• Jneelix01

    Syster i islam

    Hej! Jag undrar om det finns någon muslimsk syster här på fl (gärna i Göteborg men annat går också bra) som skulle kunna tänka sig att hjälpa en tjej som är intresserad av islam och har en hel del frågor och funderingar. Kram

  • Svar på tråden Syster i islam
  • Kawthar
    100kgpappa skrev 2017-01-01 10:53:14 följande:

    Träffad av vad? Det är ju inte så att du direkt har skrivet några välskrivna fyndigheter och slagkraftiga argument...


    Är ni samma person??
  • Kawthar
    100kgpappa skrev 2017-01-01 10:57:56 följande:

    Men du svarade inte på följdfrågorna... Och med de svaren du skrev är det frågan om du ens borde kalla dig muslim, du verkar ha någon mjukisversion av islam (vilket iof är bra), men det riktiga islam har vi i Saudiarabien, där ideologin uppstod, och har varit dominerande i 1400 år.

    Och dina åsikter är straffbara där...


    Vem säger att "riktiga islam" är i saudiarabien?? Du och isis? Två extremister alltså.

    Jag följer endast Koranen , och den är inte svår eller hård på ngt sätt utan snarare logisk.

    Uppstod islam i saudi??? Har du ngn källa på det? Du menar alltså på riktigt att Saudiarabien fanns för 1400 år sedan? Saudi bildades på 1930- talet så sluta sprida din okunskap och ta o läs en bok eller ngt. Har du ens gått i skolan ?
  • Kawthar
    Bougainvillea skrev 2017-01-02 02:53:29 följande:

    Nu ska jag ta det riktigt långsamt så att även du kan hänga med:

    Sahih Al-Bukhari är en samling av Profeten Muhammads (frid vare med honom) uttalanden och handlingar som även kallas för Sunnah. Sahih Al-Bukhari anses vara den mest autentiska källan till Islam efter Koranen. Allah (swt) säger i Koranen "....tag alltså emot vad (hans) Sändebud ger er (av detta) och avstå från det som han nekar er (59:7"

    Den person som förnekar Profetens ahadith (berättelser om vad Profeten Muhammad, frid vare med honom, sa och gjorde) och endast håller sig till Koranen, räknas inte som muslim.

    Källa: www.sahihalbukhari.se/Default.aspx

    Sidan är en underkategori till Islamguiden.se som är en ideell och politisk obunden organisation som grundades 1997.

    Men jag antar att de inte heller räknas som riktiga muslimer, som man enligt din logik endast kan vara om man följer din version av denna perversa ideologi.

    Antagligen tar du an dig allt Islam förmedlar och innebär eller så kallar du dig inte för muslim. Svårare än så är det inte. Du som muslim förväntas betrakta Koranen som Guds ord - fullkomligt perfekta, ordagrant återgivna och även formulerade utan förvrängningar eller brister. Muhammad är en profet som ska efterliknas och därför ska du givetvis också följa Sahih Al-Bukhari. 

    Jag har den mänskliga rättigheten att kritisera och ha min egen åsikt då det råder demokrati i Sverige. Och att det gör det får sticka hål i ögonen på dig precis hur mycket du än vill.

    Vad säger man egentligen om en religion där kvinnor är mindre värda än män? Där kvinnor som inte lyder sin man får misshandlas? Där kvinnan alltid ska tillfredsställa sin mans sexuella krav? Där mord på icke-muslimer leder till paradiset (om du hävdar att mordet skett i syfte att försvara Islam)? Att det i detta paradis passas män upp av kvinnliga oskulder? Där människor är olika mycket värda beroende på sin trostillhörighet? Där man varken får ifrågasätta, kritisera eller skämta om Allah, Koranen och Muhammad? Som uppmuntrar till terrorism? Som uppmuntrar folkmord? Som uppmuntrar antisemitism? Som uppmuntrar barnäktenskap? Som uppmuntrar pedofili? Som har anspråk på att härska? 

    Min ställning till detta är givet - men det är ditt bevisligen också.

     


    Vad är det du inte förstår ? Alla muslimer följer inte bukhari eller muslim.

    Den ENDA skrift muslimer är eniga om är KORANEN !

