• Anonym (?)

Kan jag som arbetsgivare berätta om sjukskrivning?

En av våra medarbetare har slutat nyligen och bett om att jag ska vara hans referens. Denna person har varit sjukskriven under längre perioder, flera månader i taget och jag undrar om jag borde berätta om dessa sjukskrivningar för den nya arbetsgivaren? Eller är det tystnadsplikt som gäller? 

• Svar på tråden Kan jag som arbetsgivare berätta om sjukskrivning?
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2015-10-01 00:32:39 följande:
    Men vad ger dig rätten att tala om för hans nya arbetsgivare om hans diagnos och hans tidigare sjukfrånvaro?
    Läser du det jag skriver? Jag har sagt att jag inte tänker berätta om hans diagnos. 

Om en arbetsgivare frågar om hans tidigare sjukfrånvaro, vad ger mig rätten att ljuga för honom? 
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2015-10-01 00:36:14 följande:

Läser du det jag skriver? Jag har sagt att jag inte tänker berätta om hans diagnos. 

Om en arbetsgivare frågar om hans tidigare sjukfrånvaro, vad ger mig rätten att ljuga för honom? 

Om du kort och gott talar om för hans arbetsgivare att han är punktlig,jobbar bra osv tror jag knappast att någon diskussion om hans diagnos /tidigare sjukfrånvaro kommer att uppstå!
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2015-10-01 00:40:36 följande:
    Om du kort och gott talar om för hans arbetsgivare att han är punktlig,jobbar bra osv tror jag knappast att någon diskussion om hans diagnos /tidigare sjukfrånvaro kommer att uppstå!
    Du verkar så angelägen om att jag inte berättar. Är du kanske medarbetaren som det handlar om? 
  • Anonym (arbetsgivare)

Uppenbarligen har de flesta som svarat i tråden inte en susning i ämnet.

Någon skriver att arbetsgivaren är intresserad av måndagssjuka och sena ankomster. Inte heller av eventuella diagnoser. Rappakalja.

Nästa skriver om sekretess. Också rappakalja.

Sen diskuteras det vilt om ifall TS ska nämna/ta upp sjukskrivningarna. 

Ni är ute och reser. TS ska inte ta upp sjukskrivningarna men om TS får den direkta frågan "har Olle varit borta mycket?" så svarar man. Det är ingen idé att snirkla sig ur det med att säga att det inte finns någon olovlig frånvaro och han kommer alltid i tid. Det är underförstått att det bekräftar just att personen varit sjuk/borta mycket. Hade den inte varit det hade man ju sagt det. Klassikern är han som sa att "Stina dricker inte på jobbet" = Stina har problem med alkoholen

När man ber någon vara referens så är det också underförstått att referensen kommer att svara på de frågor som ställs.

Hur som helst, den dagen ni vill be någon om referens så får ni räkna med att denne svarar på de frågor som ställs. Vill man inte att vissa frågor ska svaras på så får man säga det i samband med att man ber referenten som att denne kan ta ställning till om han/hon vill vara referens när det är munkavle på vissa uppgifter.

En FD arbetsgivare har ingen som helst skyldighet att hjälpa någon att få ett jobb. Däremot har man moralisk skyldighet att tala sanning och inte undanhålla viktig information som kan ha betydelse. Just därför tackar man ibland nej till att vara referens när man vet att det finns negativa saker för arbetstagaren som kan komma upp och att man inte vill förstöra för personen.

• Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2015-10-01 00:49:30 följande:

Du verkar så angelägen om att jag inte berättar. Är du kanske medarbetaren som det handlar om? 

Ja,hur visste du att jag är medarbetaren som det handlar om?

Men seriöst så verkar du vara en sån typ av arbetetsgivare man inte vill ha som referens för nästa jobb.

Nu tycker jag att vi stannar här!

Hejdå!!!
  • Anonym (J)
    Anonym (arbetsgivare) skrev 2015-10-01 00:50:34 följande:

Uppenbarligen har de flesta som svarat i tråden inte en susning i ämnet.

Någon skriver att arbetsgivaren är intresserad av måndagssjuka och sena ankomster. Inte heller av eventuella diagnoser. Rappakalja.

Nästa skriver om sekretess. Också rappakalja.

Sen diskuteras det vilt om ifall TS ska nämna/ta upp sjukskrivningarna. 

Ni är ute och reser. TS ska inte ta upp sjukskrivningarna men om TS får den direkta frågan "har Olle varit borta mycket?" så svarar man. Det är ingen idé att snirkla sig ur det med att säga att det inte finns någon olovlig frånvaro och han kommer alltid i tid. Det är underförstått att det bekräftar just att personen varit sjuk/borta mycket. Hade den inte varit det hade man ju sagt det. Klassikern är han som sa att "Stina dricker inte på jobbet" = Stina har problem med alkoholen

När man ber någon vara referens så är det också underförstått att referensen kommer att svara på de frågor som ställs.

Hur som helst, den dagen ni vill be någon om referens så får ni räkna med att denne svarar på de frågor som ställs. Vill man inte att vissa frågor ska svaras på så får man säga det i samband med att man ber referenten som att denne kan ta ställning till om han/hon vill vara referens när det är munkavle på vissa uppgifter.

En FD arbetsgivare har ingen som helst skyldighet att hjälpa någon att få ett jobb. Däremot har man moralisk skyldighet att tala sanning och inte undanhålla viktig information som kan ha betydelse. Just därför tackar man ibland nej till att vara referens när man vet att det finns negativa saker för arbetstagaren som kan komma upp och att man inte vill förstöra för personen.

Du kan uppenbarligen inte förstå att giltig frånvaro på grund av sjukdom/diagnos har inget med ens arbetsmoral att göra?

Om man däremot sjukskriver sig låt flera måndagar i månaden har det säkerligen däremot med att göra brist på arbetsmoral.
  • Anonym (arbetsgivare)
    Anonym (J) skrev 2015-10-01 01:01:21 följande:
    Du kan uppenbarligen inte förstå att giltig frånvaro på grund av sjukdom/diagnos har inget med ens arbetsmoral att göra?

Om man däremot sjukskriver sig låt flera måndagar i månaden har det säkerligen däremot med att göra brist på arbetsmoral.
    Jodå, det förstår jag perfekt Det har aldrig slagit dig att arbetsgivaren inte är intresserad av någon som är borta mycket från arbetsplatsen oavsett om det är giltig sjukskrivning eller måndagssjuka?

DU har uppenbarligen ingen som helst aning i frågan ändå skriver du det ena dryga inlägget efter det andra. Du kanske behöver inse att DU inte vet vad arbetsgivare vill veta?

Förresten, du sa hejdå nyss?
  • Anonym (Fd arbetsgivare)
    Anonym (J) skrev 2015-10-01 00:23:08 följande:
    Men varför anser du att du är tvungen att berätta om hans sjukfrånvaro (då jag antar att du själv har godkänt den?)

Hans kommande nya arbetsgivare är inte intresserad av vilken diagnos han har (Varför han tidigare har varit sjukskriven)

Hans kommande arbetsgivare är intresserad av att höra hur punktlig han är med tider?

Hur arbetsam han är?

Osv.
    Du har uppenbarligen ingen aning om hur det är att vara arbetsgivare. Arbetsgivaren har nästan bara skyldigheter och arbetstagaren nästan bara rättigheter. På ett mindre företag kan det vara en katastrof att anställa någon med hög sjukfrånvaro. Vet du om att arbetsgivaren betalar lönen under de två första veckorna av en sjukskrivning? Måste man ta in en vikarie har man alltså dubbel kostnad!

Som referens säger man sanningen (inom ramen för vad som är tillåtet). Om man blir ombedd att hålla något hemligt (något som nästa arbetsgivare troligen vill veta) så tackar man nej till att vara referens!
  • Anonym (J)
    Anonym (Fd arbetsgivare) skrev 2015-10-01 01:38:51 följande:

Du har uppenbarligen ingen aning om hur det är att vara arbetsgivare. Arbetsgivaren har nästan bara skyldigheter och arbetstagaren nästan bara rättigheter. På ett mindre företag kan det vara en katastrof att anställa någon med hög sjukfrånvaro. Vet du om att arbetsgivaren betalar lönen under de två första veckorna av en sjukskrivning? Måste man ta in en vikarie har man alltså dubbel kostnad!

Som referens säger man sanningen (inom ramen för vad som är tillåtet). Om man blir ombedd att hålla något hemligt (något som nästa arbetsgivare troligen vill veta) så tackar man nej till att vara referens!

Fast att jag inte är arbetsgivare har jag ändå tillräcklig koll för att förstå att giltig sjukfrånvaro är oftast under en viss period.

Bara för att ts:s anställde har haft en del sjukfrånvaro på sitt nuvarande arbete behöver inte nödvändigtvis betyda att detta kommer att ske anmärkningsvärt mycket på dennes nästa jobb.
  • Anonym (J)
    Anonym (Fd arbetsgivare) skrev 2015-10-01 01:38:51 följande:

Du verkar inte förstå att ts har inget med att göra hur han sedan kommer att klara nästa jobb-då det är en sak mellan honom och hans nästa arbetsgivare.
Svar på tråden Kan jag som arbetsgivare berätta om sjukskrivning?