• Anonym (Veganen)

    Till köttätare...

    Får ni inte dåligt samvete när ni sitter och äter till exempel gris? Jag vill att min man ska bli vegan precis som jag men han envisas med att äta kött. Idag åt han gris. Jag tog fram bilder på grisar och frågade om han inte får dåligt samvete, varav han svarar ?nej.? Får ni verkligen inte dåligt samvete när ni äter kött?

  • Svar på tråden Till köttätare...
  • klyban
    Anonym (suck) skrev 2018-07-16 17:54:39 följande:

    Men varför skulle kaffe vara något som inte går att välja bort? det är som att säga läskedrycker går ej att välja bort.


    Om personen säger nej det tänker jag inte välja bort, så är det detta vi får gå efter detta.
    Och visar det sig vara tvärtom så får vi adressera det den sekund det är en realitet.
    hur många meter var det?
  • Anonym (sofy)
    Anonym (suck) skrev 2018-07-16 17:54:39 följande:

    Så då känner du (sofy) personligen och vet att hen har fått inrådan av läkare att äta kött varje dag för att hen dricker kaffe? ok, tänker ändå att hen måste ha nån form av blodsjukdom.

    hen skrev" Jag behöver äta lite kött varje dag, se mitt svar ovanför. Dels för att jag dricker mjölk som minskar järnupptaget och jag dricker mycket kaffe som också minskar kroppens järnupptaget."

    och jag svara med, "Ja, inbilla dig det du.." så kan man läsa ditt försvarstal på #596 därmed antog jag att du är (sofy) eller att ni helt klart känner varandra.. Du har pratat om kaffe. ta på dig dina glasögon nästa gång och läs noggrannare vad du börjar bubbla om. okej? eller är det också uteslutet? "låt folk göra som dom vill" buhu

    Men varför skulle kaffe vara något som inte går att välja bort? det är som att säga läskedrycker går ej att välja bort.


    Du vet att kaffe minskar upptaget av järn från maten? Det gör också mjölk. C-vitamin i samband med köttintag gör att kroppen tar upp järn effektivare från maten. Så drick inte mjölk till kött och inte kaffe direkt efter middag om du vill ha i dig ordentligt med järn. Det är hur man kombinerar maten ihop. Har aldrig haft någon blodsjukdom. Aldrig någon sjukdom överhuvudtaget faktiskt. Endast förkylningar då och då.
  • Anonym (suck)
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-16 18:07:21 följande:
    Du vet att kaffe minskar upptaget av järn från maten? Det gör också mjölk. C-vitamin i samband med köttintag gör att kroppen tar upp järn effektivare från maten. Så drick inte mjölk till kött och inte kaffe direkt efter middag om du vill ha i dig ordentligt med järn. Det är hur man kombinerar maten ihop. Har aldrig haft någon blodsjukdom. Aldrig någon sjukdom överhuvudtaget faktiskt. Endast förkylningar då och då.

    Och varför tror du att du behöver ha så mycket järn? låter ju som att din toastol rostar snart med tanke på dina nivåer.. men om du är så orolig för dina nivåer skulle jag ändå rekommendera järntabletter eller typ blutsaft.


    Det låter så påhittat, måste hitta på nån bortförklaring. kaffe/mjölk har en så liten påverkan, som kan vara väldigt viktig om man är sjuk med nån järnbrist sjukdom.


    Jag äter som sagt sällan kött och har inga problem med mina järnnivåer, trots att jag dricker kaffe och mjölk. checkade mina järnnivåer för nån vecka sedan i relation med annat, allt ser bra ut.

  • Anonym (sofy)
    Anonym (suck) skrev 2018-07-16 18:21:22 följande:

    Och varför tror du att du behöver ha så mycket järn? låter ju som att din toastol rostar snart med tanke på dina nivåer.. men om du är så orolig för dina nivåer skulle jag ändå rekommendera järntabletter eller typ blutsaft.