    Sen skiljer vi oss väldigt mkt. Finns många grenar inom islam och alla följer inte den gren du påstår att du en gång följde. För att vara ngn "med kunskap om islam" låter du väldigt ignorant!

    Jag har samma mänskliga rättigheter som dig och jag vet att det svider hårt för dig!

    Allt du rabblar upp som mantra i varenda tråd är just din syn och har absolut inget med Koranen att göra öht. Det är din tolkning och säger en hel del om din kvinnosyn .
  • pyssel
    Kawthar skrev 2017-01-14 22:16:15 följande:

    Vem säger att "riktiga islam" är i saudiarabien?? Du och isis? Två extremister alltså.

    Jag följer endast Koranen , och den är inte svår eller hård på ngt sätt utan snarare logisk.

    Uppstod islam i saudi??? Har du ngn källa på det? Du menar alltså på riktigt att Saudiarabien fanns för 1400 år sedan? Saudi bildades på 1930- talet så sluta sprida din okunskap och ta o läs en bok eller ngt. Har du ens gått i skolan ?


    "Det som är Saudi idag" var inte det minsta svårt för någon annan att förstå.
    Alla hästar hemma
  • Kawthar
    pyssel skrev 2017-01-14 22:27:02 följande:

    "Det som är Saudi idag" var inte det minsta svårt för någon annan att förstå.


    Det var inte så det stod, så sitt tyst ner och låt den citerade svara istället på sina egna vilsna tankegångar.
  • pyssel
    Kawthar skrev 2017-01-14 22:33:24 följande:

    Det var inte så det stod, så sitt tyst ner och låt den citerade svara istället på sina egna vilsna tankegångar.


    Det var exakt det det stod - för majoriteten som även förstod innebörden. Så sitt ner i båten själv och kämpa vidare med dina försök att bli lika full av frid som en äkta muslim.
    Alla hästar hemma
  • Kawthar
    pyssel skrev 2017-01-14 22:39:04 följande:

    Det var exakt det det stod - för majoriteten som även förstod innebörden. Så sitt ner i båten själv och kämpa vidare med dina försök att bli lika full av frid som en äkta muslim.


    Citera där det står exakt "det som är saudi idag" , annars får du vara så vänlig och knipa igen .
  • pyssel
    Kawthar skrev 2017-01-14 22:45:03 följande:

    Citera där det står exakt "det som är saudi idag" , annars får du vara så vänlig och knipa igen .


    Den som har ett fullt normalt sätt att tolka text förstår att"Saudi" givetvis betyder "det som är Saudi idag" och har Mecka och Medina i åtanke. Hur kan du inte förstå (eller känner du inte till?) detta? Och hur du lyckas missa att det var betydelsen av det jag skrev, inte ett direktcitat.
    Alla hästar hemma
  • Bougainvillea
    Kawthar skrev 2017-01-14 22:25:18 följande:

    Vad är det du inte förstår ? Alla muslimer följer inte bukhari eller muslim.

    Den ENDA skrift muslimer är eniga om är KORANEN !

    Sen skiljer vi oss väldigt mkt. Finns många grenar inom islam och alla följer inte den gren du påstår att du en gång följde. För att vara ngn "med kunskap om islam" låter du väldigt ignorant!

    Jag har samma mänskliga rättigheter som dig och jag vet att det svider hårt för dig!

    Allt du rabblar upp som mantra i varenda tråd är just din syn och har absolut inget med Koranen att göra öht. Det är din tolkning och säger en hel del om din kvinnosyn .


    Du har verkligen tendenser till Stockholmssyndromet när det gäller din religion. Att någon kan vara så urbota trångsynt går över min förståelse.
  • UmmSara
    Bougainvillea skrev 2017-01-14 23:16:28 följande:
    Du har verkligen tendenser till Stockholmssyndromet när det gäller din religion. Att någon kan vara så urbota trångsynt går över min förståelse.
    Den enda trångsynta här är faktiskt du.
    Har sett dig i ett flertal trådar skriva om Islam, det du däremot inte verkar förstå är att det inte är alla muslimer som anser att böckerna du avgudade (eftersom du är f.d muslim) är sahih.

    Inte heller verkar du veta som f.d muslim att varje vers uppenbarats efter en händelse och att varje vers har tafsir. Du kan därför inte bara citera verser, dessutom översatta, och anta att du vet allt.

    Jag är väldigt förvånad över att systern Kawthar överhuvudtaget orkat svara dig.

    Är du man eller kvinna förresten?
  • Bougainvillea
    UmmSara skrev 2017-01-14 23:47:05 följande:

    Den enda trångsynta här är faktiskt du.

    Har sett dig i ett flertal trådar skriva om Islam, det du däremot inte verkar förstå är att det inte är alla muslimer som anser att böckerna du avgudade (eftersom du är f.d muslim) är sahih.

    Inte heller verkar du veta som f.d muslim att varje vers uppenbarats efter en händelse och att varje vers har tafsir. Du kan därför inte bara citera verser, dessutom översatta, och anta att du vet allt.

    Jag är väldigt förvånad över att systern Kawthar överhuvudtaget orkat svara dig.

    Är du man eller kvinna förresten?


    Jag antar inte att jag vet allt och har vidare inte heller påstått det, utan har istället presenterat uppenbara fakta som ingen muslim hittills har vågat bemöta med konstruktiv kritik. Bortsett från Al-Bukhari och Muslim har det också redovisats verser från Koranen, vilka ni (naturligtvis) inte heller kan bemöta neutralt.

    Då du kallar Kawthar för syster utgår jag från att du också är muslim, vilket mer eller mindre betyder att du inte kan ställa dig objektivt i debatten mellan mig och henne. Att vidare kalla mig för trångsynt är rätt så meningslöst då jag inte är den som undvikit eller slingrat mig ur argumenten.

    Jag är kvinna.
  • UmmSara
    Bougainvillea skrev 2017-01-15 00:20:10 följande:
    Jag antar inte att jag vet allt och har vidare inte heller påstått det, utan har istället presenterat uppenbara fakta som ingen muslim hittills har vågat bemöta med konstruktiv kritik. Bortsett från Al-Bukhari och Muslim har det också redovisats verser från Koranen, vilka ni (naturligtvis) inte heller kan bemöta neutralt.

    Då du kallar Kawthar för syster utgår jag från att du också är muslim, vilket mer eller mindre betyder att du inte kan ställa dig objektivt i debatten mellan mig och henne. Att vidare kalla mig för trångsynt är rätt så meningslöst då jag inte är den som undvikit eller slingrat mig ur argumenten.

    Jag är kvinna.
    Som jag tidigare skrev så har varje vers uppenbarats av en anledning och varje vers har tafsir.
    Vill man kritisera en vers och anse sig vara kunnig så får man först veta anledningen till varför den uppenbarades och sedan läsa tafsir, efter det kan man sitta och kritisera.

    Blir tröttsamt när muslimer gång på gång försvarar t.ex verserna om att döda och förklarar att dessa verser uppenbarades under ett krig. Man dödar tyvärr under alla krig, man spelar inte monopol med varandra.
    Går dock in genom ena örat och ut genom det andra.

    Okej vad bra!
  • 100kgpappa
    Kawthar skrev 2017-01-14 22:16:15 följande:

    Vem säger att "riktiga islam" är i saudiarabien?? Du och isis? Två extremister alltså.

    Jag följer endast Koranen , och den är inte svår eller hård på ngt sätt utan snarare logisk.

    Uppstod islam i saudi??? Har du ngn källa på det? Du menar alltså på riktigt att Saudiarabien fanns för 1400 år sedan? Saudi bildades på 1930- talet så sluta sprida din okunskap och ta o läs en bok eller ngt. Har du ens gått i skolan ?


    Men nu får du ju ge dig...Islam växte fram i det området, även om det naturligtvis har bytt namn genom tiderna

    Området är islams kärna, och muslimerna där anses överlag i den muslinska världen som de mest lärda och pålästa om islam.

    Gör du dig dum, eller är du dum på riktigt?

    Så islams kärna ÄR det vi ser i Saudiarabien, och det är inget trevligt direkt.. även om de inte är lika illa som IS,

    Som knappast anser att Saudiarabierna har rätt, var har du fått det ifrån?

