• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2016-08-31 12:22:41 följande:

    Detta handlar inte om att de offentliga är sämre på upphandlingar utan om inkompetens hos SLL ledning (SLL styrs av Alliansen). 


    Ja, politiker är ofta sämre på upphandlingar eftersom de ofta saknar kompetens.
    KillBill skrev 2016-08-31 12:22:41 följande:

    De som har insyn i offentliga upphandlingar vet att dessa inte kännetecknas av höga priser utan av låga priser.


    Offentliga upphandlingar kännertecknas av höga slutpriser eftersom de ofta saknar kompetens(och incitament) att göra en bra förhandling. De blir lurade, köper fel saker osv osv.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2016-08-31 13:10:32 följande:
    Ja, politiker är ofta sämre på upphandlingar eftersom de ofta saknar kompetens.
    KillBill skrev 2016-08-31 12:22:41 följande:

    De som har insyn i offentliga upphandlingar vet att dessa inte kännetecknas av höga priser utan av låga priser.


    Offentliga upphandlingar kännertecknas av höga slutpriser eftersom de ofta saknar kompetens(och incitament) att göra en bra förhandling. De blir lurade, köper fel saker osv osv.

    Politiker sköter inte upphandlingar, de initierar/kravställer upphandlingar. Självklart så händer det att de offentliga gör felaktiga upphandlingar, det räcker ju att se på den SLLs upphandling där de valt att köpa strumpor för 6 000 kr per par för att förstå att sådant kan hända men många offentliga upphandlingar sköts professionellt med låg inköpskostnad som resultat. Jag noterar att Anna Starbrink (L) skyller strumpavtalet på Filippa Reinfeldt och det är bra att det finns Allianspolitiker som erkänner att det egna blockets politiker har ansvar för katastrofupphandlingen.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2016-08-31 14:45:28 följande:

    Politiker sköter inte upphandlingar, de initierar/kravställer upphandlingar. 


    Mm, och hur går det när de är politiker. Hur kravställer man någon man inte förstår sig på. Nej, det blir inget bra av det nej. Men så går det med skattefinansierad verksamhet, stor kostnad för lite effekt. Bara titta på nya karolinska, minst 10ggr dyrare än motsvarande privata sjukhus. Men det är så svenskarna vill ha det tydligen. Bättre alla får det sämre än att någon annan får det relativt bättre tydligen. Oginheten politiserad.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2016-08-31 14:56:05 följande:
    Mm, och hur går det när de är politiker. Hur kravställer man någon man inte förstår sig på. Nej, det blir inget bra av det nej. Men så går det med skattefinansierad verksamhet, stor kostnad för lite effekt. Bara titta på nya karolinska, minst 10ggr dyrare än motsvarande privata sjukhus. Men det är så svenskarna vill ha det tydligen. Bättre alla får det sämre än att någon annan får det relativt bättre tydligen. Oginheten politiserad.
    Jag noterar att du väljer ytterligare en katastrofupphandling som Alliansen i Stockholm ansvarar för när du ska ge exempel på ett uselt upphandlingsresultat.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2016-08-31 14:56:05 följande:
    Mm, och hur går det när de är politiker. Hur kravställer man någon man inte förstår sig på. Nej, det blir inget bra av det nej. Men så går det med skattefinansierad verksamhet, stor kostnad för lite effekt. Bara titta på nya karolinska, minst 10ggr dyrare än motsvarande privata sjukhus. Men det är så svenskarna vill ha det tydligen. Bättre alla får det sämre än att någon annan får det relativt bättre tydligen. Oginheten politiserad.
    Vad tror du om Alliansens i Stockholms möjligheter att, till ett lågt pris, handla upp en operatör av ett akutsjukhus?
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2016-08-31 15:18:45 följande:
    Jag noterar att du väljer ytterligare en katastrofupphandling som Alliansen i Stockholm ansvarar för när du ska ge exempel på ett uselt upphandlingsresultat.
    Jag vänder mig mer mot systemet med statligt finansierad verksamhet. Vad jag vet är sossarna inne på samma linje, om möjligt än extremare.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2016-08-31 15:20:29 följande:
    Vad tror du om Alliansens i Stockholms möjligheter att, till ett lågt pris, handla upp en operatör av ett akutsjukhus?
    De lyckat antagligen lika illa som sossarna skulle gjort. De kan ju inte verksamheten.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2016-08-31 15:21:12 följande:
    Jag vänder mig mer mot systemet med statligt finansierad verksamhet. Vad jag vet är sossarna inne på samma linje, om möjligt än extremare.
    Socialdemokraterna är stark emot att landstingen ska handla upp en privat entreprenör för att driva ytterligare ett akutsjukhus i Stockholm.
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2016-08-31 15:22:42 följande:
    De lyckat antagligen lika illa som sossarna skulle gjort. De kan ju inte verksamheten.
    Nu är ju socialdemokraterna emot en sådan upphandling så det kommer inte att ske.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2016-08-31 15:30:26 följande:
    Socialdemokraterna är stark emot att landstingen ska handla upp en privat entreprenör för att driva ytterligare ett akutsjukhus i Stockholm.
    De vill driva det själva eller? Som sagt än extremare.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna