• MoaElis

    Tips på mat för sjuk hund?

    Min hund har fått kennelhosta... Igår började hon torrhosta, sedan med slem. På dagen hostar hon knappt alls, det är värst på natten. Det vill säga, typiskt för kennelhosta. Finns tyvärr inget bot/medicin som jag förstår det utan går över utav sig själv. Hon är väldigt lugn normalt men lite hängig är hon nog. Hon är även väldigt kräsen normalt men vill inte äta torrfoder eller sitt vanliga godis nu. Skinka äter hon.


    Någon som har tips på något bättre/mer näringsrikt, som hundar gillar, en kan köpa och ge? Jag vet nog egentligen men det står lite still hos mig just nu.

  • Svar på tråden Tips på mat för sjuk hund?
  • Petite Chérie
    Ewald01 skrev 2016-07-10 22:36:18 följande:
    Vaddå nej?

    Tycker du inte att hundar ska äta vegetarisk?

    Enligt hotellet är det många vegetarier som även vill att sina husdjur äter vegetariskt. smile1.gif
    Mm, men sen är de totalt efterblivna djurplågare också. Fan är det för fel på folk?!
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ewald01
    Petite Chérie skrev 2016-07-10 23:13:44 följande:
    Mm, men sen är de totalt efterblivna djurplågare också. Fan är det för fel på folk?!
    Hotellet verkar vara mycket framgångsrikt med detta koncept. 

    Generellt s
    å erbjuder hotellet ett lyxprogram för fyrbenta husdjur.
  • Petite Chérie
    Ewald01 skrev 2016-07-10 23:19:33 följande:
    Hotellet verkar vara mycket framgångsrikt med detta koncept. 

    Generellt så erbjuder hotellet ett lyxprogram för fyrbenta husdjur.
    Att folk matar sina djur med vegetariskt betvivlar jag inte. Det finns alldeles för många lågbegåvade människor i världen. Men det är likt förbannat inte rätt!
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ewald01
    Petite Chérie skrev 2016-07-10 23:22:10 följande:
    Att folk matar sina djur med vegetariskt betvivlar jag inte. Det finns alldeles för många lågbegåvade människor i världen. Men det är likt förbannat inte rätt!
    Visst.

    Men i det här falet handlar det sig om ett känt lyxhotell som erbjuder detta.

    Hotel Bistrol i Wien är känt.

    Kanske finns det någon vetäriner som hör av sig till hotellet nu efter tidningar skriver om konceptet.
  • Petite Chérie
    Ewald01 skrev 2016-07-10 23:32:40 följande:
    Visst.

    Men i det här falet handlar det sig om ett känt lyxhotell som erbjuder detta.

    Hotel Bistrol i Wien är känt.

    Kanske finns det någon vetäriner som hör av sig till hotellet nu efter tidningar skriver om konceptet.
    Det spelar ingen roll om det är ett känt lyxhotell eller inte.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ewald01
    Petite Chérie skrev 2016-07-10 23:37:21 följande:
    Det spelar ingen roll om det är ett känt lyxhotell eller inte.
    Jag kan tänka mig att de flesta tror att vegetarisk mat är bra för katter ... även om det kanske inte stämmer ... 
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2016-07-10 23:42:36 följande:
    Jag kan tänka mig att de flesta tror att vegetarisk mat är bra för katter ... även om det kanske inte stämmer ... 
    Nej, det flesta har faktiskt mer mellan öronen än så.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Petite Chérie
    Ewald01 skrev 2016-07-10 23:42:36 följande:
    Jag kan tänka mig att de flesta tror att vegetarisk mat är bra för katter ... även om det kanske inte stämmer ... 
    De flesta, nej. Många, ja. Dessa människor ska inte få ha djur.
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Ewald01

    Vet bara att choklad är giftig för hundar. Orsaken till detta är att choklad (precis som kakao) innehåller Theobromin. 

  • 10oktober
    Ewald01 skrev 2016-07-10 23:50:28 följande:

    Vet bara att choklad är giftig för hundar. Orsaken till detta är att choklad (precis som kakao) innehåller Theobromin. 


    Det finns rätt mycket mer hundar inte bör äta, bl.a. vindruvor, russin, lök och avokado. Salt eller för fet mat är inte heller bra. Har själv en hund i släkten som efter tre års felaktig kost nu enbart tål specialkost utan att bli mycket sjuk. Min ena tål inte spannmål i maten.

    Grönsaker för hund brukar kallas "bukfylla", funkar bra att dryga ut maten med, tillsätter kanske lite vitaminer. Valpen tuggar gärna på en bit gurka eller morot men det är nog främst för att det kliar i tänderna. Men i övrigt ska en hunds kost bestå av kött.

    Bara för att ett lyxhotell i Wien erbjuder vegetarisk kost till hundar innebär det inte att det är rätt.
  • Fruktolina

    Frågan som ts ställde handlar inte om hotell i Wien som erbjuder "lyx vegmat" till hundar, förstår inte hur folk inte kan hålla sig till frågan utan måste haka upp sig på saker och ting. Herregud....

    Min lilla har ännu inte fått kennelhosta men har haft ett fåtal operationer då fick man ge skonmat när aptiten var nere.

    Koka ris med grönsaker som morot och gröna ärtor, det får du googla upp vad hundar får äta eller ej.

    Men själv använder jag morot och gröna ärtor alltid, även kyckling hjärta och lever. Kokar det till att det bli lite överkokt.

    Koka alltid all mat.

    Mixar det slät så att hon äter det lugnt och slickar istället för att glufsa i sig på en gång.

Svar på tråden Tips på mat för sjuk hund?