• Nojjig

    Hur lämge mådde ni illa under er graviditet?

    Jag mår konstant illa och har gjort sedan v.5, är nu i v.7. Jag kan inte göra annat än ligga i sängen och jag kräks ofta. Jag har provat allt, postafen, receptbelagd medicin(primperan) sea band, ingefära osv men inget hjälper. Det är olidligt.

    Hur länge led ni av illamående?

  • Svar på tråden Hur lämge mådde ni illa under er graviditet?
  • Malni
    Nojjig skrev 2018-02-21 19:55:20 följande:

    Fick du det via mödravården då? Jag har provat allt tror jag utom just akupunktur.


    Nej hittade själv ett ställe med kinesisk akupunktur :)
  • Nojjig
    Fins Mamma skrev 2018-02-21 19:55:38 följande:

    Första graviditeten HELA. Denna, avtog vid en blödning i v 7.


    Vilken v är du nu i då? Vad var det för blödning då
  • Nojjig
    Malni skrev 2018-02-21 20:09:54 följande:

    Nej hittade själv ett ställe med kinesisk akupunktur :)


    Ok hjälpte det med en gång och hur länge satt effekten kvar?
  • milli79
    Nojjig skrev 2018-02-21 19:23:07 följande:

    Har ni klarat av att arbeta när ni mått så illa? Jag klarar inte av det alla dagar. Jag kanske är klen då..

    Citronvatten med riktig citron antar jag att ni menar, dricker loka citron men det hjälper inte.

    Filmjölk, jordgubbskräm med mjölk, loka, det är ungefär vad jag klarar av.


    Med 1a var jag hemma från jobbet ett tag för jag blev yr så fort jag reste mig och var så extremt trött och illamående
  • Fins Mamma
    Nojjig skrev 2018-02-21 20:33:38 följande:

    Vilken v är du nu i då? Vad var det för blödning då


    I vecka 20 nu med andra. Blödde i v 7.

    Så graviditeter ka vara enormt olika (tyvärr har jag andra problem av denna graviditet)
    ?
  • Nojjig
    Tovilii skrev 2018-02-21 20:08:14 följande:

    Jag har varit heltidssjukskriven sen slutet av november... Ser inte att jag är klen någonstans, utan snarare tvärtom: jag sätter ner foten och respekterar min kropp, mitt jobb, mina kollegor och mina kunder och sätter ett värde i att min kropp är ett växthus för en människa jag valt att tillsätta i världen : )


    Låter klokt! Man läser överallt att vara gravid är ingen sjukdom osv. Nej men det spelar ingen roll om illamående beror på magsjuka eller graviditet det är lika jobbigt ändå och man känner sig verkligen sjuk. Man måste respektera sin kropp.
  • Tovilii
    Nojjig skrev 2018-02-22 09:59:05 följande:

    Låter klokt! Man läser överallt att vara gravid är ingen sjukdom osv. Nej men det spelar ingen roll om illamående beror på magsjuka eller graviditet det är lika jobbigt ändå och man känner sig verkligen sjuk. Man måste respektera sin kropp.


    Precis. Själva graviditeten är inte det, men man kan få sjukdomsliknande "symptom" som räknas som sjukdom. Har jag kraftiga kräkningar och har svimningsyrsel så ska jag inte jobba med mat t.ex...
  • Malni
    Nojjig skrev 2018-02-21 20:34:32 följande:

    Ok hjälpte det med en gång och hur länge satt effekten kvar?


    Det hjälpte med en gång, jättecoolt!

    Minns att jag trodde jag skulle spy på trottoaren påväg dit iprincip, och jag tänkte herregud hur ska det gå att ligga still med massa nålar tänk om jag måste kräkas haha..Men så fort hon satt nålarna kändes det mycket bättre! Fick även små plåster med nålar i som satt kvar några dagar :)

    Höll kanske ca en vecka! Inte att det var helt borta i en vecka men mycket mildare och att jag slapp spy, som jag annars gjorde en hel del :P

    Så jag gick några ggr :) Lite dyrt förståss, men tyckte det var värt för det hjälpte såpass bra, så jag klarade att jobba, är egenföretagare så hade blivit dyrare om jag hade varit tvungen att vara hemma!
  • Frips

    När jag väntade min dotter hade jag ett starkt illamående från innan BIm till vecka 18, sen försvann det från en dag till en annan. Nu är jag gravid igen (vecka 8) och har samma starka illamående igen. Kräks inte men är precis som känslan innan man ska kräkas, det illamåendet. Jag har fått Lergigan Comp utskrivet av läkaren och det hjälper en hel del för mig, dämpar illamåendet avsevärt i alla fall :) Kan vara värt att testa!

  • tuuli

    Vaknade på morgonen vecka 12 eller 13 och kände mig som en ny människa. Fick återfall i illamåendet vecka 15 och trodde jag skulle gå sönder av besvikelse, men det blev bara lite illamående då. Sen mådde jag bra, hade dock foglossning från vecka 12 som bara blev värre tills jag knappt kunde gå på slutet, men det är en annan femma. 

    Vi köpte en sodastream för att jag drack så mycket kolsyrat vatten, det blev liksom ohållbart annars.. använder den fortfarande jämt, fast barnet är ett år! Åt bara popcorn och drack bubbelvatten med citron vecka 6-13. Efter det kunde jag inte se popcorn. 

  • elsi
    Nojjig skrev 2018-02-21 10:02:13 följande:

    Jag mår konstant illa och har gjort sedan v.5, är nu i v.7. Jag kan inte göra annat än ligga i sängen och jag kräks ofta. Jag har provat allt, postafen, receptbelagd medicin(primperan) sea band, ingefära osv men inget hjälper. Det är olidligt.

    Hur länge led ni av illamående?


    Barn 1: gruvligt hemskt illamående v 5-10 ungefär. Åt Postafen, fick knappt i mig någon mat, låg mest på soffan och försökte andas. Kräktes av lukter, prat om mat etc. Efter v 10 släppte det ganska plötsligt och resten av graviditeten mådde jag bra.

    Barn 2: lätt men konstant illamående från v 5 och sen nästan fram till förlossningen. Illamåendet blev bättre av att jag åt så jag åt nästan hela tiden. Blev sugen på konstiga saker som jag inte brukar gilla, kunde äta jätteportioner mat. Behövde inte Postafen, orkade vara uppe och jobba så länge jag hela tiden kunde äta nåt.
  • Nojjig

    V 13 nu (12+3) och mår fortfarande lika illa. Fått leriga utskrivet men det hjälper inte så mycket. Så påfrestande att må illa dygnet runt i 8 veckor..

  • InaLo

    1:án V 12

    2:an V 12

    3:an V. 10

    4:an v15 Denna gången var det värst. Hjälpte mig att små dricka hela tiden och små äta. Kunde i princip bara äta havregrynsgröt och knäckebröd med smör. Inte så rolig julmat. Var som värst över jul så la lite skinka på knäckemackan men det kräktes jag upp.

  • Mawie

    Minskade i v.12 och försvann helt i v.13 men tror att det kan vara väldigt olika.


    Bf 9 sep
  • Nojjig

    V17 och mår fortfarande illa!! Något bättre än det var tidigare men fortfarande jobbigt. Trött yr och på dåligt humör. Tycker både min partner och min hund är blä, trots att jag älskade dem innan jag blev gravid.. det blir långa nio månader det här om det inte vänder snart :(

Svar på tråden Hur lämge mådde ni illa under er graviditet?