• Humlan88

    Trump som president :( vad händer nu?

    Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

  • Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2017-01-20 22:18:20 följande:

    Donald Trump  har det motigt i opinionen (bara 40% tycker att gör ett bra jobb vilket är en rekordlåg siffra) m


    Ett bra jobb under sin första dag, eller vad menar du?
  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2017-01-20 22:45:15 följande:
    Ett bra jobb under sin första dag, eller vad menar du?
    Ja, en riktigt usel dag och då utifrån hans egen agenda.

    Det är inte anhängarna han ska övertyga - dem har han redan - det är motståndarna han måste övertyga om att hans tid som president inte kommer att innebära ett än mer splittrat Amerika.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-20 22:39:38 följande:
    Och AKB vänder blad..
    Jag undrar om inte lite av propagandan för ett Natomedlemskap kommer att tystna nu.

    Däremot har hon ju rätt att det har blivit viktigare med EU nu - men jag tror inte att hennes närmande till det bruna är rätt väg vare sig gentemot SD eller Trump.

    Ska bli intressant att se vem som blir mest långvarig på sin post - Trump eller Kinberg Batra.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2017-01-20 22:45:15 följande:
    Ett bra jobb under sin första dag, eller vad menar du?
    Trump får uselt betyg av det amerikanska folket när det förberedelserna inför presidentskapet. Nu är det bara 34% av folket som tror att Trump kommer bli en bättre president än Obama vilket innebär att även många republikaner misstror Trumps förmåga.

    www.expressen.se/nyheter/amerikanerna-ger-trump-tumme-ner/
  • nihka
    KillBill skrev 2017-01-20 23:07:35 följande:
    Trump får uselt betyg av det amerikanska folket när det förberedelserna inför presidentskapet. Nu är det bara 34% av folket som tror att Trump kommer bli en bättre president än Obama vilket innebär att även många republikaner misstror Trumps förmåga.

    www.expressen.se/nyheter/amerikanerna-ger-trump-tumme-ner/
    "Mr Obama took the oath to become the 44th President in 2009 with an 84% approval rating."

    http://www.mirror.co.uk/news/world-news/donald-trumps-40-approval-rating-9640735
  • Moderno
    FDFMGA skrev 2017-01-20 20:25:06 följande:

    Javisst, han har ju svaret. Han ska göra Amerika stort igen.

    Och i detta svar lägger anhängarna in sin egen tolkning. Precis som alltid, förresten - men i större utsträckning för Trumps oprecisa isolationism än för andra budskap, tror jag.

    Bondfångare, kallade Soros honom. Högerpopulist tycker jag. Vänsterpolitik skrev Henrik Mitelman tidigare idag i DI.

    Så även motståndarna har en spretig tolkning av hans politik.

    Nyfascist, kanske. Fascismen brukar ju ofta vara en kombination av höger och vänster, det sämsta från bägge.

    Men Ryssland lär ju inte vara intressant för Trump. Ryssland är ju en relativt efterbliven industrination. Det är inte Kina och Kina är ju också en symbol för utvecklingen - eller det som Trump ser som stölden av amerikanska industrijobb.

    Själv tycker jag att det är oerhört obehagligt att tänka på vad som kan komma att ske. Ett handelskrig mellan världens ekonomiskt två viktigaste nationer där det är ytterst osannolikt att någon kommer att vara eftergiven är inget behagligt scenario.

    Vad blir Kinas första svar - ett hot om att sluta exportera sällsynta jordartsmetaller till USA, eller till länder de inte har bilaterala handelsavtal med eller överhuvudtaget.

    Bäst att vårda alla elektronikprodukter man har väl :)


    I någon mening håller jag faktiskt med honom om att en del saker kan vara genomförbara teoretiskt sett. Jag tror att det går att göra vinster på andra sätt än låga kostnader. Dessutom kan man tänka sig att många amerikaner föredrar ett jobb framför billiga kina-produkter och därför kan acceptera högre priser (vilket i sig inte alls behöver vara dåligt för en ekonomi).

    Det bör också finnas miljövinster med att producera lokalt.

    Däremot tror jag att storföretagen och bankerna blir svåra att hantera och att de ekonomiska realiteterna kommer nog snart att komma ikapp honom. Dessutom har han ju också även vansinniga ideer, som till exempel muren mot mexico, och unkna ideer beträffande abortmöjligheter m.m.

    För vår del bådar det inte gott. Hörde att skanska låg i startgroparna för att bygga infrastruktur i usa, men sådana kontrakt kommer nog att fördelas till amerikanska entreprenörer i första hand. När kina nehöver avsättning för sina produkter ligger väl prisdumpning nära till hands vilket hotar europeiska jobb och företag (även om inflationen blir ännu lägre och vi kan köpa krimskrams ännu billigare).
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2017-01-21 01:42:10 följande:
    CNN channels poll, ja naturligtvis, de har alltid en vänstervriden poll. Ibland tror jag de står precis utanfor demokraternas partihus och hittar sina "randomly selected" objekt.
    Du menar alltså på fullt allvar att CNN är vänstervridet? Du och andra på yttersta högerkanten har en sjuk syn på media..
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2017-01-21 01:46:31 följande:
    Du menar alltså på fullt allvar att CNN är vänstervridet? Du och andra på yttersta högerkanten har en sjuk syn på media..
    Ja det är de. Och jag är inte ens på "yttersta högerkanten" som ser det faktumet. Men som tidigare sagts, det är inte lätt for en sk typisk svensk att kunna se vänster respektive hoger i amerikanska termer, for mest allt verkar ligga 'till höger' med svensk politisk måttstack mätt
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?