• Äldre 6 Dec 10:00
    365769 visningar
    6260 svar
    -20 +6
    6260
    365769

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Äldre 14 Jan 14:57
    Flash Gordon skrev 2017-01-14 14:23:03 följande:
    Den typen av raljerande i den frågan under det senaste decenniumet har i princip bara givit motsatt effekt än avsett.
    Haha, har du mätt det också.

    Samma metod som du använde när du kom fram till parkettgolvsslutsatserna.

    Ditt påstående tillhör en kategori som är förhållandevis vanlig. Om du tar kontakt med någon som läst lite om orsakssamband och logik så kan du få hjälp med att förstå varför ditt påstående inte håller.

    Lycka till, Flash!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 14 Jan 16:26
    Anton Chigurh skrev 2017-01-14 09:01:16 följande:
    Det var inget svar på mina frågor, VMB !!!

    Varför detta evinnerliga slingrande istället för att svara mig.

    Mvh //Broder AntonGlad
    Om du hade läst ordentligt, så hade du sett att jag inte sa nåt om vad jag tror, utan att jag återgav vad jag hört och läst, vilket jag påtalat två ggr. 
    Och jag har ingen lust att göra det heller då ämnet har varit upp tidigare.
    Och jag inte hört eller läst nåt mer om det som känns angeläget att framföra, troligen för att det ligger mer än ett halvår tillbaka i tiden.

    Så svaret är detsamma, du får fortsätta undra vad jag tror på, vad gäller det som jag återgav. 
    Men delge oss gärna sanningen, om du har den.

                                                                                   
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 14 Jan 18:03
    Flash Gordon skrev 2017-01-14 14:19:30 följande:
    Vi har mer pengar än någonsin men har samtidigt dragit på oss enorma kostnader för invandringen de senaste åren.

    Kostnader vi nu måste täcka med nedskärnginar inom annat och/eller lån.
    Ja och det är konstigt eller fel tycker du?
    Vi har haft en större invandring än någonsin tidigare, å det på en kortare tid än någonsin tidigar, så givetvis följer det med ökade utgifter för den.

    Men nedskärningar har vi inte mer av nu än före invandringen, alltså under Alliansens 8 år vid makten.
    De som tillkommit, ja dom beror på det som ältats här till leda, att vi saknar arbetskraft.
    Men det tycks aldrig bli nåt slut på att skylla allt på invandringen, trosts att det tar 2-4 år att utbilda den arbetskraft vi behöver idag.

    Åtminstone av inte de som alltid skyller allt och alla problem på invandrarna och regeringen, d.v.s de på yttersta högerkanten.
    Dom kunde åtminstone tala om hur man utbildar arbetskraft på kortare tid än de 2-4 år en utbildning tar.
    Det skulle absolut gillas av både regering och Aliansen.

    Nu börjar vi äntligen se att folk har ledsnat på att höra hur illa allt är, och att det bara skylls på invandrarna.
    De enda som forfarande går på på samma sätt, det är samma folk, de på yttersta högerkanten, oftast företrädda av SD-politkerna och deras anhängare.

    Alla andra har partier, grupper och enskilda har sansat sig betyligt, dom har upptäckt var dom egentliga felen ligger, vilka problemen är som vi måste lägga resurser på för att lösa..

    Det tog ett par år innan det svängde, och det är begripligt, så enträget som den desinformationen och lögnerna trummades ut.
    T.ex fylldes de sk "pissrännorma" med högerextrem desinformation och propaganda, som till slut tvingades stänga ner då dom helt tappade sin funktion och sitt syfte, även här på FL, och på div forum och sociala medier gick tokhögern på i samma anda.

    Lån, jag ser inga problem med att vi/staten lånar, tvärtom så önskar jag att vi hade lånat mer, för att t.ex rusta upp järnvägen och främja bostadsbyggandet.
    Men jag tror inte det behövs lånas mer till det, det finns ändå inga att anställa tillö de uppgifterna, så lånandet till det kan vi vänta med, till den dag de studerande lämnat skolan.

    Men om det skulle dyka upp annat vi/staten behöver låna till, ja då då har vi/staten så god marginal i vår statsskuld, att det går att låna 100-tals miljarder utan att vi riskerar att få problem.

    Däremot så måste vi få ner det privata lånandet, och det innan räntan börjar stiga.
    Det kan den göra innom kort, nu när vi äntligen börjar få bukt med den alltför låga inflationen.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 14 Jan 19:40
    +1
    Dorian Ertymexx skrev 2017-01-10 16:37:57 följande:

    Alltså, att OTRYGGHETEN ökat är inte så konstigt, med alla SD-organ som sprider skräck och hat omkring sig. Men att otryggheten ökat betyder på intet sätt att saker de facto blivit värre. Otryggheten har faktiskt ingenting att göra med hur verkligheten ser ut - folk var skettrygga på Titanic, båten var ju osänkbar - det slutade inte så väl. Samtidigt var otryggheten enorm inför Y2K, något som var helt grundlöst. Mängden oro speglar liksom inte verkligheten, utan bara upplevelsen av den. Och upplevelsen är just det - en upplevelse, inte en spegling av fakta.


    På tal om Titanic:

    www.svd.se/fredrik-karrholm-det-osankbara-landet
  • Äldre 14 Jan 20:43
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 22:18:35 följande:

    Men nu får du allt be någon om att förklara för dig vad skrivit i mitt inlägg, efter du gjort det så kan du endera återkomma med en ursäkt eller ett relevant svar.

    Eller har du av misstag svarat på någon annans inlägg som hamnat i mitt?


    Varför spottar du ur dig saker som inte stämmer om du i slutändan ändå inte kan redovisa källor som stödjer dina påståenden?

    Jag har vidare ingenting att be om ursäkt för, ertappas du med att snacka skit får du också stå för det.
  • Äldre 16 Jan 10:59
    +1
    Dorian Ertymexx skrev 2017-01-10 16:37:57 följande:
    Alltså, att OTRYGGHETEN ökat är inte så konstigt, med alla SD-organ som sprider skräck och hat omkring sig. Men att otryggheten ökat betyder på intet sätt att saker de facto blivit värre. Otryggheten har faktiskt ingenting att göra med hur verkligheten ser ut - folk var skettrygga på Titanic, båten var ju osänkbar - det slutade inte så väl. Samtidigt var otryggheten enorm inför Y2K, något som var helt grundlöst. Mängden oro speglar liksom inte verkligheten, utan bara upplevelsen av den. Och upplevelsen är just det - en upplevelse, inte en spegling av fakta.
    Har du missat BRÅ:s rapport? Menar du att brottsförebyggande rådet är infiltrerade av SD? Ganska allvarlig anklagelse i så fall.

    www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2017-01-10-otryggheten-har-okat-och-konsskillnaderna-kvarstar.html

    31% av kvinnorna känner sig otrygga i sitt bostadsområde - antalet sexualbrott har ökat från 1,4 till 3 % de senaste tre åren vilket enligt BRÅ är alarmerande.
  • Äldre 16 Jan 16:11
    Bougainvillea skrev 2017-01-14 20:43:03 följande:
    Varför spottar du ur dig saker som inte stämmer om du i slutändan ändå inte kan redovisa källor som stödjer dina påståenden?

    Jag har vidare ingenting att be om ursäkt för, ertappas du med att snacka skit får du också stå för det.
    Därför att länka till källor idag anses i många fall som hlet förkastligt och  meningslöst, vilket jag helt instämmer i.

    Det är så otroligt lätt att manipulera vilken sanning som helst,oavsett om det gäller bild, film eller text.
    Nåt som görs av de flesta som vill desinformera och ljuga, hela Nätet vimlar av den typen av desinformation och lögner.
    Så från mig får du min åsikt och den info som jag själv tycker är relevant, och hoppas därmed att jag fått ihop nåt som kommer nära sanningen.
    Länka till källa eller länka ö.h.t undviker jag, även om jag åxå gör det emellanåt.  

    Och inte kan du ha missat all info om just desinformation och lögner på Nätet?
    Märkligt i så fall, för det har flera ggr nämnts i div nyhetsprogram, och nu kommer även mjukvara som ska avslöja dessa falska "nyheter", t.ex har FB börjat med det, eller ska göra det i Tyskland som 1:a land.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 16 Jan 17:21
    Världsmedborgare skrev 2017-01-13 21:11:58 följande:
    Jo det finns det faktisk tre saker att ora sig för, Trump, Trump och Trump, men annars så finns inte mycket att oro sig för i jmf med.., ja just det, Trump.
    Jag mins ju vad du skrev efter Trump's valvinst.
    Vi skulle förvänta oss världens undergång.
    Börsen skulle krascha fullständigt.

    Sannningen är ju att dollarn ligger på rekordnivåer och S&P / nasdaq har gått upp rejält. 


  • Äldre 16 Jan 20:26
    felix le chat skrev 2017-01-16 17:21:39 följande:
    Jag mins ju vad du skrev efter Trump's valvinst.
    Vi skulle förvänta oss världens undergång.
    Börsen skulle krascha fullständigt.

    Sannningen är ju att dollarn ligger på rekordnivåer och S&P / nasdaq har gått upp rejält. 


    Och det beror på vad? Svar = utlovade investeringar i infrastruktur med hjälp av lånade pengar.

    Ännu har inte Trump regerat en enda dag, så Börsen har endast reagerat på förväntningar, och $ stigit på kommande räntehöjningar, räntehöjningar som blir en effekt av att inflationen stiger.
    ----------------------------------

    Men jag föreslår du lyssnar på vad omvärlden säger, och även hur det idag låter i USA.
    Det som har hänt gör mig långt mer orolig än före valet, vad Trump nu håller på med, så jag kommer inte att bli förvånad över nånting längre.
    Inte ens att Trump aldrig blir installerad som president, skulle få mig att höja på ögonbrynen, eller om han startar ett handelskrig som får hela den globala ekonomin att kollapsa.
    Eller stänger ner media som inte faller han på läppen.

    Men jag hoppas att han bara spelar nåt spel inför Världens alla ledare, och som jag inte begriper mig på, och därmed skulle jag ha fel i allt jag tror om han.
    Och det felet skulle göra mig innerligt glad, faktum är att inget skulle kunna göra mig gladare och få mig på bättre humör, än att få ha fel i allt jag just nu tror om TRump.

    Men gör han inte det, spelar ett spel, då är han utan tvekan den farligast människan som idag beträder Jordens yta, och som inte kommer att tveka att försätta Världen i fullständigt ekonomiskt kaos.
    Ja då skulle det kunna gå så illa, att vi än en gång får se Världen dras in i ett storskaligt hett krig.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 16 Jan 21:39
    Världsmedborgare skrev 2017-01-14 18:03:49 följande:
    Ja och det är konstigt eller fel tycker du?
    .

    Det beror ju på hur pass mycket du värderade den nivå på välfärd som vi hade innan.

    Sverige hade kunnat skicka tillbaka i stort sett varenda invandrare som kom under 2016 till länder som Danmark och Tyskland, med hänvisning till Dublinförordningen - men de som styr ville inte det.

    Då får vi ta notan för det beslutet, nu och för lång tid framöver.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna