• Jooosen

    Vi som försökt med första barnet ca 1 år

    Hej,

    Försök 9 eller 10 just åt skogen. Nästa blir försök 10 tror jag. Här kan vi bolla tankar o frustration.. jag ska försöka samla mig till att ringa nånstans för utredning om några veckor men känns svårt att ta steget! Nästa äl är 2/5 och bim 15/2. Välkomna!


    Försöker med första barnet sen april 2017
  • Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år
  • Lenaia

    Igår fick vi brev från Sahlgrenska, de kan inte uppfylla vårdgarantin så vi kommer att få hjälp av Nordic IVF i augusti!! Lyckan är total här - ett kliv framåt äntligen!

  • Långväntanefterdig
    Lenaia skrev 2018-07-10 13:00:28 följande:

    Igår fick vi brev från Sahlgrenska, de kan inte uppfylla vårdgarantin så vi kommer att få hjälp av Nordic IVF i augusti!! Lyckan är total här - ett kliv framåt äntligen!


    Va härligt !

    Måste bara fråga , för jag kontaktade sahlgrenska just angående detta , om dom samarbetade med några privata aktörer för att hålla vårdgarantin , deras svar då var nej , att man i så fall får söka sig till annat län som utför ivf. Jättekonstigt svar då med tanke på att ni får ivf bekostad på nordic??
  • Lenaia
    Långväntanefterdig skrev 2018-07-10 14:18:24 följande:

    Va härligt !

    Måste bara fråga , för jag kontaktade sahlgrenska just angående detta , om dom samarbetade med några privata aktörer för att hålla vårdgarantin , deras svar då var nej , att man i så fall får söka sig till annat län som utför ivf. Jättekonstigt svar då med tanke på att ni får ivf bekostad på nordic??


    Saken är den att även jag fått samma svar av Sahlgrenska. Att man får söka sig till annat län.... Så vi blev sjukt chockade när detta brevet kom.

    Har era 90 dagar gått snart för er remiss?
  • LLW
    Jooosen skrev 2018-07-07 23:50:49 följande:

    Åå Fyfan va trisst!! Jävla mens. Min kom igår. En dag för sent. Helt svullen o kollat på VM hela dagen. Lekte med tanken att min mage va gravidmage men egentligen va mensmage. Så jävla sorgligt. Grät en skvätt idag när ja tänkte på att min kille lika gärna skulle kunna få barn med nån annan.

    Förstår vad du menar med info!! Känns som man vill veta allt nu. Vi blev bara i princip slussade till ivfkö. Ser nu i min journal att det upptäckt kronisk livmoderhalsinflammation i samband med min konisering 2016!! Ska ringa sjukhuset på måndag. Känns jävligt surt. Ja tänker nog berätta för min chef även om d tar emot. Jag fyller 30 i slutet av året o min kille är 28. Är din kille lugnare än du? Min kille känns nästan för chill. Jämfört med mig iaf ...


    Tänk inte så! Han vill inte ha barn med någon annan än dig! Och tänk så starka ni kommer vara när ni tagit er igenom det här <3 Min man är rätt lugn, iallafall på ytan. När vi väl börjar prata lite mer på djupet kommer oron fram. Och han blir minst lika besviken som mig varje gång vi misslyckas. Men han håller ofta masken för min skull.

    Men va?? Hur kan dom inte informera om något sånt? Har du pratat med dom än?
  • Långväntanefterdig
    Lenaia skrev 2018-07-10 17:14:11 följande:

    Saken är den att även jag fått samma svar av Sahlgrenska. Att man får söka sig till annat län.... Så vi blev sjukt chockade när detta brevet kom.

    Har era 90 dagar gått snart för er remiss?


    Vi valde att göra ett försök privat och bekosta själva och plussade , är i v 6 nu. Inte hört ngt om remissen från sahlgrenska. Snart gått 3 månader. Men tyckte bara de lät väldigt märkligt då eftersom viktig ett beslut att lägga dom pengarna pga att det skulle dröja för länge hos sahlgrenska.
  • Lenaia
    Långväntanefterdig skrev 2018-07-11 05:58:13 följande:

    Vi valde att göra ett försök privat och bekosta själva och plussade , är i v 6 nu. Inte hört ngt om remissen från sahlgrenska. Snart gått 3 månader. Men tyckte bara de lät väldigt märkligt då eftersom viktig ett beslut att lägga dom pengarna pga att det skulle dröja för länge hos sahlgrenska.


