• Anonym (?)

Kan min man vabba för att skola in på dagis?

Jag är föräldraledig men kommer att bli sjukskriven i februari pga en operation. Just då hade vi tänkt skola in barnet på dagis och undrar om det är ok att min man vabbar under tiden barnet ska skolas in? Jag kommer alltså att bli sjukskriven och undrar om han får vabba pga att ordinarie vårdare är sjuk. Är osäker eftersom det handlar om inskolning på dagis. Har pratat med förskolan och de vill att man ska finnas där hela tiden med barnet under första veckan men bara ett par timmar per dag och sen andra veckan får man lämna själv under några timmar men finnas kvar på förskolan utan att barnet ser en men att man är tillgänglig och kan komma när de tycker att det behövs. 
    Någon som vet hur det fungerar? 

• Svar på tråden Kan min man vabba för att skola in på dagis?
  • Mariell 8
    elmadumle skrev 2017-12-11 21:56:38 följande:

Men snälla du, barnet är inte sjukt, det är ts som är sjuk och kommer ha ett läkarintyg, och eftersom ts är barnets ordinarie vårdare och kommer bli sjukskriven så får pappan ta vab för barnet. Barnet behöver inte vara sjukt för att man ska kunna ta tillfällig föräldrapenning/vab. När jag hade fp på -90 talet och blev sjuk så fick mannen ta vab för det friska barnet då jag=barnets ordinarie vårdare var sjuk. Inget konstigt alls.

Sedan när blev 90-talet samma som 2017?!
  • Mariell 8
    modsey skrev 2017-12-11 21:57:43 följande:

Ha ha du gillar verkligen att provocera. Eller är du dum på riktigt!

Man kan och vi har själva gjort så som jag skrev i mer än 8 dagar

Varför ska jag provocera något som stjärnklart och tydligt på fks hemsida?!

Du gjorde det iår, 2017?
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:56:18 följande:

Och det var nu år 2017?

De reglerna har Inte gjorts om sen jag opeterades. Jobbar i vården och kommet i bland i kontakt med liknande fall.
  • Mariell 8
    modsey skrev 2017-12-11 21:59:01 följande:

De reglerna har Inte gjorts om sen jag opeterades. Jobbar i vården och kommet i bland i kontakt med liknande fall.

Så du har ett barn som är äldre än 240 dagar och opererades i 2017?

Så borde du vet hur reglerna är nu.
  • modsey
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 22:02:36 följande:

Så du har ett barn som är äldre än 240 dagar och opererades i 2017?

Så borde du vet hur reglerna är nu.

Suck. Antar att min sista gissning var rätt
  • Anonym (?)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:55:43 följande:
    Nej, inte utan att barnet är sjuk och man har sjukintyg. Ska den som är ord.vårdare vara sjukskriven i ex 60 dagar får den andra föräldern ta över föräldraledigheten eller skola in på dagis om det är möjligt.
    Fel. 
  • Anonym (?)
    elmadumle skrev 2017-12-11 21:56:38 följande:
    Men snälla du, barnet är inte sjukt, det är ts som är sjuk och kommer ha ett läkarintyg, och eftersom ts är barnets ordinarie vårdare och kommer bli sjukskriven så får pappan ta vab för barnet. Barnet behöver inte vara sjukt för att man ska kunna ta tillfällig föräldrapenning/vab. När jag hade fp på -90 talet och blev sjuk så fick mannen ta vab för det friska barnet då jag=barnets ordinarie vårdare var sjuk. Inget konstigt alls.
    Det gällde då men inte nu. Flört Enligt denna märkliga person då. 
  • Anonym (?)
    modsey skrev 2017-12-11 21:57:43 följande:
    Ha ha du gillar verkligen att provocera. Eller är du dum på riktigt!

Man kan och vi har själva gjort så som jag skrev i mer än 8 dagar
    Nu är det hårdare regler. Flört Men FK har visst glömt att uppdatera sin hemsida och sina anställda... 
  • Anonym (?)
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:58:39 följande:
    Varför ska jag provocera något som stjärnklart och tydligt på fks hemsida?!

Du gjorde det iår, 2017?
    Nej, det du påstår finns inte på FK:s hemsida. 
  • elmadumle
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 21:57:46 följande:
    Sedan när blev 90-talet samma som 2017?!
    Ok har ett barn fött 2001, tillräckligt gammalt för dig? var samma regler då.
  • elmadumle
    Anonym (?) skrev 2017-12-11 22:12:52 följande:
    Det gällde då men inte nu. Flört Enligt denna märkliga person då. 
    Haha, jo en del är ju knepiga. När jag väntade barn nr 2 och 3 och led av fruktansvärt illamående och kräkningar hade pappan vab i flera veckor utan intyg på barnen, det var ju mitt sjukintyg som gällde. Men det kanske också är ändrat nu enligt denna person;)
  • Anonym (Lisa)

När jag var sjukskriven (gravid) så fick sambon vabba ett par månader för att ta hand om vår 1-åring. (2015)

• Anonym (Tjafs)
    Anonym (?) skrev 2017-12-11 22:15:27 följande:
    Nej, det du påstår finns inte på FK:s hemsida. 
    På den här sidan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
    står det: Du kan få ersättning för VAB i max 120 dagar per år. De sista 60 dagarna kan du bara få ersättning för om barnet är sjukt och inte om barnets ordinarie vårdare är sjuk.
    vilket indirekt betyder att du KAN få ersättning om barnets ordinarie vårdare är sjuk i max 60 dagar. 

FKs nya hemsida är verkligen fullständigt omöjlig att hitta information på...
  • Anonym (löjligt)
    Anonym (Tjafs) skrev 2017-12-12 19:36:01 följande:
    På den här sidan: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
    står det: Du kan få ersättning för VAB i max 120 dagar per år. De sista 60 dagarna kan du bara få ersättning för om barnet är sjukt och inte om barnets ordinarie vårdare är sjuk.
    vilket indirekt betyder att du KAN få ersättning om barnets ordinarie vårdare är sjuk i max 60 dagar. 

FKs nya hemsida är verkligen fullständigt omöjlig att hitta information på...
    Och vad vill du ha sagt med detta?  Du svarar TS som skriver att den skumma tomten inte har några källor på sina påståenden (vilket han ju inte har) så menar du alltså att hon har fel och att källorna finns? 
Svar på tråden Kan min man vabba för att skola in på dagis?