• Äldre 22 May 15:49
    9532 visningar
    10 svar
    10
    9532

    Jag får inte träffa mitt barn

    Hej. Skriver här för att höra lite om andras erfarenheter när man inte får träffa sitt barn.
    Vad är det egentligen som gäller? Vad säger lagen? Får en förälder undanhålla ett barn från den andra föräldern? Vad blir påföljderna?
    Hur länge ska man behöva stå ut utan att få träffa sitt barn? Hur lång tid tar den rättsliga processen?


    Idag får jag inte träffa mitt barn. Det har gått ett par dagar. Jag har kontaktat familjerätten. Där säger dom att de ska kalla till ett samarbetssamtal, men att det samtalet är frivilligt.
    Vad gör jag om hon inte vill komma till Familjerätten för en överrenskommelse?


    En massa frågor som cirkulerar i hjärnan...


    Uppskattar alla kommentarer och erfarenheter. Även tips på bra advokater inom just ämnet.


    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Jag får inte träffa mitt barn
  • Äldre 22 May 16:37
    #1

    Vill hon inte till familjerätten får du stämma henne får umgänge med barnet. Har ni delad vårdnad? Hur gammalt är barnet?

  • Äldre 22 May 19:10
    #2

    Jag kontaktade fanniljerätten idag. De skickade en kallelse till henne, hon har 2 månader på sig att besvara denna kallelse, enligt familjerätten.
    Ska jag behöva stå ut i 2 månader utan att få träffa min dotter?
    Eftersom vi är gifta så har vi delad vårdnad, ja.

  • Äldre 22 May 19:10
    #3

    Hon är 3 månader.

  • Äldre 22 May 20:20
    #4
    Meriall skrev 2017-05-22 16:37:34 följande:

    Vill hon inte till familjerätten får du stämma henne får umgänge med barnet. Har ni delad vårdnad? Hur gammalt är barnet?


    Jag kontaktade fanniljerätten idag. De skickade en kallelse till henne, hon har 2 månader på sig att besvara denna kallelse, enligt familjerätten.
    Ska jag behöva stå ut i 2 månader utan att få träffa min dotter?
    Eftersom vi är gifta så har vi delad vårdnad, ja
    Hon är 3 månader gammal..
  • Äldre 23 May 09:52
    #5

    Ska ni skiljas?

  • Äldre 23 May 10:40
    #6
    Regndamen skrev 2017-05-23 09:52:54 följande:

    Ska ni skiljas?


    Ser så ut i dagaläget ja.
  • Äldre 11 Jun 11:37
    #7

    Hur har det gått för dig?

    Egenmäktigt förfarande är direkt olagligt. Håll dig lugn så kommer det mer och mer framkomma att hon "är den sjuka".

  • Äldre 30 Jun 17:01
    #8

    Fast jag blir så j-a förbannad av att läsa detta. Förutsatt att TS inte gjort något (typ varit våldsam eller hotat mamman och/eller barnet) så är det ju helt sjukt att hon bara kan undanhålla honom umgänge med barnet och beröva barnet dess pappa. Och familjerätten kallar till "SAMARBETSAVTAL"?! Som hon har 2 månader på sig att svara på?! Och då kan hon svara nej... Och under tiden kan hon använda upp föräldradagar som hon vill, som han aldrig får tillbaka även om han i framtiden lyckas kriga sig till umgänge och barnet hinner typ glömma honom. Vore det något bevänt med pappors rättigheter så borde familjerätten skicka ut en polispatrull att prata lite vett och sans med mamman och eventuellt hämta barnet och överlämna till pappan.

  • Äldre 30 Jun 17:06
    #9

    Rådfråga polisen. Men jag har hört att man inte kan kidnappa sitt eget barn. Däremot är detta en stor anledning till att du ska få boendet. Det är ganska omdömeslöst det hon gör. Hon tänker uppenbarligen inte på barnets bästa.

  • Äldre 30 Jun 17:17
    #10

    Problemet är att socialtjänst osv ofta är rätt kallsinniga till pappors rättigheter. Möjligen beror detta på att de flesta socialsekreterare är kvinnor. Läs gärna "pappa utan barn" av Stefan Blomgren.

Svar på tråden Jag får inte träffa mitt barn