• Anonym (Fräscht ska det va!)

    Vågar du äta på Mc Donalds, Burger King m.fl snabbmatsrestauranger?

    Är du/ni inte rädda för att bli magsjuka?

    Äter väldigt sällan på sådana ställen och vill inte att mitt barn ska göra det heller. Har fått för mig att hygienen inte är den bästa. Oftast är det yngre personer i 19-20 årsåldern som arbetar där, vad vet de om hygien? Litar inte på att personalen tvättar sina händer innan de gör iordning hamburgaren, eller så tror jag att de skiter i att ta på sig nya handskar mellan de olika momenten.

    Det är ju himla smidigt att äta på Mc Donalds, men rädslan tar över.

  • Svar på tråden Vågar du äta på Mc Donalds, Burger King m.fl snabbmatsrestauranger?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 08:38:47 följande:

    Nej MRSA är nog ganska liten risk att få, men man kan ju bli riktigt sjuk av vanliga Staphylococcer, men man överlever ju. Det vanligaste är nog calicivirus ändå, pga slarvig handhygien. 


    Vilka begränsningar sätter detta på ditt liv och din familjs? Utlandsresor, besök hos vänner, jobbkurser, semester, skolmat, utflykter?

    Var kan ni äta?
  • Anonym (Motstånd)

    Själv är jag en sån som bara tvättar händerna med tvål ett par gånger i veckan. Sköljer med vatten efter jag varit på toa, men skippar det också ibland. Och vet du TS, jag är aldrig sjuk! Jag tror att för intensivt tvättande gör att man får sämre motståndskraft och lättare blir sjuk.

  • Anonym (Fräscht ska det va!)
    Kjell2 skrev 2017-02-11 08:47:10 följande:
    Vilka begränsningar sätter detta på ditt liv och din familjs? Utlandsresor, besök hos vänner, jobbkurser, semester, skolmat, utflykter?

    Var kan ni äta?
    Mat som blivit uppvärmd ordentligt. Var på kanarieöarna för några år sedan, åt pizza varje dag och blev inte sjuk. Det finns många olika pizzor att variera mellan så det blev aldrig enformigt.
    Råa grönsaker och kalla såser undviker jag till varje pris om jag äter ute.
  • Anonym (Fräscht ska det va!)
    Anonym (Motstånd) skrev 2017-02-11 08:58:52 följande:

    Själv är jag en sån som bara tvättar händerna med tvål ett par gånger i veckan. Sköljer med vatten efter jag varit på toa, men skippar det också ibland. Och vet du TS, jag är aldrig sjuk! Jag tror att för intensivt tvättande gör att man får sämre motståndskraft och lättare blir sjuk.


    Du blir "aldrig" sjuk, men du utsätter andra, speciellt immunsupprimerande personer för risker genom att skita i handtvätt. Riktigt egoistisk av dig! Tur att du inte jobbar inom livsmedelbranchen.

    Usch, det finns verkligen snuskiga personer!
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 09:02:48 följande:
    Mat som blivit uppvärmd ordentligt. Var på kanarieöarna för några år sedan, åt pizza varje dag och blev inte sjuk. Det finns många olika pizzor att variera mellan så det blev aldrig enformigt.
    Råa grönsaker och kalla såser undviker jag till varje pris om jag äter ute.
    Stackare. Så mycket som du går miste om p.g.a din sjukdom :(
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 09:02:48 följande:

    Mat som blivit uppvärmd ordentligt. Var på kanarieöarna för några år sedan, åt pizza varje dag och blev inte sjuk. Det finns många olika pizzor att variera mellan så det blev aldrig enformigt.

    Råa grönsaker och kalla såser undviker jag till varje pris om jag äter ute.


    Så pizzerior på Kanarieöarna har bättre hyggien än McD?
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 09:06:14 följande:
    Du blir "aldrig" sjuk, men du utsätter andra, speciellt immunsupprimerande personer för risker genom att skita i handtvätt. Riktigt egoistisk av dig! Tur att du inte jobbar inom livsmedelbranchen.

    Usch, det finns verkligen snuskiga personer!
    Nu är det såhär att kroppen har ett helt lysande immunförsvar och det immunförsvaret gillar att jobba. Det finns teorier som säger att det är pga att vi har så rent omkring oss nu som kroppen börjar angripa sig själv i stället = autoimmuna sjukdomar och det är därför dessa ökar så lavinartat. Det tål att tänkas på, inte sant? Det är väldigt sant att lite skit rensar magen och det håller oss friska.

    Om inte för din skull så kanske för dina barns eller dina barnbarns.
  • Anonym (nn)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2017-02-11 09:16:44 följande:

    Stackare. Så mycket som du går miste om p.g.a din sjukdom :(


    Tycker också det är beklämmande och sänder dessutom helt vanvettiga signaler till barnen.

    Anmärkningsvärt är att ts, som jag upplever det, snarare är stolt över ditt beteende än hjälpsökande.
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (nn) skrev 2017-02-11 09:31:10 följande:
    Tycker också det är beklämmande och sänder dessutom helt vanvettiga signaler till barnen.

    Anmärkningsvärt är att ts, som jag upplever det, snarare är stolt över ditt beteende än hjälpsökande.
    Ja precis. Otroligt sorgligt. Och som TS hysteriska renhetstänk förstör vår värld också. Det är fruktansvärt :(
  • Anonym (Yes)
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 08:38:47 följande:

    Nej MRSA är nog ganska liten risk att få, men man kan ju bli riktigt sjuk av vanliga Staphylococcer, men man överlever ju. Det vanligaste är nog calicivirus ändå, pga slarvig handhygien. 


    Du ökar risken för att bli sjuk när du undviket bakterier till varje pris, och du gör det... för att inte bli sjuk?
Svar på tråden Vågar du äta på Mc Donalds, Burger King m.fl snabbmatsrestauranger?