• Anonym (?)
    Äldre 30 Dec 18:56
    4449 visningar
    10 svar
    10
    4449

    Stämmer det att ovaccinerade barn går på Waldorf förskolor?

    Någon som vet om det stämmer?

  • Svar på tråden Stämmer det att ovaccinerade barn går på Waldorf förskolor?
  • Äldre 30 Dec 18:59
    #1

    Ja, det ingår liksom i Waldorf-kulturen att inte vaccinera, eller ta alvedon.....


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Troli­gtvis)
    Äldre 30 Dec 19:00
    #2

    Eftersom Waldorf baseras på en antroposofisk syn och antroposofer är mot vaccin så är risken stor ja.

    Huruvida det verkligen är så vet jag inte, men risken att möta ovaccinerade barn bör vara större där än på t.ex. en kommunal förskola.

  • Anonym (waldo­rfförä­lder)
    Äldre 30 Dec 19:00
    #3

    Jag skulle säga att vaccinationsfrekvensen är lägre än på en vanlig förskola, ja. 

  • Anonym (Waldo­rfförä­lder2)
    Äldre 30 Dec 19:06
    #4

    Har samma erfarenhet som övriga.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 30 Dec 20:35
    #5

    Ok, då är det bättre att hålla sig borta från en sådan förskola då? Eller skulle ni våga?

  • Anonym (Troli­gtvis)
    Äldre 30 Dec 21:32
    #6

    Ovaccinerade barn är minsta problemet. Skulle aldrig ens överväga Waldorf med tanke på att antroposofi finns med i bakgrunden.

  • Äldre 31 Dec 00:42
    #7

    Skulle aldrig välja en Waldorfförskola över huvud taget.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 31 Dec 10:58
    #8

    Vad innebär att antroposofi finns med i bakgrunden och hur påverkar detta barnen? Jag såg nämligen inget om detta på förskolans hemsida. 

  • Anonym (Troli­gtvis)
    Äldre 31 Dec 11:25
    #9

    En enkel och ganska så bra bild av detta finns på Wikipedia. Inte hela sanningen så klart, men en bra början.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Waldorfpedagogik

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Antroposofi

    Den engelska versionen är bättre än den svenska

    en.m.wikipedia.org/wiki/Anthroposophy

  • Äldre 31 Dec 14:48
    #10

    Waldorf är något jag funderat på, men i slutändan valt bort.

    Det låter ju bra med pedagogiken, och på ytan stämmer värderingarna ofta med mina. Men ORSAKEN till varför Waldorf har det på vissa sätt stämmer inte...

    Som exempel så är det ju fint att barn inte ska titta på tv... men om orsaken är för att det finns en ond ande som heter Ahriman som främst påverkar barn genom att han finns i tv:n... ja, nej...

    Det är också bra att barnen inte leker med plastsaker, men om orsaken till det är att kroppskontakten med plast kan störa astralkroppens inkarnerande i den biologiska kroppen... nej...

    Det finns andra anledningar också till att jag inte väljer Waldorf... att de är så slutna och hemlighetsfulla kring grunden i pedagogiken ser iaf jag som en varningsklocka. Det är svårt att få reell information från dem, bortom de glossiga broschyrerna och hemsidorna.

    Det verkar också som att statistik över hur det har gått för tidigare Waldorf-elever har förfalskats/omtolkats från deras sida, till Waldorf-pedagogikens fördel.

    Det finns de som anser att Waldorf är en sekt, men en som inte bryr sig om att rekrytera föräldrar, utan har sin satsning på att indoktrinera barn. Så hoppas de att de barnen ska växa upp till förespråkare...

    All undervisning har "hemlig antroposofi" till grund för hur och när den delges barnen. Och ibland också för VAD som det undervisas i.

    Däremot undervisar de inte ÖPPET i antroposofi, utan det är då en dold grund. Vilket jag då tycker är kusligare. De har såklart sina egna förklaringar till varför barnen och deras föräldrar inte är redo att bli invigda i antroposofin. Men jag håller inte med om de hemliga resonemangen, och tycker att sådana idéer om att man "måste vara initierad för att förstå" är sektliknande i sig själva.

    För mig är ÖPPENHET en viktig värdering, men de tycker inte att barnen ska delges saker, utan att barnen ska följa planen utan frågor. Föräldrar ska alltså inte heller veta något om planen. Eller om Ahriman.

    Det är himla synd att det som verkar för bra för att vara sant ofta är det. Varför kan det inte få finnas en sådan skolvärld för barnen som Waldorf har i sina broschyrer... Varför ska det då finnas någonting som "anden Ahriman" bakom.

    Jag är nämligen ingen anhängare av "vanlig" svensk skola heller.

    Det finns inga perfekta val till barnen i nuläget i Sverige, tycker jag. Man får göra så gott man kan, välja efter sitt hjärta och komplettera hemma. Väljer man inte Waldorf så kan man iallafall pyssla hemma, och låta barnet gå på estetiska hobbies. Skådespel, musikinstrument, dans...

    Väljer man Waldorf så tycker iaf jag att man istället för estetik ska komplettera med "vanlig" undervisning hemma. Då kanske inte barnet hamnar så efter majoriteten av befolkningen i de traditionella skolämnena. (Men det får man då göra utan Waldorf-skolans goda vilja... de tycker inte att barn är redo att lära sig att läsa och skriva när de är 7 år, till exempel... återigen på grund av knepiga antroposofiska anledningar.)

    Det positiva jag kan säga om Waldorf är att det är mer holistiskt än traditionell svensk skola, och tar hänsyn till mer än våra fysiska och mentala kroppar och förmågor...

    En människa är mer än en fysisk och intellektuell varelse. Liksom platsen vi lever på är mer än vad som syns för blotta ögat eller i mikroskop. Det finns så många fler existentiella sammanhang, inte minst andligen. Det är viktigt att barnen lär sig om mer än svenska och matematik under sin uppväxt...

    För att vara HELA vuxna varelser en dag...

    Jag personligen kan dock inte bortse från allt konstigt jag läst om i just Waldorf-pedagogiken. Det är för mycket jag inte håller med om eller tror på. Så synd, eftersom de har god vegetarisk mat och så mycket annat trevligt att locka en sådan som mig med. Jag borde varit den perfekta målgruppen!

    Mitt råd är läs på själv, och välj noga efter egen bedömning. Waldorf är godkänd som skolform, så på så sätt har man rätt att välja det om man vill det. Detta är ju bara min åsikt.

    Det skulle vara roligt och intressant om någon som gått på Waldorf kunde ge sin syn också. Det är kanske mer relevant ändå än min åsikt, eftersom jag inte har personlig erfarenhet.

    Men ursäkta OT:

    Gällande vaccination så är det helt klart så att färre barn är vaccinerade på Waldorf-förskola än riksgenomsnittet. Så det stämmer alltså. (Jag lägger ingen värdering i det.)

Svar på tråden Stämmer det att ovaccinerade barn går på Waldorf förskolor?