• Jneelix01

    Syster i islam

    Hej! Jag undrar om det finns någon muslimsk syster här på fl (gärna i Göteborg men annat går också bra) som skulle kunna tänka sig att hjälpa en tjej som är intresserad av islam och har en hel del frågor och funderingar. Kram

  • Svar på tråden Syster i islam
  • Kawthar
    Lia4 skrev 2016-12-28 18:37:52 följande:

    Och du låter som en hjärntvättad osäker snorunge som äntligen tror att du hittat din plats på jorden.


    Aoouch! Kände du dig träffad? ;)
  • Kawthar
    Bougainvillea skrev 2016-12-28 18:53:22 följande:

    Att tillrättavisa innebär inte att kalla riktiga verser från Koranen för lögner eller oss som kritiserar dem för lögnare utan att istället ge konstruktiv kritik på vad som presenterats.

    Jag har fortfarande inte satt likhetstecken mellan alla verser jag presenterat med Koranen, men de är alla verser från texter som ni muslimer måste följa, likväl Koranen. Därför var de också relevanta. Antagligen har du ingen saklig kunskap inom Islam eller så motsäger du dig själv. Båda har lyckligtvis märkts av.


    Ser att läsförståelsen inte är ditt ämne, läs om och läs rätt!

    Verser fr texter utanför Koranen?? Vad är det för verser??

    Vad är det för verser utanför som vi muslimer måste följa??

    Din okunskap är minst sagt pinsam .
  • Kawthar
    100kgpappa skrev 2016-12-28 21:31:09 följande:

    Noterar att du återigen kallar mig för hund, och jag är högst medveten om innebörden i det. Kan tyvärr inte skriva motsvarande tillbaka då det leder till avstängning av kontot, men det är noterat.

    Jag har arbetat i muslimska länder, och inshallah användes där slentrianmässigt för att helt strunta i att planera eller tänka längre än just nu, med motivet att det är ändån gud som bestämmer, så vad vi planerar är helt meningslöst...


    Jag har aldrig kallat dig hund, jag skrev att du låter arg som en skällande hund. Det finns en skillnad där, så du behöver inte dra på dig offerkoftan .

    Ja det är verkligen beklagligt att du har fått en sån dålig bild av islam trots att du har/haft kontakt med muslimer. Men du kan inte likställa islam med muslimer. Islam är perfekt, muslimer är det inte, ingen människa är perfekt. Vi har inte skapats så, utan är skapta med med fri vilja .

    Och håller med att det är problem med muslimer som slänger ut sig så starka ord , utan att egentligen veta eller reflektera till betydelsen . Jag skrev vad orden betyder, och att vara muslim(underkastad) är ett tillstånd och inte bara något som vi ärver genom föräldrar.
  • Bougainvillea
    Kawthar skrev 2016-12-30 06:41:39 följande:

    Ser att läsförståelsen inte är ditt ämne, läs om och läs rätt!

    Verser fr texter utanför Koranen?? Vad är det för verser??

    Vad är det för verser utanför som vi muslimer måste följa??

    Din okunskap är minst sagt pinsam .


    Jösses... är du vanligtvis såhär ignorant eller är du bara allmänt trångsynt?

    Jag har svarat på din frågeställning ett x antal gånger, det är bara du som väljer att inte läsa det som inte passar dig.
  • Lia4
    Kawthar skrev 2016-12-30 06:28:09 följande:

    Aoouch! Kände du dig träffad? ;)


    Träffad? Av vad?

    Du förstår väl själv att din ovilja till att svara på några enkla frågor spär på folks "fördomar" ( är det verkligen det?). Du hjälper ju dig Inte själv genom att tvärvägrar svara på frågor. Tvärtom. Det blir bara tydligare att du är en osäker, liten människa som desperat söker sig till ett sammanhang. Sen förnekar du in i det längsta sammanhangets mindre bra sidor. Blir lite patetiskt..
  • Kawthar
    Bougainvillea skrev 2016-12-30 07:14:25 följande:

    Jösses... är du vanligtvis såhär ignorant eller är du bara allmänt trångsynt?

    Jag har svarat på din frågeställning ett x antal gånger, det är bara du som väljer att inte läsa det som inte passar dig.


    Du har skrivit lösrykta Koranverser och Sunni-hadither . Nu , verser utanför Koranen har du inte upplyst oss om. Så vad är det för verser vi muslimer måste följa???

    För du vet väl att hadither (som är det enda du hänvisat till) är återberättelser (inga verser) som långt från alla muslimer följer och ännu mer långt från alla totalt stöder!!

    Vem är du att bestämma vad varje muslim måste följa för att få kalla sig muslim . Endast Gud dömer oss , så även om du en liten period av ditt liv kallat dig själv för muslim, har du ingen som helst rätt att döma andra. Det borde väl du som "har kunskap om islam" ( som du själv beskriver dig) ändå känna till!
  • Kawthar
    Lia4 skrev 2016-12-30 10:20:04 följande:

    Träffad? Av vad?

    Du förstår väl själv att din ovilja till att svara på några enkla frågor spär på folks "fördomar" ( är det verkligen det?). Du hjälper ju dig Inte själv genom att tvärvägrar svara på frågor. Tvärtom. Det blir bara tydligare att du är en osäker, liten människa som desperat söker sig till ett sammanhang. Sen förnekar du in i det längsta sammanhangets mindre bra sidor. Blir lite patetiskt..


    Eftersom du skrev "och du låter som..." lät det som att du kände dig träffad av min beskrivning av 100kgpappa.

    Jag har ju svarat på frågorna du var "extremt nyfiken på" , i en annan ts som Överste Senap startade. Har du fler "extremt nyfikna frågor" kan även du (som jag tidigare hänvisat till) starta din egna tråd , där jag ska svara dig efter min bästa förmåga, in shaa Allah!
  • 100kgpappa
    Kawthar skrev 2016-12-30 06:28:09 följande:

    Aoouch! Kände du dig träffad? ;)


    Träffad av vad? Det är ju inte så att du direkt har skrivet några välskrivna fyndigheter och slagkraftiga argument...
  • 100kgpappa
    Kawthar skrev 2016-12-31 10:49:54 följande:

    Eftersom du skrev "och du låter som..." lät det som att du kände dig träffad av min beskrivning av 100kgpappa.

    Jag har ju svarat på frågorna du var "extremt nyfiken på" , i en annan ts som Överste Senap startade. Har du fler "extremt nyfikna frågor" kan även du (som jag tidigare hänvisat till) starta din egna tråd , där jag ska svara dig efter min bästa förmåga, in shaa Allah!


    Men du svarade inte på följdfrågorna... Och med de svaren du skrev är det frågan om du ens borde kalla dig muslim, du verkar ha någon mjukisversion av islam (vilket iof är bra), men det riktiga islam har vi i Saudiarabien, där ideologin uppstod, och har varit dominerande i 1400 år.

    Och dina åsikter är straffbara där...
  • Bougainvillea
    Kawthar skrev 2016-12-31 10:43:31 följande:
    Du har skrivit lösrykta Koranverser och Sunni-hadither . Nu , verser utanför Koranen har du inte upplyst oss om. Så vad är det för verser vi muslimer måste följa???

    För du vet väl att hadither (som är det enda du hänvisat till) är återberättelser (inga verser) som långt från alla muslimer följer och ännu mer långt från alla totalt stöder!!

    Vem är du att bestämma vad varje muslim måste följa för att få kalla sig muslim . Endast Gud dömer oss , så även om du en liten period av ditt liv kallat dig själv för muslim, har du ingen som helst rätt att döma andra. Det borde väl du som "har kunskap om islam" ( som du själv beskriver dig) ändå känna till!
    Nu ska jag ta det riktigt långsamt så att även du kan hänga med:

    Sahih Al-Bukhari är en samling av Profeten Muhammads (frid vare med honom) uttalanden och handlingar som även kallas för Sunnah. Sahih Al-Bukhari anses vara den mest autentiska källan till Islam efter Koranen. Allah (swt) säger i Koranen "....tag alltså emot vad (hans) Sändebud ger er (av detta) och avstå från det som han nekar er (59:7"
    Den person som förnekar Profetens ahadith (berättelser om vad Profeten Muhammad, frid vare med honom, sa och gjorde) och endast håller sig till Koranen, räknas inte som muslim.

    Källa: www.sahihalbukhari.se/Default.aspx
    Sidan är en underkategori till Islamguiden.se som är en ideell och politisk obunden organisation som grundades 1997.

    Men jag antar att de inte heller räknas som riktiga muslimer, som man enligt din logik endast kan vara om man följer din version av denna perversa ideologi.
    Antagligen tar du an dig allt Islam förmedlar och innebär eller så kallar du dig inte för muslim. Svårare än så är det inte. Du som muslim förväntas betrakta Koranen som Guds ord - fullkomligt perfekta, ordagrant återgivna och även formulerade utan förvrängningar eller brister. Muhammad är en profet som ska efterliknas och därför ska du givetvis också följa Sahih Al-Bukhari. 

    Jag har den mänskliga rättigheten att kritisera och ha min egen åsikt då det råder demokrati i Sverige. Och att det gör det får sticka hål i ögonen på dig precis hur mycket du än vill.

    Vad säger man egentligen om en religion där kvinnor är mindre värda än män? Där kvinnor som inte lyder sin man får misshandlas? Där kvinnan alltid ska tillfredsställa sin mans sexuella krav? Där mord på icke-muslimer leder till paradiset (om du hävdar att mordet skett i syfte att försvara Islam)? Att det i detta paradis passas män upp av kvinnliga oskulder? Där människor är olika mycket värda beroende på sin trostillhörighet? Där man varken får ifrågasätta, kritisera eller skämta om Allah, Koranen och Muhammad? Som uppmuntrar till terrorism? Som uppmuntrar folkmord? Som uppmuntrar antisemitism? Som uppmuntrar barnäktenskap? Som uppmuntrar pedofili? Som har anspråk på att härska? 

    Min ställning till detta är givet - men det är ditt bevisligen också.
     

Svar på tråden Syster i islam