• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Abegayle70
    Tom Araya skrev 2017-01-29 01:42:56 följande:
    På den tiden kunde man tänka med hjärtat eftersom det man erbjöd var trygghet i ett fredligt samhälle och nästan inget av materiella eller ekonomiska resurser. Så är det inte idag.

    Min släkt tog emot barn från Finland under VK2. De fick mat, husrum och arbete på gården.
    Jo jag vet det, Det var många som gjorde det. Det var nog lättare för människor att dela med sig då, till människor med liknande kultur och bakgrund. 
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2017-01-29 13:41:00 följande:
    Ja, om man ska öka sysselstättningen hos den invandring så som den ser ut idag kan det bli nödvändigt.
    Tyvärr så blir det alltid gnäll från "marknaden" när vi/staten själva fixar jobb, som nu när (minns inte var/vem) bygger ett nytt tvätteri.
    Genast börjar det klagas på att det inte är sund konkurrens, då det är skattepengar det handlar om.

    Men samma gnäll hörs minsan inte om skattepengar, när det gällar för det privata att få betalt för vård och skola som drivs av det privata.
    Så nu vill såklart det privata göra jobben i tvätteriet och få betalt från våra skattepengar, tala om dubbelmoral.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-01-28 21:00:42 följande:
    Nej, tyvärr är de flestas engelska så pass bristfällig att engelska inte är ett realistiskt alternativ.
    Skitsnack, det finns massor med jobb som kan utföras och som fungerar med engelska, eller för den delen på/med vilket språk som helst.

    På dig verkar det som att Sverige är nåt analfabetiskt U-land som inte kan klara det som de flesta andra länder gör, nämligen att använda sig av engelska som gemensamt språk, eller tolkar om det är möjligt.

    Själv använder jag mig enbart av mina högst begränsade kunskaper i engelska, när jag "talar" med vanligt folk från alla de länder jag har kontakt med, och det är minsan inga välutbildade.

    Visst,, det blir knöligt ibland, men inte värre än när jag tvingas tala med de svenska myndigheterna..., kanske ska försöka med engelska nästa gång nån myndighet kontaktar mig, då kanske dom undviker alla obegripliga uttryck och ord som bara dom förstår.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-30 13:30:55 följande:
    Tyvärr så blir det alltid gnäll från "marknaden" när vi/staten själva fixar jobb, som nu när (minns inte var/vem) bygger ett nytt tvätteri.
    Genast börjar det klagas på att det inte är sund konkurrens, då det är skattepengar det handlar om.

    Men samma gnäll hörs minsan inte om skattepengar, när det gällar för det privata att få betalt för vård och skola som drivs av det privata.
    Så nu vill såklart det privata göra jobben i tvätteriet och få betalt från våra skattepengar, tala om dubbelmoral.
    Landskrona.

    Jo, Svenskt Näringsliv anade genast en otillbörlig marknadskonkurrensSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-30 13:46:38 följande:
    Landskrona.

    Jo, Svenskt Näringsliv anade genast en otillbörlig marknadskonkurrensSkrattande
    Det jävliga är att dom kan få rätt om dom väljer att driva på, så konstig är lagen.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-30 14:00:33 följande:
    Det jävliga är att dom kan få rätt om dom väljer att driva på, så konstig är lagen.
    Mm, hörde intervjun med kommunalrådet. Handlade om att tvätta de kommunanställdas arbetskläder och att just kunna erbjuda några enkla jobb i stället för att skicka kläderna till Köpenhamn för tvätt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-30 14:05:25 följande:
    Mm, hörde intervjun med kommunalrådet. Handlade om att tvätta de kommunanställdas arbetskläder och att just kunna erbjuda några enkla jobb i stället för att skicka kläderna till Köpenhamn för tvätt.
    Skattepengar är ett begärligt byte, så när vi/staten själva väljer att använda dom i en verksamhet som det privata missat, då blir det alltid samma gnäll.

