• Anonym (Veganen)

    Till köttätare...

    Får ni inte dåligt samvete när ni sitter och äter till exempel gris? Jag vill att min man ska bli vegan precis som jag men han envisas med att äta kött. Idag åt han gris. Jag tog fram bilder på grisar och frågade om han inte får dåligt samvete, varav han svarar ?nej.? Får ni verkligen inte dåligt samvete när ni äter kött?

  • Svar på tråden Till köttätare...
  • Vik945
    klyban skrev 2018-04-24 22:07:37 följande:

    Det behövs ingen forskning för kadmium och kvicksilver, då den är flera hundra år gammal och redan klargjord.
    Jag pratar om matforskning, inte inte om substans.


    Jag svara dig, om du inte vill ta till dig detta knappast mitt problem.



    ">

  • Anonym (Icke!)

    Nope, får inte det minsta dåligt samvete. Kött är gott och det är nyttigt, och framförallt är vi skapta att äta både kött och grönsaker (ta en titt på dina tänder så förstår du). 

    Så länge djuren fötts upp och slaktats på ett humant sätt är jag helt komfortabel med att äta kött.

    Varför ska du tvinga din man att bli något han inte har intresse av att vara? Skulle du vilja att han försökte tvinga dig att äta kött? Låt honom vara i fred!  Det är det här jag har svårt att smälta med vegetarianer, veganer och allt ni vill kalla er: Ni vägrar respektera andras val. Ni kräver respekt för era val, men är inte villiga att ge samma sak tillbaka.Och det värsta är när ni tvingar era barn att äta som ni!

  • Vik945
    Anonym (Icke!) skrev 2018-07-12 01:29:30 följande:

    Nope, får inte det minsta dåligt samvete. Kött är gott och det är nyttigt, och framförallt är vi skapta att äta både kött och grönsaker (ta en titt på dina tänder så förstår du). 

    Så länge djuren fötts upp och slaktats på ett humant sätt är jag helt komfortabel med att äta kött.

    Varför ska du tvinga din man att bli något han inte har intresse av att vara? Skulle du vilja att han försökte tvinga dig att äta kött? Låt honom vara i fred!  Det är det här jag har svårt att smälta med vegetarianer, veganer och allt ni vill kalla er: Ni vägrar respektera andras val. Ni kräver respekt för era val, men är inte villiga att ge samma sak tillbaka.Och det värsta är när ni tvingar era barn att äta som ni!


    Hur menar du att våra tänder skulle indikera att köttätande är optimalt för oss?
    Eller vad är din poäng, att vi kan äta kött och därför bör vi göra det?

    Du får gärna förklara hur de tvingar folk att sluta äta kött.
    Och angående din jämförelse...  Hur är det rimligt att från en mindre rationell, logisk och konsekvent position moraliskt sett, "tvinga" (uppmuntra) folk till den positionen? 
    Du inte offret i diskussionen du beskriver så ett tips är att sluta grina och tro att det är ett vettigt argument.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Icke!) skrev 2018-07-12 01:29:30 följande:
    Nope, får inte det minsta dåligt samvete. Kött är gott och det är nyttigt, och framförallt är vi skapta att äta både kött och grönsaker (ta en titt på dina tänder så förstår du). 

    Så länge djuren fötts upp och slaktats på ett humant sätt är jag helt komfortabel med att äta kött.

    Varför ska du tvinga din man att bli något han inte har intresse av att vara? Skulle du vilja att han försökte tvinga dig att äta kött? Låt honom vara i fred!  Det är det här jag har svårt att smälta med vegetarianer, veganer och allt ni vill kalla er: Ni vägrar respektera andras val. Ni kräver respekt för era val, men är inte villiga att ge samma sak tillbaka.Och det värsta är när ni tvingar era barn att äta som ni!

     


    Att kött är gott det är subjektivt, jag tycker det är gott men jag förstår att det finns folk som inte tycker det. Våra tänder är inte kött-ätar tänder rakt av utan blandade, så det är inte ett argument, för varken vegetarianer eller köttätare. 


    Dåligt samvete hade iallafall jag innan jag drog ner på min konsumtion och lärde mig vilket miljöavtryck köttindustrin har på planeten.


    Ett dumt exempel men att fråga någon som är nöjesjägare om han får dåligt samvete för att skjuta elefanter så säger ha nej inte ett dugg, det är roligt och nyttigt att jaga, vi är skapta för att skjuta kolla bara på våra fingrar förstår du.

    Sedan har ju köttet som vi äter ett miljöavtryck oavsett hur humant det är uppfött och slaktat.


     


    Det blir lite som han som nöjes jagar eller någon som kör en otroligt otymplig bil, onödig bränslemässigt, som Hummer. men låt dem göra som de vill! respektera deras val! när deras val påverkar flera än dem själva.

  • Tom Araya
    Anonym (Veganen) skrev 2018-04-21 21:16:12 följande:

    Får ni inte dåligt samvete när ni sitter och äter till exempel gris? Jag vill att min man ska bli vegan precis som jag men han envisas med att äta kött. Idag åt han gris. Jag tog fram bilder på grisar och frågade om han inte får dåligt samvete, varav han svarar ?nej.? Får ni verkligen inte dåligt samvete när ni äter kött?


    Nej, jag får inte dåligt samvete av att äta kött i meningen att jag skulle ha en moralisk åsikt om att människan jagar eller föder upp djur i syfte att ge oss produkter vi anser oss behöva. Däremot skulle jag önska att dessa djur behandlades bättre och fick ett bättre liv.

    Är ditt liv (så långt du kan styra över med dina egna val) helt fritt från animaliska produkter?
  • Tom Araya
    Anonym (Veganen) skrev 2018-04-21 21:21:37 följande:

    Men hade ni själva velat bli slaktade om ni var ett djur? Människan är liksom inte gjord för att äta kött..


    Tvärt om. Det finns starka teorier hos forskare att vår hjärna utvecklades till nuvarande nivå av att öka vårt intag av animaliska proteiner.
  • Tom Araya

    Att det finns så många vegetariska produkter som ska efterlikna kött säger väl en hel del om varför vi är många som väljer att äta kött.

  • Anonym (sofy)

    Nä. Och jag är stor djurvän. Ändå får jag inte dåligt samvete. Människan är ett rovdjur- vi har huggtänder och ögonen sitter fram i ansiktet för sikt framåt likt alla andra rovdjur (katter, varnar, ja alla jagande djur som äter flyktdjur). Flyktdjur (kor, antiloper, giraffer m fl) som bara äter växtföda har ögonen på sidorna för att se bättre bakåt och undkomma oss. Men grönsaker är väldigt nyttigt Tycker dock att det är skitkonstigt att vi verkar vara det enda djuret som kan dricka mjölk som vuxna och dessutom andra djurs mjölk. En häst t ex går ju inte och dricker mjölk från en get.Speciellt inte som fullvuxen. Det är ju inte mjölk från vår egna art som vi dricker varje dag livet ut. Fy vad äcklig tanke! haha

  • Anonym (suck)
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-12 03:12:01 följande:
    Människan är ett rovdjur- vi har huggtänder och ögonen sitter fram i ansiktet för sikt framåt likt alla andra rovdjur (katter, varnar, ja alla jagande djur som äter flyktdjur). Flyktdjur (kor, antiloper, giraffer m fl) som bara äter växtföda har ögonen på sidorna för att se bättre bakåt och undkomma oss. Men grönsaker är väldigt nyttigt smile1.gif Tycker dock att det är skitkonstigt att vi verkar vara det enda djuret som kan dricka mjölk som vuxna och dessutom andra djurs mjölk. En häst t ex går ju inte och dricker mjölk från en get.Speciellt inte som fullvuxen. Det är ju inte mjölk från vår egna art som vi dricker varje dag livet ut. Fy vad äcklig tanke! smile2.gif haha

    Med den logiken skulle ju alla andra apdjur också vara rovdjur, jaga antiloper och dylikt lol


    (alltså nej, vi är inte rovdjur)

    Schimpanser, orangutanger, gorillor.. alla andra apdjur är typ up till 90% vegetarianer, äter väl kanske nån insekt/fisk eller något mer protein rikt ibland när de får tag i det. precis som våra förfäder gjorde, innan de lärde sig mer avancerade jaktmetoder men det va ändå snålt med kött för det, så ren odlade vegetarianer är vi inte heller.

  • Anonym (sofy)

    Gorillor är köttätare alltså allätare som oss. Varför har vi då alla rovdjur attribut om vi inte skulle äta kött? Varför får vegetarianer äta kosttillskott? Varför har människokroppen svårare att ta upp järn från växter än från kött? Varför behöver veganer vitamintillskott för att inte bli sjuka? Samvetet är en annan sak. Skriv istället att du inte äter kött med anledning av samvetet och slå upp "vad är ett rovdjur" och läs.

Svar på tråden Till köttätare...