• Anonym (?)

    Kan min man vabba för att skola in på dagis?

    Jag är föräldraledig men kommer att bli sjukskriven i februari pga en operation. Just då hade vi tänkt skola in barnet på dagis och undrar om det är ok att min man vabbar under tiden barnet ska skolas in? Jag kommer alltså att bli sjukskriven och undrar om han får vabba pga att ordinarie vårdare är sjuk. Är osäker eftersom det handlar om inskolning på dagis. Har pratat med förskolan och de vill att man ska finnas där hela tiden med barnet under första veckan men bara ett par timmar per dag och sen andra veckan får man lämna själv under några timmar men finnas kvar på förskolan utan att barnet ser en men att man är tillgänglig och kan komma när de tycker att det behövs. 
    Någon som vet hur det fungerar? 

  • Svar på tråden Kan min man vabba för att skola in på dagis?
  • Mariell 8
    Iarwain skrev 2017-12-11 19:34:21 följande:

    Ditt barn är inte sjukt, då kan det omöjligt bli tal om VAB.

    Om du ska skola in så är det inte heller tal om VAB, så man inte får "vabba" under inskolning.

    Sedan är det givetvis upp till dig hur du redovisar din tid till försäkringskassan, men var beredd på återkrav.


    Man kan vabba några dagar om ordinarie vårdare är sjuk. Men man kan som du säger inte ta van vid inakolning.
  • Anonym (?)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 19:32:19 följande:
    Eftersom det är inskolning så uppfyller han inte kravet för vab.
    Eftersom han vabbar pga sjuk vårdare uppfyller han kravet för VAB. 
  • Iarwain

    Fallet där ordinarie vårdADSHAVare (inte vårdare) är sjuk är när barnet också är sjukt, dock inte under inskolning.

    Så om barnet är sjukt och ordinarie vårdnadshavare är sjuka båda två kan en annan kliva in och "vabba".

  • Anonym (?)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 19:32:44 följande:
    Du kanske borde be någon att läsa för dig.
    Du borde kanske försöka inse att du har fel. Men din självinsikt är noll och okunnigheten stor så det lär vara omöjligt att inse hur fel du har.
  • Anonym (?)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 19:33:24 följande:
    Jag har inga problem med det. Du verkar däremot ha stora problem med det.
    Det är uppenbart att du har stora problem med det. 
  • Iarwain

    Missade fallet som andra är inne på också:

    Någon föräldraledig och sjuk + friskt barn (ej inskolning)
    Här kan annan också "vabba".

  • Anonym (?)
    Iarwain skrev 2017-12-11 19:34:21 följande:
    Ditt barn är inte sjukt, då kan det omöjligt bli tal om VAB.
    Om du ska skola in så är det inte heller tal om VAB, så man inte får "vabba" under inskolning.

    Sedan är det givetvis upp till dig hur du redovisar din tid till försäkringskassan, men var beredd på återkrav.
    Läs på, du har ingen koll alls. 
  • Iarwain
    Anonym (?) skrev 2017-12-11 19:39:35 följande:
    Läs på, du har ingen koll alls. 
    Som jag skrev, "du gör givetvis som du vill..."
  • Mariell 8
    Anonym (?) skrev 2017-12-11 19:38:33 följande:

    Det är uppenbart att du har stora problem med det. 


    Jag kan läsa det som står på länkarna och förstå. Att du inte kan det är inte mitt problem.
  • Anonym (?)
    Iarwain skrev 2017-12-11 19:41:32 följande:
    Som jag skrev, "du gör givetvis som du vill..."
    Du har läst på och fattat att man kan vabba även om barnet är friskt, såg jag. Bra, då har du lärt dig något nytt. 
Svar på tråden Kan min man vabba för att skola in på dagis?