    Jag är ju själv min egen sen länge, men blir alltid lika förbannad när sån´t här visar sig från "marknaden".
    Det är värsta sortens oseriösa girighetssvin som visar upp sina fula trynen, och det är inte bra för oss företagare eller för Sverige, att dom ska få möjlighet att företräda det privata företagandet.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-01-30 13:44:40 följande:
    Skitsnack, det finns massor med jobb som kan utföras och som fungerar med engelska, eller för den delen på/med vilket språk som helst.

    På dig verkar det som att Sverige är nåt analfabetiskt U-land som inte kan klara det som de flesta andra länder gör, nämligen att använda sig av engelska som gemensamt språk, eller tolkar om det är möjligt.

    Själv använder jag mig enbart av mina högst begränsade kunskaper i engelska, när jag "talar" med vanligt folk från alla de länder jag har kontakt med, och det är minsan inga välutbildade.

    Visst,, det blir knöligt ibland, men inte värre än när jag tvingas tala med de svenska myndigheterna..., kanske ska försöka med engelska nästa gång nån myndighet kontaktar mig, då kanske dom undviker alla obegripliga uttryck och ord som bara dom förstår.
    Det finns säker jobb där man inte behöver kunna konversera men det är en viss skillnad på att hacka sig fram på bristfällig turistengelska gentemot att konversera på en arbetsplats där det är viktigt att det inte blir några missförstånd.

    Att du på grund av språkproblem inte klarar av att hantera myndighetskontakter är inte ett argument för att minska på språkkraven. Snarare tvärt om.
  • Världsmedborgare
    nattuw skrev 2017-01-30 19:01:04 följande:
    Det finns säker jobb där man inte behöver kunna konversera men det är en viss skillnad på att hacka sig fram på bristfällig turistengelska gentemot att konversera på en arbetsplats där det är viktigt att det inte blir några missförstånd.

    Att du på grund av språkproblem inte klarar av att hantera myndighetskontakter är inte ett argument för att minska på språkkraven. Snarare tvärt om.
    Det är inte meningen att dom ska anställas på platser där kunskaper i svenska språket är av en större vikt.
    Det är ingen som ens tänkt i dom banorna, så det är ett icke-argument.

    Och det är företagen själva som vill få tillgång till invandrarna, speciellt bemanningsföretagen är angelägna om att få veta vilka kunskaper som finns bland invandrarna.
    Dom påtalar hela tiden att dom vill veta vilken kunskap som döljs bland alla invandrare, och säger själva att språket inte är det primära, kunskapen är långt mer avgörande.
    Vad gäller språk, så är det helt de som behöver anställa personal som ska ställa dom kraven, inte våra politiker. 

    Det är bra du nämner turistengelska, för inom turism så finns det behov av folk med andra språkkunskper än svenska, och engelska brukar vara det mest gångbara språket.
    Och inte blir det sämre av att kunna ytterligare ett språk utöver engelska, nu när Sverige allt mer ses som ett attraktivt turistmål i stora delar av Världen.
    För att inte tala om alla invandrare som vill se/turista i Sverige, och som säkert tycker det kan vara trevligt att få prata sitt modersmål med turistguiden.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuw
    Världsmedborgare skrev 2017-01-31 10:32:52 följande:
    Det är inte meningen att dom ska anställas på platser där kunskaper i svenska språket är av en större vikt.
    Ett fungerande språk är alltid viktigt. Det oavsett hur någon försöker slingar sig och vifta bort behovet. Dina idéer om ett segregerat samhälle, i ditt fall baserat på språk, trodde jag dog med apartheid. Men tydligen inte. Naturligtvis skall de inte dumpas på nån plats där språket inte spelar någon roll. De skall beredas en plats i samhället genom en fungerande språkundervisning.
    Världsmedborgare skrev 2017-01-31 10:32:52 följande:
    Det är bra du nämner turistengelska, för inom turism så finns det behov av folk med andra språkkunskper än svenska, och engelska brukar vara det mest gångbara språket.
    Flerspråkighet är bra men då skall den flerspråkige kunna använda språken på ett adekvat sätt.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?