    Ja jag håller med att det är dåligt att inte informera korrekt med tanke på hur dyrt det är att bekosta det själv..,

    Får man fråga hur lång tid det tog från det att du kontaktade privat klinik tills det att ni fick första mötet för att påbörja IVF?
  • Långväntanefterdig
    Lenaia skrev 2018-07-11 10:07:27 följande:

    Ja jag håller med att det är dåligt att inte informera korrekt med tanke på hur dyrt det är att bekosta det själv..,

    Får man fråga hur lång tid det tog från det att du kontaktade privat klinik tills det att ni fick första mötet för att påbörja IVF?


    Pratade med sahlgrenska nu och tydligen är det 80 par som är remitterade för att göra ivf privat på bekostnad av landstingen. Det gäller dock endast dom paren som läkarna bedömt och har man inte fått brev så får man vända sig till annat län för att vårdgarantin ska uppnås.

    Sahlgrenska är rena skogen rent ut sagt. Vart snurriga från första kontakten så jag är glad att jag slipper dom!!

    De va ett avbok dagen efter jag ringde till kliniken så fick tid otroligt snabbt . Vet inte hur det ser ut vanligtvis eftersom vi hade den turen att kunna börja direkt.
  • Lenaia
    Långväntanefterdig skrev 2018-07-11 11:14:51 följande:

    Pratade med sahlgrenska nu och tydligen är det 80 par som är remitterade för att göra ivf privat på bekostnad av landstingen. Det gäller dock endast dom paren som läkarna bedömt och har man inte fått brev så får man vända sig till annat län för att vårdgarantin ska uppnås.

    Sahlgrenska är rena skogen rent ut sagt. Vart snurriga från första kontakten så jag är glad att jag slipper dom!!

    De va ett avbok dagen efter jag ringde till kliniken så fick tid otroligt snabbt . Vet inte hur det ser ut vanligtvis eftersom vi hade den turen att kunna börja direkt.


    Ah oki. Då verkar ju vi ha haft en väldig tur som får det bekostad via privat...

    Men vad skönt att ni kunde komma igång så snabbt när ni bestämde er för att pröva privat. Och ett stort grattis till att ni även blivit gravida!
  • XaHHa

    Jag är så förstörd efter den här resan. Har tagit 3, TREEEE graviditetstest idag & alla visar samma svaga streck. Är det spökstreck eller har min kropp mot förmodan lyckats få till en graviditet själv. Jag är så stressad att jag går sönder!

    Min kropp har varit helt knasig den har cykeln då jag fått positivt på ägglossningstest två gånger. Första gången för 11 dagar sedan (hade även smärta då) & andra gången för 6 dagar sedan. Så vet inte ens när bim är, kan vara i helgen men kan också vara om en vecka. Har aldrig varit med om att min kropp gjort så här.

    Ser ni vad jag ser? Som sagt, detta är mitt tredje test idag & alla har visat samma svaga streck.


    Oförklarligt barnlös sedan maj 2016
  • Aamon
    XaHHa skrev 2018-07-12 14:53:28 följande:

    Jag är så förstörd efter den här resan. Har tagit 3, TREEEE graviditetstest idag & alla visar samma svaga streck. Är det spökstreck eller har min kropp mot förmodan lyckats få till en graviditet själv. Jag är så stressad att jag går sönder!

    Min kropp har varit helt knasig den har cykeln då jag fått positivt på ägglossningstest två gånger. Första gången för 11 dagar sedan (hade även smärta då) & andra gången för 6 dagar sedan. Så vet inte ens när bim är, kan vara i helgen men kan också vara om en vecka. Har aldrig varit med om att min kropp gjort så här.

    Ser ni vad jag ser? Som sagt, detta är mitt tredje test idag & alla har visat samma svaga streck.


    Sådär såg mitt ut när digitala sa 1-2 veckor gravid. Ta ett digitalt imorgon bitti och testa? :)
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år