nattuw skrev 2017-01-30 19:01:04 följande:
Det finns säker jobb där man inte behöver kunna konversera men det är en viss skillnad på att hacka sig fram på bristfällig turistengelska gentemot att konversera på en arbetsplats där det är viktigt att det inte blir några missförstånd.
Att du på grund av språkproblem inte klarar av att hantera myndighetskontakter är inte ett argument för att minska på språkkraven. Snarare tvärt om.
Det är inte meningen att dom ska anställas på platser där kunskaper i svenska språket är av en större vikt.
Det är ingen som ens tänkt i dom banorna, så det är ett icke-argument.
Och det är företagen själva som vill få tillgång till invandrarna, speciellt bemanningsföretagen är angelägna om att få veta vilka kunskaper som finns bland invandrarna.
Dom påtalar hela tiden att dom vill veta vilken kunskap som döljs bland alla invandrare, och säger själva att språket inte är det primära, kunskapen är långt mer avgörande.
Vad gäller språk, så är det helt de som behöver anställa personal som ska ställa dom kraven, inte våra politiker.
Det är bra du nämner turistengelska, för inom turism så finns det behov av folk med andra språkkunskper än svenska, och engelska brukar vara det mest gångbara språket.
Och inte blir det sämre av att kunna ytterligare ett språk utöver engelska, nu när Sverige allt mer ses som ett attraktivt turistmål i stora delar av Världen.
För att inte tala om alla invandrare som vill se/turista i Sverige, och som säkert tycker det kan vara trevligt att få prata sitt modersmål med turistguiden.