• Ensammamma2016

    Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

    Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

    Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

    Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

  • Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (mor) skrev 2016-08-13 05:58:37 följande:

    Jag bara konstaterar att unga föräldrar idag verkar sitta vid datorn eller med mobilen i näven mest hela dagarna? Tid som vi stenåldersmänniskor la på barnen och hemmet när vi tog del av den HELT FANTASTISKA långa föräldraledigheten som vi förunnas i vårt land.


    Hur svårt ska det vara att förstå att man kan använda mobilen SAMTIDIGT som barnet tex ammar. Det är svårt att diska och tvätta medan barnet ammar dock.

    Ja det är verkligen fantastiskt att vi kan vara föräldralediga så länge här, vem har sagt något annat?
  • Anonym (Suck)
    Holma skrev 2016-08-13 09:10:11 följande:

    Klart det inte ser ut så för alla , jag har 4 barn o har med alla haft massa tid över , jag tror det är mycket hur man gör det själv


    Nja. Till viss del möjligtvis. Har som sagt tre barn, hann massor med första under FL, absolut inte de andra gångerna. Och det beror på hur barnen var, inget annat.
  • Seven Costanza
    Anonym (Suck) skrev 2016-08-13 14:33:37 följande:

    Hur svårt ska det vara att förstå att man kan använda mobilen SAMTIDIGT som barnet tex ammar. Det är svårt att diska och tvätta medan barnet ammar dock.

    Ja det är verkligen fantastiskt att vi kan vara föräldralediga så länge här, vem har sagt något annat?


    Alla borde sluta svara anonym mor - svarar ju inte på frågor utan vill som sagt bara gagga vidare om sitt och provocera. Ingen KAN ha så svårt att förstå att alla inte har det likadant.
  • Anonym (Suck)
    Seven Costanza skrev 2016-08-13 18:29:22 följande:

    Alla borde sluta svara anonym mor - svarar ju inte på frågor utan vill som sagt bara gagga vidare om sitt och provocera. Ingen KAN ha så svårt att förstå att alla inte har det likadant.


    Sant!
  • Anonym (Ungefär)

    Ett exempel här som jag själv råkade ut för för bara några veckor sedan. Jag är på Ica maxi med min son, som ligger i sin vagn. Vi handlar allt vi ska, lite gnäll under tiden så klart - hur kul är det att bara ligga där. Men handla mat måste man och bära på en 9 kg bebis samtidigt är inte direkt genomförbart. Så i vagnen fick han sitta. Han har en liten djungelbok som sitter fast på vagnen så slutligen sysselsatte han sig med den och jag handlade vidare. När vi kommer till kassan så har han slumrat till varpå jag drar över suffletten så att han ska kunna sova vidare.

    Ställer mig i kassan. Tar upp min mobil som plingar...maken skickar meddelande ang dagens middag (kvittar förvisso om det var Facebook, FL eller maken!) Efter 2 min kommer ett äldre par bakom mig.

    Och jag hör hur mannen säger till sin fru, som försöker tysta honom, "istället för att ta hand om sonen, så håller man på med mobilen. Det är så det är väl nuförtiden med dom där". Jag ignorerar först. För jag är VÄLUPPFOSTRAD och har lärt mig hemifrån om respekt för mina medmänniskor o framförallt äldre. Men sen rinner bägaren över när jag hör: "tja ser du? All fokus på mobilen. Man kan undra vad som finns i den som är viktigare än ens barn. Inte konstigt så de blir med barnen sen... Se, där skriker han också..." (Sonen gnyr lite och vill väl antagligen sova i sin sköna säng ist - normalt!) och då vänder jag mig om och får mitt utbrott!

    Av 1 min, som han stod bakom mig i kassan så drog han slutsatsen att jag var en mamma som sket i mitt barn. Av mitt barns lilla gnäll, antog han att det på något sätt hör ihop med att jag uppenbarligen försummar mitt barn.

    Vad vet han om mitt liv, hur vi har det, varför mobilen var i handen, varför pojken grät lite osv INGENTING!

    Jag har faktiskt aldrig någonsin förut skällt ut en person så där. Aldrig. Men att anta för att jag skickade ett meddelande på min telefon och passade på att kolla annat under de få minuter som ja stod i kassan och mitt barn sov, gjorde mig så fruktansvärt arg så hela jag skakade! Så fördomsfull och trångsynt, och det fick han veta och visste inte vad han skulle svara tillbaka förutom "men så här tycker jag." darrigt.

    Gubbjäkel, ursäkta språket. Jag är inte unik på något sätt men jag vet av min erfarenhet med mitt barn att de flesta föräldrar inte behöver gå igenom det jag och min man behövt gå igenom med honom. Tack och lov för jag önskar inte min värsta fiende det! Så, tro mig när jag säger att han är så välomhändertagen som det går att bli. Så älskad och ombesörjd! Vi leker hela tiden på ett eller annat sätt, även om jag så står o diskar. Då sjunger vi. men jag har inga problem med att surfa medan vi promenerar eller sitter hemma på golvet o leker osv!

    Så ni härinne som ska irritera er så himla mkt på denna "unga generation", ni lever inte något annat liv än ert egna. Ni vet inte vad som pågår mellan 4 väggar. Hur mkt en mamma/pappa leker med sitt barn? Den kaffestuden på fiket kanske är det ända avbrottet i vardagen för just denna mamma/pappa! Samhället ser inte ut som det gjorde förr i tiden, kraven på en är inte densamma både i yrkeslivet och privatlivet! Så sluta jämföra er och slå er hårt på bröstet för att ni minsann inte fördrev er tid på internet! Fanns ju knappast då i denna utsträckning heller!

    Och visst finns det tyvärr föräldrar som tystar ner sitt barn som skriker istället för att uppmärksamma barnet och försöka möta sitt barn - för att kunna prata med sin väninna lite mer eller surfa osv. Men det är LÅNGT ifrån alla.

    Sen är det fantastiskt att en del här ägnar en hel fika på uppenbarligen flera timmar åt att studera mammor och pappor och deras agerande...

    Detta blev långt ja... Ha en fin dag! Nu vaknar lillen snart och då är det lunch och långpromenad och kanske en snapchat eller två

  • Anonym (60-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2016-08-13 14:33:37 följande:
    Hur svårt ska det vara att förstå att man kan använda mobilen SAMTIDIGT som barnet tex ammar. Det är svårt att diska och tvätta medan barnet ammar dock.

    Ja det är verkligen fantastiskt att vi kan vara föräldralediga så länge här, vem har sagt något annat?
    Du har inte tänkt på mobilstrålningen?
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (60-talist) skrev 2016-08-14 12:43:46 följande:

    Du har inte tänkt på mobilstrålningen?


    Nej, det är inte nödvändigt. Läs på lite och ta av dig foliehatten.
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-08-14 12:53:53 följande:
    Nej, det är inte nödvändigt. Läs på lite och ta av dig foliehatten.
    Jag har inte tilltalat dig.
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?