• Humlan88

    Trump som president :( vad händer nu?

    Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

  • Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 16:44:02 följande:

    På svenska om fejk-nyheten att "Ryssland hackade det amerikanska valet". För de som inte redan läst samma nyheter på engelska och därmed redan vet om påståendets felaktighet:

    http://www.skd.se/2017/01/08/inga-bevis-for-rysk-inblandning/


    Påståendena är närmast bisarra. Det sägs till exempel att ryska medier i somras i växande utsträckning försökte påverka de amerikanska väljarna genom att oftare skriva om det ryska valet och ofta gjorde det med udden riktad mot Hillary Clinton. Men alla medier - så även i Sverige och i resten av världen - skrev förstås mer från sommaren och framåt när vi kom närmare valet. Att rapporteringen var mer kritisk mot Clinton än mot Trump var inte märkligare än att svenska medier var mer pro-Clinton än för Trump. Hillary Clinton har i flera års tid varit impopulär i Ryssland eftersom hon varit på kant med president Putin.

    För att styrka att det pågick en rysk kampanj mot Hillary Clinton åberopar de amerikanska underrättelsetjänsterna bland annat den ryska motsvarigheten till CNN, Russia Today. Att amerikanska väljare i någon större utsträckning skulle titta på Russia Today eller ens känna till dess existens och än mindre låta sig påverkas faller på sin egen orimlighet. Tittandet handlar snarare om promille än procent. Även påståendet om ryska statligt styrda hackerattacker har säkerhetstjänsterna misslyckats att leda i bevis. De tror sig ha identifierat några grupper hackare och misstänker att dessa agerat mellanhänder åt statliga ryska intressen och i slutänden läckt uppgifter till Wikileaks. Men även där saknas bevis.


    Vadå fake-nyhet? Tom Donald Trump tror att Ryssland har försökt att manipulera valutgången i USA.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2017-01-11 17:44:12 följande:
    Vadå fake-nyhet? Tom Donald Trump tror att Ryssland har försökt att manipulera valutgången i USA.
    Gissa vilket liv det är nu, sedan Trump vägrat svara på frågor från CNN, och desutom så storljög Trump rakt ut under presskonferensen om CNN, så nu är det ta-mig-fan fullt krig mellan press och Trump.
    Och inte är det värst mycket bättre mellan han och underrättelsetjänserna, för dom kallade han värdlösa och har anställda som inte kan sitt jobb..., suck, hur ska detta sluta.

    Och det som är värst för oss i Sverige, och eg det enda större orosmolnet som finns över oss, och som kan ställa till det med den fina utveckling som vi i Sverige upplever nu.
    Det är om han utlöser ett handelskrig mellan USA och Kina, för det kan vi inte värja oss emot, och det kommer definitivt att sparka oss baklänges flera % fler arbetslösa och ett havererat handelsutbyte, där exporten mer eller mindre kommer att slå stopp.

    För det kommer att drabba hela Västvärlden hårt och säkert myckat av den övriga Världen åxå, så det hjälper inte att vi även exporterar till andra länder än USA, för dom länderna kommer att ha lika stora problem.

    Och vem tror ni vinner det kriget?
    Precis, Kina alltså, det enda landet med en regim och ett system som kommer att göra allt för att klara sin ekonomi Kosta vad det kosta vill, så dom kommer att sparka å läggr ner och det som behövs.
    Så där blir det "bara" människorna som kommer att få lida, även om det förstås blir stora ekonomiska avbräck  för Kina med.

    Jag kanske förklarar dåligt, men jag tror du/ni ändå fattar vad jag menar ändå.., hoppas det iaf.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 16:42:11 följande:
    Det får vi verkligen hoppas att han inte kan göra, stoppa media, eller tror du han låter FL vara öppet, och bara byter ut ledning och modreatore. Photo by Snickclunk source ttp://www.flickr.com/photos/snickclunk/4985501252/Photo by Mami Terai
    Tja, jag har lyssnat lite nu och dessvärre är det inte ens så att han  försöker höja sig, framstå som presidentlik.

    Mitt intryck blir ungefär detsamma som jag som barn hade inför en grannpojke, oerhört bortskämd och med neuropsykiatriska störningar.

    Jag växte upp i en ganska inkluderande miljö och pojken fick självklart möjlighet att bli en del av kompisgänget, men han var helt odräglig, snackade konsekvent skit om alla som inte ville uppfylla alla hans skruvade önskningar, vilket tillslut var alla.

    Det slutade med en mycket ensam pojke som ansåg sig vara mobbad.

