• Anonym (Johannes)

    Irriterad på frun under graviditeten

    Sedan min fru blev gravid har hon förändrats enormt och jag har väldigt svårt att tro att det bara beror på graviditeten i sig. Jag tror snarare att hon använder den som en slags ursäkt för att få agera ut sina känslor och att folk ska tycka synd om henne. Jag ska ge några exempel.

    Till exempel så skyller hon hela tiden på att hon inte orkar göra saker, främst sånt som är fysiskt ansträngande som att gå ut och gå, städa osv. Hon sitter hellre framför tv:n och vräker i sig godis än går en runda längs sjön. Hon skyller också på alla möjliga slags krämpor, illamående, ryggvärk, magont, att hon är tung... Hon är i vecka 39 och ska snart föda, så jag förstår att det är jobbigt men samtidigt tycker jag att hennes klagande är överdrivet.

    Jag har två systrar som tillsammans gått igenom tre graviditeter och ingen av dem betedde sig såhär då. Båda systrarna tränade fram till sista månaden, var aktiva, hittade på saker med övriga familjen och sa inte en enda gång att de mådde dåligt eller hade ont. Därför har jag svårt att tro att det verkligen är så illa med min fru som hon säger, jag tror snarare att hon vill ha sympati vilket gör mig ganska avståndstagande.

    Nu är frågan, hur ska jag bemöta detta? Jag vägrar sitta där och lyssna på hennes ständiga gnällande och jamsa med henne. Ärligt talat så tror jag att hon skulle må så mycket bättre om hon istället skötte om sig bättre och inte bara klagade hela tiden.

  • Svar på tråden Irriterad på frun under graviditeten
  • Anonym (B)
    Anonym (Johannes) skrev 2016-10-27 12:32:36 följande:

    Givetvis förstår jag att alla graviditeter är olika, det är inte detta jag ifrågasätter. Jag tycker att många av er går på för hårt och misstolkar mig. Självklart mår man sämre om man inte tar hand om sig när man är gravid utan bara sitter i soffan och aldrig andas frisk luft. Det skulle vem som helst göra. Så bara för att man har en dålig graviditet så innebär det inte att man inte KAN må bättre. Det är detta jag menar. Sen förstår jag ju att man inte kan göra så mycket åt saken om man spyr 9 månader i sträck.


    Tror inte du fattar alls, det bästa hon kan göra för att må bättre är det hon gör, vila och gnälla inför dig!

    En promenad hjälper inte ett skit i hennes situation, graviditet, särskilt sista tiden, är undantagstillstånd, det går inte att promenera sig bättre!

    Du fattar verkligen ingenting av vad hon just nu går igenom och du måste skärpa dig om du inte vill bli skild inom en snar framtid.
  • Oscarsmamma84
    Anonym (Johannes) skrev 2016-10-27 12:32:36 följande:

    Givetvis förstår jag att alla graviditeter är olika, det är inte detta jag ifrågasätter. Jag tycker att många av er går på för hårt och misstolkar mig. Självklart mår man sämre om man inte tar hand om sig när man är gravid utan bara sitter i soffan och aldrig andas frisk luft. Det skulle vem som helst göra. Så bara för att man har en dålig graviditet så innebär det inte att man inte KAN må bättre. Det är detta jag menar. Sen förstår jag ju att man inte kan göra så mycket åt saken om man spyr 9 månader i sträck.


    O ändå har du inte fattat ett dugg efter denna tråden. Jo det e precis det som det betyder . Frisk luft kunde få mig i spy ännu mer. Röra mig för mycket en dag gjorde att jag ej kunde röra mig alls dagen efter. Kom igen när du har en jäkla kraftig maginfluensa eller influensa o du har ont i hela kroppen då kan du masa dig ut o gå en lång runda... för frisk luft e ju bara bra
  • Anonym (!!)
    Anonym (Johannes) skrev 2016-10-27 12:32:36 följande:

    Givetvis förstår jag att alla graviditeter är olika, det är inte detta jag ifrågasätter. Jag tycker att många av er går på för hårt och misstolkar mig. Självklart mår man sämre om man inte tar hand om sig när man är gravid utan bara sitter i soffan och aldrig andas frisk luft. Det skulle vem som helst göra. Så bara för att man har en dålig graviditet så innebär det inte att man inte KAN må bättre. Det är detta jag menar. Sen förstår jag ju att man inte kan göra så mycket åt saken om man spyr 9 månader i sträck.


    Vad exakt är det vi misstolkar?
    Du verkar ju inte ens vilja försöka förstå eller sätta dig in i alls vad din fru går igenom.
    Sa till min sambo igår att efter att ha läst denna tråden så uppskattar jag verkligen hur omtänksam han är.
    Och ja jag klagar över halsbränna och nej jag tränar inte längre på gymmet, promenad i snigeltakt är det jag orkar med
  • Anonym (k)
    Anonym (Johannes) skrev 2016-10-27 12:32:36 följande:

    Givetvis förstår jag att alla graviditeter är olika, det är inte detta jag ifrågasätter. Jag tycker att många av er går på för hårt och misstolkar mig. Självklart mår man sämre om man inte tar hand om sig när man är gravid utan bara sitter i soffan och aldrig andas frisk luft. Det skulle vem som helst göra. Så bara för att man har en dålig graviditet så innebär det inte att man inte KAN må bättre. Det är detta jag menar. Sen förstår jag ju att man inte kan göra så mycket åt saken om man spyr 9 månader i sträck.


    Har ni extremt dålig inomhusluft eftersom du tycker att hon mår dåligt av att inte gå ut?
  • Anonym (B)

    Vanliga graviditetsbesvär :

    Graviditetsillamående/hyperemesis gravidarum

    Rh-negativ blodgrupp och graviditet

    Muskelkramp ? sendrag

    Grupp-B-streptokocker, GBS

    Svampinfektion i underlivet

    Blödning under graviditet

    Foglossning - bäcken, blygdben, höfter, ländrygg

    Ätstörningar under graviditeten

    Förlossningsrädsla

    För tidig avlossning av moderkakan

    Utomkvedshavandeskap ? graviditet utanför livmodern

    Klåda under graviditeten

    Havandeskapsförgiftning

    Graviditetsdiabetes

    Överburen - att gå två veckor över tiden

    Sammandragningar under graviditeten

    Vändningsförsök inför förlossning

    Halsbränna ? magsaftsreflux

    Blodpropp i benet

    Åderbråck i benen

    Hemorrojder

    Karpaltunnelsyndrom

    Förstoppning/diarre

    Flytningar från underlivet

    Dålig andedräkt

    Extrem trötthet

    Rygg smärta

    Andfåddhet

    Järnbrist

    Yrsel

    Det mesta är från 1177 men har fyllt i lite själv också

    Detta är alltså vanliga besvär (vissa lite ovanligare men kan hända vem som helst nästan när som)

    Inget botas med frisk luft!

    Va fan bara lyssna, stötta och hjälp henne, sluta gnäll för du har ingen anledning, till skillnad från henne!

  • Anonym (S)

    Shit! Snubben som vaknade upp en morgon utan självbevarelsedrift! Hahaha!

  • Anonym (!!)
    Anonym (k) skrev 2016-10-27 13:18:45 följande:
    Har ni extremt dålig inomhusluft eftersom du tycker att hon mår dåligt av att inte gå ut?
  • MammAmma
    Anonym (Johannes) skrev 2016-10-27 12:32:36 följande:

    Givetvis förstår jag att alla graviditeter är olika, det är inte detta jag ifrågasätter. Jag tycker att många av er går på för hårt och misstolkar mig. Självklart mår man sämre om man inte tar hand om sig när man är gravid utan bara sitter i soffan och aldrig andas frisk luft. Det skulle vem som helst göra. Så bara för att man har en dålig graviditet så innebär det inte att man inte KAN må bättre. Det är detta jag menar. Sen förstår jag ju att man inte kan göra så mycket åt saken om man spyr 9 månader i sträck.


    Nej, du har inte förstått ett skit. För din egen skull - om du vill fortsätta vara gift dvs - håll bara käft och go with the flow. Innan du gräver din grop ännu djupare -_-
  • Anonym (!!)

    Jag undrar..
    Kommer du vara lika oförstående och oempatisk under förlossningen?
    Ska du säga åt henne att bita ihop och inte klaga när hon har ont av värkarna?
    Ska du strunta i att avlasta henne när barnet är fött?
    Ska hon hålla tyst och inte beklaga sig om hon har ont efter förlossningen?
    För av det du skrivit hittills verkar du ha noll empati..
    Tycker mer och mer synd om din fru faktiskt....

  • Anonym (Vecka 35)
    ROFL skrev 2016-10-27 11:00:54 följande:
    Precis, samt äta varje morgon något som är lite för gammalt som ger dig illamående. Sedan sova på något hårt på nätterna med ryggsäcken på, fram på magen. Höj temperaturen i sovrummet till 28grader. Lycka till! 
    Frugan kan säkert bistå med en lite pungvridning då och då som sammandragning. 
    Glöm inte att stoppa igen båda näshålorna också. Dra på fem par extra tjocka strumpor och försök få på dig dina vanliga skor. Dra åt ett bälte så hårt du bara kan runt mellangärdet och när du tycker det känns obehagligt drar du åt ännu mer.
Svar på tråden Irriterad på frun under graviditeten