annat vis tror jag det kommer bli vår tur att bli föräldrar. Men i början var det så sjukt omtumlande, har absolut tänkt tanken att vi kanske inte får ett friskt barn men aldrig att det inte skulle gå alls... mer rädd för missfall nu och sen är ivf lite avskräckande, rätt spruträtt.

    Jag är 27 och min man strax över 30. Vi har m.a.o "gott om tid" som så många säger. Hjälper inte mycket, vi har velat ha barn länge innan vi började försöka.hur gamla är ni?

    Inga frågor är konstiga i den här svängen! ;) Som jag förstått det är det ju olika från fall till fall men är du ung och fullt frisk ska iaf insemination med donator ge samma chanser som vid naturlig befruktning. Vid ivf vet jag inte riktigt...


    Jag och min blivande är i exakt samma ålder som ni är! Jag 27, han 30. Vi har också bra om tid men det hjälper inte ett skit i detta sammanhang men känns bra att inte behöva stressa pga ålder iaf. Är ni gifta/varit ihop länge? :)

    Jag minns att ni väntat ett tag nu, har det hänt ngt nytt på fronten?

    Vad skönt att du inte är rädd för det, vet inte vad min rädsla grundar sig i! Min syster sa: bara för han är infertil så har inte du också gått och blivit det. Kanske mest för jag inte hade en aning hur vanligt detta är! Levt i en fantastivärld innan. Ska bli så kul att följas åt för du fortsätter väl att uppdatera här hoppas jag :)
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-04-08 15:53:45 följande:

    Jag och min blivande är i exakt samma ålder som ni är! Jag 27, han 30. Vi har också bra om tid men det hjälper inte ett skit i detta sammanhang men känns bra att inte behöva stressa pga ålder iaf. Är ni gifta/varit ihop länge? :)

    Jag minns att ni väntat ett tag nu, har det hänt ngt nytt på fronten?

    Vad skönt att du inte är rädd för det, vet inte vad min rädsla grundar sig i! Min syster sa: bara för han är infertil så har inte du också gått och blivit det. Kanske mest för jag inte hade en aning hur vanligt detta är! Levt i en fantastivärld innan. Ska bli så kul att följas åt för du fortsätter väl att uppdatera här hoppas jag :)


    9 år har vi varit tillsammans, gifta i 3 :)

    Nä, 6 månaders väntetid har dom sagt och då är vi inne i mitten av juni. Så har vi megatur hinner vi ett försök innan sommaren.

    Hade inte heller en aning om någonting i den här "världen" innan men ju mer man pratar med folk om det desto fler hör man som fått hjälp. Känner dock ingen som har donator så det är skönt att det finns andra i samma sits att prata med :)
  • NZZZZ

    Tänkte uppdatera lite i tråden.

    Genomförde precis en HSS (spolning av äggledarna) som gick smärtfritt! Jag är nu färdigutredd och är helt frisk. Min killes spermieprov visade 0 spermier igen och han bedöms som infertil. Vi har fått remiss skickat till att ställa oss i kö för donation. Ja, vad gör man nu är frågan. Längtan är större än någonsin.

  • mooonwalker
    NZZZZ skrev 2017-04-10 15:52:50 följande:

    Tänkte uppdatera lite i tråden.

    Genomförde precis en HSS (spolning av äggledarna) som gick smärtfritt! Jag är nu färdigutredd och är helt frisk. Min killes spermieprov visade 0 spermier igen och han bedöms som infertil. Vi har fått remiss skickat till att ställa oss i kö för donation. Ja, vad gör man nu är frågan. Längtan är större än någonsin.


    Skönt att du är helt frisk i alla fall, då borde ju inseminering fungera, eller kommer ni göra IVF? Vet du hur lång väntetid är det för donation i ditt landsting? Vad menas egentligen med att ni har fått en remiss skickat till att ställa er i kö för donation, ni är godkända för donation men ännu inte uppsatta i kön, eller?

    Jag håller i alla fall tummarna för att det går fort för er!
Svar på tråden Avsaknad av spermier