    Jag tror inte att Trump kommer att tillåtas vara kvar ens ett år som president. Han skulle kunna vara den där pojken från min barndom.

    Kan vaar idé att sätta någon tusenlapp på att han inte får vara president längre än högst ett år, fyra gånger pengarna när DI skrev om oddset för ett Trumpfall förra veckan.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 17:08:19 följande:
    Eftersom jag inte kunnat följa med, hur vet du/man säkert att det är fejk?
    Har nån erkänt, trätt fram anonymt, eller på annat sätt bevisat att det är så?

    Jag menar, så mycket märkligt som hänt, och som sagts, som visats, och som både varit sant och lögner den senast tiden, så verkar allt numera kunna vara sant eller lögn...

    Man VET att nyheten är fejk eftersom "nyheten" är att CIA påstår i en rapport något som CIA faktiskt överhuvudtaget inte påstår i rapporten. Vilket man får reda på om man läser rapporten. Som Skånska Dagbaldet skriver om i inlägget ovan.

    Likheten med hur rapporterna om massförstörelsevapen (eller inte) i Irak hanterades av media och politiker innan kriget är slående. 

    Vi har exempelvis precis haft en försvarskonferens i Sälen där landets Statsminister gjort en stor grej av, och varnat för, att ryssarna ska ge sig på nästa svenska val "som de gjorde i USA", när det ryssarna egentligen gjorde var att skriva Trump-vänligt i sina egna medier - motsvarande hur svensk media skrev Hillary-vänligt för svenskarna.


    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 17:01:48 följande:

    För all del. Han förklarar att det är lögner när CNN läcker "nyheten". SEdan säger ryssarna att det är nonsens och fabrikationer coh Trump följer upp med d etta.

    Den som har läst dokumentet ser ganska tydligt via ordval och val av historier att det är en uppenbar anti-Trump-person som skrivit det och det innehåller få detaljer som går att verifiera. Men de detaljer som GÅR att verifiera har visat sig vara falska.

    Det var det om det, liksom.

  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 16:35:02 följande:
    får inte låtaAccaountability verkar vara ledordet.

    Kräva ansvar av sig själva, av sina fiender co hav sina vänner.

    Kräva att de lever upp till avtal.

    Nato-medlemmarna måste leva upp till sina löften om finansiering av sitt fösvar - underförstått inte rida snålskjuts på USA.

    Kina måste leva upp till sitt löfte att pressa Nordkorea till reformer - och USA måste trycka på Kina istället för att låta löftesbrottet passera.

    Exempelvis.
    Den där presskonferensen lär inte fått många länders regimer utanför USA att le.

    Speciellt inte när Trump sa (inte ordagrant, bara innebörden ), att alla handelsavtal USA har nu är dåliga och USA förlorar pengar på alla som finns.
    Och när USA ska teckna nya handelsavtal, och då ska dom vara till USA:s fördel.

    Som om det skulle finnas ett enda land i hela Världen, som ens skulle sätta sig vid ett förhandlingsbord, med dom orden ringande i öronen.
    Sånna uttalanden gör Trump till fullblodsidiot, jag ber om ursäkt, men kommer inte på nåt mildare uttryck, som passar lika bra.

    Handelsavtal, dom upprättas ju i stor sett enbart för att handelsutbytet ska kunna ske på så lika villkor som möjligt.
    Där ska det inte finnas någon vinnare eller förlorare.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 20:24:24 följande:
    Den där presskonferensen lär inte fått många länders regimer utanför USA att le.

    Speciellt inte när Trump sa (inte ordagrant, bara innebörden ), att alla handelsavtal USA har nu är dåliga och USA förlorar pengar på alla som finns.
    Och när USA ska teckna nya handelsavtal, och då ska dom vara till USA:s fördel.

    Som om det skulle finnas ett enda land i hela Världen, som ens skulle sätta sig vid ett förhandlingsbord, med dom orden ringande i öronen.
    Sånna uttalanden gör Trump till fullblodsidiot, jag ber om ursäkt, men kommer inte på nåt mildare uttryck, som passar lika bra.

    Handelsavtal, dom upprättas ju i stor sett enbart för att handelsutbytet ska kunna ske på så lika villkor som möjligt.
    Där ska det inte finnas någon vinnare eller förlorare.


    Det var ingen presskonferens alls.

