• themia

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Gabbe75
    Världsmedborgare skrev 2017-01-29 10:11:46 följande:
    Det är, eller borde iaf vara, självklart att vi/staten ska se till att alla invånare har ett drägligt boende.
    Utbildning, vård och boeende, det är det minsta man ska kunna kräva i ett välfärdsland.
    Och det inte det privata vill, kan eller ska bekosta, det ska vi göra själva.

    Det privata ska driva sina företag med vinst så att de anställda kan få behålla sina jobb.
    Det ska inte vi/staten göra, så vi tar hand om det som inte det privata har nån lust att ägna sig åt.
    Vilket betyder att vi/staten även måste säga tvärstopp till det privata, att gå in och plocka lönsamma bitar ur dessa områden, i vart fall om det görs med skattepengar.
    Vill dom göra det med egna pengar så har jag inget emot det, märkligt nog är det då inte längre intressant.
    Oroa dig inte. Staten och skattebetalarna lär få betala i vilket fall som helst. Oavsett om det är privata eller offentliga byggherrar. De som är tänkta att bo i bostäderna betalar ändå inte hyran från egen plånbok.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 14:34:06 följande:
    Du konstaterade ju att det var bättre i slutet på 60-talet och i början av 70-talet eftersom byggandet var större då. Alla som kan historien vet ju att det berodde på miljonprogrammet som tillkom just då. 1 miljon bostäder på 10 år. Från början av 60-talet till början av 70-talet ungefär. Därav drar jag slutsatsen att du vill ha ett nytt miljonprogram.

    Sverige hade ett mer statligt styrt bostadsbyggande under åren 1930 -1990 dvs under 70 år och det fungerade bevisligen bättre då än nu. Varför är hakar du då upp dig på 10 år i slutet av sextiotalet och början av 70-talet?

    I slutet av 70-talet och under 80-talet var bostadsbyggandet också statligt reglerat och det fungerade faktiskt mycket bättre än vad de har gjort de senaste 25 åren.

    Jag anser att bostadskrisen idag är så allvarlig att det är dags för staten att ta ett helhetsgrepp över bostadspolitiken igen. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2017-01-29 15:34:16 följande:

    Sverige hade ett mer statligt styrt bostadsbyggande under åren 1930 -1990 dvs under 70 år och det fungerade bevisligen bättre då än nu. Varför är hakar du då upp dig på 10 år i slutet av sextiotalet och början av 70-talet?

    I slutet av 70-talet och under 80-talet var bostadsbyggandet också statligt reglerat och det fungerade faktiskt mycket bättre än vad de har gjort de senaste 25 åren.

    Jag anser att bostadskrisen idag är så allvarlig att det är dags för staten att ta ett helhetsgrepp över bostadspolitiken igen. 


    Fram till miljonprogrammets dagar hade vi i princip ingen flyktinginvandring alls. Den började i princip i början av 70-talet.

    Det är inte bara inom bostadsförsörjningen det råder kris. Segreationen har aldrig varit större. Våra utanförskapsområden har aldrig varit flera.  Arbetslösheten bland invandrare och andra generations invandrare är flera gånger högre än hos andra grupper. Pensionssystemet är otroligt urholkat. Inom vården råder kris. Skolan blir bara värre och värre med allt större grupper. Vi halkar efter övriga europa vad gäller elevers kunskaper. Kriminaliteten ökar och i princip varje dag är det någon som blir skjuten. Narkotikan flöder fritt på våra gator och polisen står utan fungerande ledning och styrning. Försvaret är i det närmaste helt nedmonterat. Sedan har vi dessa naiva idealister på tidningarnas debattsidor som hävdar att Sverige har aldrig varit bättre. Nej, dessa dårar vet man knappt om man ska skratta eller gråta åt. De behöver komma ut i verkligheten och se vad som händer, men de lämnar väl aldrig ens Stockholms innerstad. Tragiskt.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 15:45:00 följande:
    Fram till miljonprogrammets dagar hade vi i princip ingen flyktinginvandring alls. Den började i princip i början av 70-talet.

    Det är inte bara inom bostadsförsörjningen det råder kris. Segreationen har aldrig varit större. Våra utanförskapsområden har aldrig varit flera.  Arbetslösheten bland invandrare och andra generations invandrare är flera gånger högre än hos andra grupper. Pensionssystemet är otroligt urholkat. Inom vården råder kris. Skolan blir bara värre och värre med allt större grupper. Vi halkar efter övriga europa vad gäller elevers kunskaper. Kriminaliteten ökar och i princip varje dag är det någon som blir skjuten. Narkotikan flöder fritt på våra gator och polisen står utan fungerande ledning och styrning. Försvaret är i det närmaste helt nedmonterat. Sedan har vi dessa naiva idealister på tidningarnas debattsidor som hävdar att Sverige har aldrig varit bättre. Nej, dessa dårar vet man knappt om man ska skratta eller gråta åt. De behöver komma ut i verkligheten och se vad som händer, men de lämnar väl aldrig ens Stockholms innerstad. Tragiskt.
    Jag diskuterar bostadspolitik medan du bara vill diskutera migrationen.