    Har du själv gått i nått annat än koranskola???
  • Kawthar
    100kgpappa skrev 2017-01-15 13:26:53 följande:

    Men nu får du ju ge dig...Islam växte fram i det området, även om det naturligtvis har bytt namn genom tiderna

    Området är islams kärna, och muslimerna där anses överlag i den muslinska världen som de mest lärda och pålästa om islam.

    Gör du dig dum, eller är du dum på riktigt?

    Så islams kärna ÄR det vi ser i Saudiarabien, och det är inget trevligt direkt.. även om de inte är lika illa som IS,

    Som knappast anser att Saudiarabierna har rätt, var har du fått det ifrån?

    Har du själv gått i nått annat än koranskola???


    Så islam uppstod alltså inte i saudi!

    Bara så du vet tror muslimer att islam alltid funnits. Att alla Profeter genom tiderna praktiserat islam.

    Wahhabism är den form som praktiseras i saudi och är en "gren" som uppstod på 1700-talet tror jag och är långt ifrån Koranen.

    Jag följer inte muslimer , utan följer Guds ord, och du har troligtvis rätt, hade jag öppet deklarerat min tro där , eller om min man öppet deklarerat sin tro hade vi blivit mördade på gatan. Som många andra muslimer redan blivit .

    Men tyvärr talas det sällan om detta av politiska skäl, utan de får fortgå med sin terrorism och sprida sin agenda över världen. Allt medan väst köper billig olja och säljer vapen , så håller man tyst om utrotningen av shiamuslimer världen över.

    Einstein sa en gång " the world Will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything"

    Tycker det stämmer ganska bra här
  • 100kgpappa
    Kawthar skrev 2017-01-17 16:01:45 följande:

    Så islam uppstod alltså inte i saudi!

    Bara så du vet tror muslimer att islam alltid funnits. Att alla Profeter genom tiderna praktiserat islam.

    Wahhabism är den form som praktiseras i saudi och är en "gren" som uppstod på 1700-talet tror jag och är långt ifrån Koranen.

    Jag följer inte muslimer , utan följer Guds ord, och du har troligtvis rätt, hade jag öppet deklarerat min tro där , eller om min man öppet deklarerat sin tro hade vi blivit mördade på gatan. Som många andra muslimer redan blivit .

    Men tyvärr talas det sällan om detta av politiska skäl, utan de får fortgå med sin terrorism och sprida sin agenda över världen. Allt medan väst köper billig olja och säljer vapen , så håller man tyst om utrotningen av shiamuslimer världen över.

    Einstein sa en gång " the world Will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything"

    Tycker det stämmer ganska bra här


    För att förtydliga, islam uppstod (det har inte alltid funnits bara för att vissa tycker så) på den arabiska halvön. Idag är större delen av arabiska halvön Saudiarabien. Nöjd?

    Bra att vi är överens om att islam är roten till mycket ont, du har kommit en bit på vägen till upplysning!
  • Kawthar
    100kgpappa skrev 2017-01-18 11:55:36 följande:

    För att förtydliga, islam uppstod (det har inte alltid funnits bara för att vissa tycker så) på den arabiska halvön. Idag är större delen av arabiska halvön Saudiarabien. Nöjd?

    Bra att vi är överens om att islam är roten till mycket ont, du har kommit en bit på vägen till upplysning!


    Dom "vissa som tycker så" är just muslimer , och det är väl just det jag utgår ifrån då jag är muslim .

    Hhhh mmmm som vanligt lägger du ord i min mun , känns det bättre med ngn som håller med om vad du säger? Bekräftelsekåt much??

    Islam är bara godhet och rättvisa rakt igenom! Däremot håller jag med dig om att många som kallar sig muslimer är lika onda som andra som inte kallar sig muslimer. Tror snarare att roten till mkt ont i världen är politik, sekularism, kapitalism och materialism . Religionen , tex islam är tyvärr ett maktmedel för människor helt utan samvete, men det är också "demokrati" , "upplysning" och "sekularism" som driver människor att agera eller blunda för de mest horrifika handlingar som görs världen över.

    Men det kanske är svårt för en extremist som du kallar dig , att förstå. Lättare att skylla allt på islam så slipper du använda din hjärnkapacitet du ändå en gång måste ha fått.
Svar på tråden Syster i islam