    Det jag skriver om är kongressens utfrågning av Rex Tillerson, tilltänkt utrikesminister.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 20:12:16 följande:

    Den som har läst dokumentet ser ganska tydligt via ordval och val av historier att det är en uppenbar anti-Trump-person som skrivit det och det innehåller få detaljer som går att verifiera. Men de detaljer som GÅR att verifiera har visat sig vara falska.

    Det var det om det, liksom.


    Och historien blir bara bättre..

    Det visar sig att "den brittiske spionen" som ställt samman det 35-sidiga dokumentet har blandat ihop två olika Michael Cohen - han som alltså ska ha varit i Prag och tagit emot hemlig information från ryssarna för Trumps räkning.

    En Cohen är amerikan och ingår i Trumps närmaste krets. En annan Cohen har ett annat (okänt) medborgarskap och jobbar INTE för Trump.

    Det var den andre Cohen som var i Prag. Oklart varför. 

    http://twitchy.com/gregp-3534/2017/01/11/lol-it-was-a-different-michael-cohen-that-was-in-prague/


  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2017-01-11 19:45:47 följande:
    Tja, jag har lyssnat lite nu och dessvärre är det inte ens så att han  försöker höja sig, framstå som presidentlik.

    Mitt intryck blir ungefär detsamma som jag som barn hade inför en grannpojke, oerhört bortskämd och med neuropsykiatriska störningar.

    Jag växte upp i en ganska inkluderande miljö och pojken fick självklart möjlighet att bli en del av kompisgänget, men han var helt odräglig, snackade konsekvent skit om alla som inte ville uppfylla alla hans skruvade önskningar, vilket tillslut var alla.

    Det slutade med en mycket ensam pojke som ansåg sig vara mobbad.

    Jag tror inte att Trump kommer att tillåtas vara kvar ens ett år som president. Han skulle kunna vara den där pojken från min barndom.

    Kan vaar idé att sätta någon tusenlapp på att han inte får vara president längre än högst ett år, fyra gånger pengarna när DI skrev om oddset för ett Trumpfall förra veckan.
    Gissa vad jag tänkte allra först, när jag hörde han tala på presskonferensen, jo, är karln full eller drogad, kanske proppat i sig nåt lugnande eller nåt sån´t.

    Han lät "konstigt" på nåt vis, och så var allt bhan skule åstadkomma, störst, bäst och mest, ja t.o.m större, bättre och mera än Gud vad skådat. Förvånad 
    Jag har fortfarande förhoppningar om att han aldrig blir president, trots att jag vet hur dumt det låter, men karln verkar högst 99.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 20:12:16 följande:

    Man VET att nyheten är fejk eftersom "nyheten" är att CIA påstår i en rapport något som CIA faktiskt överhuvudtaget inte påstår i rapporten. Vilket man får reda på om man läser rapporten. Som Skånska Dagbaldet skriver om i inlägget ovan.

    Likheten med hur rapporterna om massförstörelsevapen (eller inte) i Irak hanterades av media och politiker innan kriget är slående. 

    Vi har exempelvis precis haft en försvarskonferens i Sälen där landets Statsminister gjort en stor grej av, och varnat för, att ryssarna ska ge sig på nästa svenska val "som de gjorde i USA", när det ryssarna egentligen gjorde var att skriva Trump-vänligt i sina egna medier - motsvarande hur svensk media skrev Hillary-vänligt för svenskarna.


    För all del. Han förklarar att det är lögner när CNN läcker "nyheten". SEdan säger ryssarna att det är nonsens och fabrikationer coh Trump följer upp med d etta.

    Den som har läst dokumentet ser ganska tydligt via ordval och val av historier att det är en uppenbar anti-Trump-person som skrivit det och det innehåller få detaljer som går att verifiera. Men de detaljer som GÅR att verifiera har visat sig vara falska.

    Det var det om det, liksom.


    Jag är då inte lika säker som du, jag har en känsla på att det vi hittills hört, bara är början på vad som kommer.
    Speciellt nu när Trump gjort sig ovänner med hela mediakåren och säkerhetsorganisationerna, FBI, CIA och NSA.
    Är väl bara Polisen han inte ännu retat upp, om dom nu kan räknas in bland säkerhetsorganisationer..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 20:28:39 följande:
    Det var ingen presskonferens alls.

    Det jag skriver om är kongressens utfrågning av Rex Tillerson, tilltänkt utrikesminister.
    Ha ha ha, den försökte jag se, men idag har jag inte haft tid att följa nåt ordentligt, och jag avsåg Trump:s presskonferens, som jag bara kunde se delar av även den.
    Så jag får be om ursäkt för att svaren blev konstiga, men nu vet du iaf varför.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?