    Anser du att dagens bostadspolitik fungerar eller inte och om inte vad vill du göra åt saken?

    Observera att även om Sverige skulle stänga sina gränser helt så har vi kvar problemet med bostadsbristen så att stänga gränser är ingen lösning på dagens svenska bostadsbrist.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2017-01-29 16:00:00 följande:
    Jag diskuterar bostadspolitik medan du bara vill diskutera migrationen.

    Anser du att dagens bostadspolitik fungerar eller inte och om inte vad vill du göra åt saken?

    Observera att även om Sverige skulle stänga sina gränser helt så har vi kvar problemet med bostadsbristen så att stänga gränser är ingen lösning på dagens svenska bostadsbrist.
    Min poäng är givetvis att det hänger ihop. Urbaniseringen hade säkerligen pågått ändå, men effekterna av den vad gäller bostadsbrist i och runt storstäderna hade varit betydligt mindre utan invandring. Helt enkelt eftersom ungefär lika många hade dött som fötts och invånarantalet hade varit tämligen konstant.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 16:11:29 följande:
    Min poäng är givetvis att det hänger ihop. Urbaniseringen hade säkerligen pågått ändå, men effekterna av den vad gäller bostadsbrist i och runt storstäderna hade varit betydligt mindre utan invandring. Helt enkelt eftersom ungefär lika många hade dött som fötts och invånarantalet hade varit tämligen konstant.
    Ok du är alltså helt svarslös när det gäller hur dagens svenska bostadsbrist ska hanteras.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2017-01-29 16:26:21 följande:
    Ok du är alltså helt svarslös när det gäller hur dagens svenska bostadsbrist ska hanteras.
    Nej, varför skulle jag vara det? Det är ju ganska enkelt att se vad som påverkat dagens bostadsbrist. Alltför mycket folk flyttar till ett fåtal storstadsområden.

    Du vill inte begränsa invandringen till skillnad från mig. Din lösning är om jag uppfattar dig rätt något slags storskaligt planekonomiskt statligt bostadsbyggande, a la gamla DDR? Det är din lösning på problemet.
  • nattuw
    KillBill skrev 2017-01-29 16:00:00 följande:
    Jag diskuterar bostadspolitik medan du bara vill diskutera migrationen.

    Anser du att dagens bostadspolitik fungerar eller inte och om inte vad vill du göra åt saken?

    Observera att även om Sverige skulle stänga sina gränser helt så har vi kvar problemet med bostadsbristen så att stänga gränser är ingen lösning på dagens svenska bostadsbrist.
    OM bostadsbristen är kopplad till migrationen så blir migrationen bostadspolitik. OM migrationen gör att man inte kan göra en långsiktig planering baserat på födelsesiffror eller andra kända data så blir det problem.

    En lösning skulle kunna vara att bygga fler gettoområden med lägre standard långt från centrum (tänk Chicagos Robert Taylor Homes) för att människor snabbt och billigt skall få tak över huvudet. Det är visserligen en långt ifrån bra lösning men risken är att det blir där vi kommer att hamna.
  • Gabbe75
    nattuw skrev 2017-01-29 17:22:49 följande:
    OM bostadsbristen är kopplad till migrationen så blir migrationen bostadspolitik. OM migrationen gör att man inte kan göra en långsiktig planering baserat på födelsesiffror eller andra kända data så blir det problem.

    En lösning skulle kunna vara att bygga fler gettoområden med lägre standard långt från centrum (tänk Chicagos Robert Taylor Homes) för att människor snabbt och billigt skall få tak över huvudet. Det är visserligen en långt ifrån bra lösning men risken är att det blir där vi kommer att hamna.
    Skulle vilja säga att vi redan befinner oss där. Idag befolkas mindre glesbygdskommuner och avfolkningsbygder med stora grupper av nyanlända. I den mån de placeras i storstadsområdena blir det ofta i form av tillfälliga barackar som smackas upp på första någorlunda lättillgängliga grönområde med någon form av allmän kommunikation. Ofta i strid med gällande planbestämmelser dessutom.
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2017-01-29 16:39:00 följande:
    Nej, varför skulle jag vara det? Det är ju ganska enkelt att se vad som påverkat dagens bostadsbrist. Alltför mycket folk flyttar till ett fåtal storstadsområden.

    Du vill inte begränsa invandringen till skillnad från mig. Din lösning är om jag uppfattar dig rätt något slags storskaligt planekonomiskt statligt bostadsbyggande, a la gamla DDR? Det är din lösning på problemet.
    Då tycker du väl att det är bra att regeringen har bestämt att flyktingarna ska fördelas mer jämt mellan Sveriges kommuner?

    Jag tycker att det är bra politik men vill också att EBO- lagen som borgarna införde på 90-talet ska slopas.

    Sverige har aldrig haft ett statligt byggande likt DDR. I Sverige har bostäder byggts av privata aktörer. Däremot har staten lämnat bidrag och erbjudit statliga lån för bostadsbyggande och det är bra politik om det byggs för få bostäder.

    Jag ser att du listar problem men ser inga förslag som ska leda till ett ökat bostadsbyggande.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna