Saltig skrev 2015-12-19 23:16:18 följande:
Du verkar vara en jättebra mamma. Du ska absolut inte tro mindre om dig själv pga barnets tycke för mormor. Jag fick inte ens putta på vagnen, inte mata, inte byta blöja med mitt första barn utan det skulle mormor eller morfar göra när de var med.
Barnet verka trotsa mot dig oxå, som de gör i olika åldrar. Barn är väldigt bestämda speciellt när de är ett år. De kommer i faser då de trotsar riktigt ordentligt och gråter/skriker hysteriskt om de inte får som de vill. Något som även jag fått uppleva med båda mina barn
Ibland får du vara bestämd och visa att nu byter du blöja, matar eller vad det nu kan vara. Kanske kan mormor göra något annat så länge. Och till en början kommer det vara jobbigt, barnet kommer att protestera. Men så kommer det vara i livet, man får inte alltid som man vill. Prata med din mamma att ni ska hjälpas åt i dessa situationer dvs att mormor inte tar barnet direkt om barnet skriker efter henne om du har barnet. För tar hon barnet varje gång när barnet protesterar och gråter ifrån dig kan det oxå visa signaler på att det är barnet som bestämmer.
Förstår exakt hur det är när man inte riktigt kommer in i mammarollen direkt, själv har jag haft allvarlig förlossningsdepression så jag minns inte mitt barns första halvår.
Jag tror att du ska tänka på att du gör ett bra jobb, tro på dig själv och njuta av den relationen ditt barn och mormor har.
Du och din man måste nog diskutera gällande uppfostran. Självklart gör man lite olika, det gör jag och min man oxå men överlag tycker vi lika.
Prata med din mamma hur du känner gällande relationen til ditt barn. Komm
Tycker att du ska försöka tänka utanför dig själv och tänka på vad som är bra för ditt barn. En god relation till mormor är bara positivt.
Oj vad långt det blev. Hoppas du orkade läsa

Tack för att du tog dig tid att svara så pass utförligt.
Kommer hem från ännu en jobbig avslutning hos mormor idag, men idag blev jag faktiskt arg och ledsen på min mamma.
Som vanligt när jag kom upp i lekrummet ignorerade lillan mig, fick inte pussa eller krama henne eller knappt titta på henne. När det var dags att åka och jag skulle ta henne började hon gråta o skrika och då sa jag till henne att nu ska vi åka vännen, då säger min mamma. Åh lilla gumman jag ser hur du tittar så vädjande på mormor med den där blicken.
Hur jävla kul kändes det?
Ändå säger jag, jag tar henne nu och går ner för trappan men nej mormor tar henne o går ner.
När jag ska klä på henne skriker o ålar hon ännu mer och än en gång säger mamma åh så du tittar på mormor.
Då frågade jag mamma argt vaddå för blick? Vad menar du med det, att jag skulle vara så hemsk att det bara är du som duger.
Hon blev jätte sårad men hur tror hon att jag mår då?
Vi ska dit på julafton men jag känner inte för att åka dit alls, kommer ju inte ens få röra mitt eget barn.
Hur betedde sig dina föräldrar?