    Det låter så påhittat, måste hitta på nån bortförklaring. kaffe/mjölk har en så liten påverkan, som kan vara väldigt viktig om man är sjuk med nån järnbrist sjukdom.

    Jag äter som sagt sällan kött och har inga problem med mina järnnivåer, trots att jag dricker kaffe och mjölk. checkade mina järnnivåer för nån vecka sedan i relation med annat, allt ser bra ut.


    Jag är inte orolig för mina nivåer nu när jag är allätare igen. Det återställdes och förbättrade sig och nu är det bra. Gjorde en hälsoundersökning och alla blodprov låg i bra nivåer. Är glad att jag äter det som jag behöver och att enda gången jag har haft järnbrist var när jag var vegetarian.
  • Anonym (sofy)
    Anonym (suck) skrev 2018-07-16 18:21:22 följande:

    Och varför tror du att du behöver ha så mycket järn? låter ju som att din toastol rostar snart med tanke på dina nivåer.. men om du är så orolig för dina nivåer skulle jag ändå rekommendera järntabletter eller typ blutsaft.

    Det låter så påhittat, måste hitta på nån bortförklaring. kaffe/mjölk har en så liten påverkan, som kan vara väldigt viktig om man är sjuk med nån järnbrist sjukdom.

    Jag äter som sagt sällan kött och har inga problem med mina järnnivåer, trots att jag dricker kaffe och mjölk. checkade mina järnnivåer för nån vecka sedan i relation med annat, allt ser bra ut.


    Hur mycket järn man behöver kan också vara individuellt. Som sagt, du måste skaffa dig mer kunskap om mat om du tror att det som är allmänbildning är påhittat. Jag skriver ju det till dig som information gratis. Och du tänker gång på gång att inte ta till dig det utan att kontrollera uppgifterna. Kontrollera uppgifterna innan du antar saker. Sök någon källa du litar på. Jag rekommenderar dietist som är anställd på sjukhus. De kan bekräfta hur mjölk, kaffe, C-vitamin påverkar kroppens järnupptag.
  • Anonym (suck)
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-16 18:31:09 följande:
    Jag är inte orolig för mina nivåer nu när jag är allätare igen. Det återställdes och förbättrade sig och nu är det bra. Gjorde en hälsoundersökning och alla blodprov låg i bra nivåer. Är glad att jag äter det som jag behöver och att enda gången jag har haft järnbrist var när jag var vegetarian.
    Ja, jag tycker inte att man ska bli vegetarian bara sådär huxflux.. man ska läsa på och veta vad man behöver anpassa. som tur är har de flesta tillräcklig mycket vett för att fatta det i förväg.
  • Anonym (suck)
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-16 18:37:46 följande:
    Kontrollera uppgifterna innan du antar saker. Sök någon källa du litar på. Jag rekommenderar dietist som är anställd på sjukhus. De kan bekräfta hur mjölk, kaffe, C-vitamin påverkar kroppens järnupptag.
    lol. som att man behöver läsa mycket om det.. en kort googling så kan till och med expressen säga samma sak.. men som sagt tror jag inte på att en vanlig hälsosam människa behöver oroa sig för sina järn nivåer bara för att hen dricker kaffe. ge upp.
  • MammaTillTre96

    Nej. Jag äter dom levande ting som jag inte tycker om, Jag hade kunnat äta upp min pojkvän och mina ungar när dom är jobbiga också. så att.. 

  • Anonym (Food chain)
    Anonym (suck) skrev 2018-07-16 17:46:26 följande:

    "som det alltid har varit" ja, då åt man kött mycket mer sällan än vi gör idag. Det är exempelvis en anledning till varför många högtidsmåltider ser ut som de gör jul, påsk, midsommar, nästan 90% kött, för det va lyx och inget man åt ofta, de fattiga fick skippa. om det är något som nån har undrat över. Detta ändrades efter andra världskriget och det är väldigt nyligen.

