• Anonym (Oväsen)

    Böneutrop!

    Hur ser ni på det? Ska det få tillåtas på allmän plats i Sverige och bör det lagstiftas om förbud?

  • Svar på tråden Böneutrop!
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Katja) skrev 2018-03-26 22:38:06 följande:
    Sist jag bodde nära en kyrka vakna jag på nätterna av den och det var på 2000-talet.
    Då hade du väl (o)tur då, beroende på hur man ser på saken. Flört
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (MP) skrev 2018-03-26 19:54:59 följande:

    Generellt, borde inte tillåtas. Men kan tycka att undantag kan vara okej vid speciella tillfällen, likt hur kyrkklockor ringer vid bröllop och begravning. 

    Är rå-ateist själv så har inget intresse av att tvingas höra på religösa inslag i vardagen, men tycker undantag är helt okej.


    varför ska din rå ateism gå före någons super religiositet? Du tvingar ju på någon din icke tro genom förbud mot religiösa.
  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (Glass) skrev 2018-03-26 22:46:53 följande:
    Dop, begravning och bröllop hålls flera gånger per vecka. Jag är visserligen morgontrött men jag blir ofta väckt på söndagmorgnar av kyrkklockorna, som ringer flera gånger före gudstjänsten. Jag bor i Sverige.
    Bor du också granne med kyrkan?
  • Anonym (En som vet)
    Anonym (Katja) skrev 2018-03-26 22:36:33 följande:

    Ursäkta men jag hatar glassbilen, mycket mer än vad jag någonsin skulle känna kring böneutrop. Vill inte bli störd helt enkelt och jag störs jätte mycket av glassbilen. För att inte tala om epabilarna. 

    Varför är det naivit att inte vilja bli störd utan vilja ha det lite tyst. Upprepade ljud är fruktansvärda. Jag har inga problem med barn som leker och djur och grannar utan det är just detta upprepande malande jag stör mig på. Lägg ner glassbilen!


    Vad säger du om böneutrop fem gånger per dygn? Om vi öppnar dörren för böneutrop en gång per vecka så är risken stor att det på sikt slutar med fem gånger per dygn. Poängen med böneutrop är att det sker fem gånger per dygn. Därför är det naivt, på gränsen till korkat, att jämföra med glassbilen.

    Numera går det att ställa in påminnelser på sin mobil när det är dags att be. Därför behövs inga böneutrop år 2018, som en muslim uttryckte det i Aftonbladet.
  • Anonym (Funderar)
    EnAnonumius skrev 2018-03-26 22:10:24 följande:

    Nu syftar jag INTE på tråddeltagarna i tråden..

    Många verkar ju glömma bort att religionsfrihet går åt bägge hållen. Likväl som man skall utöva vilken religion man vill så skall ju man även ha rätten att slippa bli utsatt för andras religionsutövning.

    Så jag undanber mig böneutrop och kyrkklockor, dörrknackande religiösa, och dem som delar ut "flygblad med inbjudan till kyrkor/moskéer/synagogor.

    Ja, jag vet att kyrkklockor är en del av vårt kulturarv, dock så tycker jag det är ändå lite störigt med dessa också.


    Hade gärna undanbedes mig helgsupandetoch dess oväsen med klubbarnas högljudda musik. Men vad vet jag, vi lever ju i ett fritt land. Eller så får jag ta och flytta på mig.
  • Anonym (NEJ!)
    EnAnonumius skrev 2018-03-26 22:42:46 följande:
    Jasså? Vem gav dig rätten att bestämma åt mig över vad jag skulle sannolikt bli störd av eller inte störd av?
    Berätta.Det är ju du som säger att jag "sannolikt inte skulle bli störd av det". Så berätta varför jag sannolikt inte skulle bli det?
    Jag bor faktiskt c:a 1 km från en kyrka, och den kyrkan ringer två gånger i veckan, vissa veckor tre gånger i veckan, och ja jag blir störd av kyrkklockan. Kyrkklockor är gjorda för att höras på några kilometers avstånd.
    Jag sitter och tänker varje gång de dra igång klockan. Om det är så viktigt att höra den där kyrkklockan så kan de väl ha en cd-skiva med kyrkklockan på och spela upp den i salen i stället.

    Och tänk, jag bryr mig inte hur det är i Tyskland eller Österrike. Det är deras problem och berör knappast mig då jag bor i Sverige.
    Jag skall resa till Tyskland, för det är en av mina drömresmål, och JA, jag får ta det med att det är ringande i kyrkklockorna dagligen när jag besöker Tyskland. Fast nu diskutera vi denna tråden om Sverige och åsikter om hur det skall vara i Sverige. 
    Om du lyckas bli störd av kyrkklockor på en kilometers avstånd, så har du större problem än själva klockringningen... I övrigt tycker jag att du kan spara lite på dina känsloyttringar. Det är ingen som försöker bestämma varken det ena eller det andra. Läser du ordentligt innantill, så ser du det också ganska snabbt. Kyss
  • Anonym (En som vet)

    Hur många av er har blivit störda av glassbilen det senaste halvåret? :)

  • Anonym (NEJ!)
    Anonym (En som vet) skrev 2018-03-26 22:58:16 följande:

    Hur många av er har blivit störda av glassbilen det senaste halvåret? :)


    Det är massvis med människor. Minst tre sura pensionärer åtminstone. Tungan ute
  • oanonym

    Det jag vänder mig emot är inte det lilla oväsen ett eventuellt böneutrop orskar, utan vad religionen står för. Det är det som är det viktiga. Därför försvinner liknelser med glassbilar och dylikt, för mig.

Svar på tråden Böneutrop!