     

    Och "tänker inte så mycket på det", nä, det är ju ofta så när det kommer till att strunta i naturen och miljön, bekvämlighet och ekonomin bestämmer.

    Men det är sant att "Det är en stor vetenskap att bli vegan, och tidskrävande." därför är jag inte vegan, fast jag egentligen borde, det är väl bekvämligheten som styr i mitt fall också.. däremot äter jag kött väldigt sällan, max 5 kilo per år, jämfört med vanlig svensson som ligger på över 85 kilo per år!


    Jag är helt klart positiv till att äta mindre kött än jag gör (äter kött typ varje dag). Men då borde det göras mer tillgängligt och mer inslag som kan hjälpa någon som är trött och lat förälder som arbetar fulltid och behöver något lättlagat och tillgängligt till middag, som smakar gott och är näringsrikt.

    Men när jag gör min pizza, så kör jag utan kött till mig (gillar ej peperoni och andra grisprodukter).

    Jag skulle nog säga att en stor del av anledningen till att jag äter så mycket kött, är lathet/trötthet.

    Så mata gärna med bra och enkla alternativ!
  • Vik945
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-16 03:01:33 följande:
    Jo jag förklarade varför - det är att äta i enlighet med vår biologi. Jag skrev att det inte är viktigt att just du äter nyttigt och får i dig den hälsosammare kosten. Skit du i att göra det och fortsätt du att vara vegetarian. För mig däremot är det viktigt att äta så varierat som möjligt och därför är jag inte och kommer inte bli vegetarian. Har skrivit det förr och skriver det igen - jag är starkare och på topp fysiskt för att min kost är allsidig och ger mig det som jag behöver för att vara i toppform.
    Att det är lättare att uppfylla näringsbehovet med kött i kosten för någon som är helt oengagerad inom nutrition och bara äter snabbmat kan jag förstå, och att det därför är bekvämare för en sådan person att följa en kost med kött förstår jag också men att en vegetarisk kost är olämplig för att du lyckades få järnbrist medan du åt kosten säger oss ingenting om en vegetarisk kost.
    Förstår du inte hur korkade dina slutsatser är?
    När du blev belyst att det inte är något problem att uppfylla behovet av järn på en vegetarisk kost sa du att det istället var en olämplig kost pga våran biologi och att du googlade på spenat... Du har fortfarande inte utvecklat ditt argument utan verkar tro att folk ska svälja ditt svammel?
    Skolsystemet har misslyckats, du har lärt dig saker men du har inte lärt dig att tänka.
    Du har lärt dig att en allsidig kost är bra men du förstår inte varför utan hänvisar bara till biologi när man ifrågasätter dina dumma slutsatser.
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-16 13:57:50 följande:
    Och eftersom du inte alls verkar veta varför man ska äta så varierat som möjligt eller att man ska göra det alls och du inte förstår varför och har missat den allmänbildningen så är nog det bästa att du söker upp kostrådgivning av en riktig dietist som jobbar på något av Sveriges sjukhus och frågar hur du ska äta för att äta så hälsosamt som möjligt. De kommer svara att du ska äta så varierat som möjligt och hur mycket frukt dagligen e t c. Istället för att fråga mig här på FB och hela tiden fråga varför och bli galet arg på att vi är ett rovdjur...
    Stor variation är bra, speciellt om man saknar kompetens inom nutrition.
    Därför uppmanar de dig att äta en varierad kost eftersom de flesta endast har en väldigt ytlig förståelse inom ämnet. Men en varierad kost betyder inte nödvändigtvis en kost med kött, det är inte köttet som gör den varierad utan det är olika livsmedel med olika näringsinnehåll som ger dig ditt dagsbehov av näringsämnen i helhet. Kött innehåller inga magiska näringsämen.
    Om du skulle gått till en dietist när du var vegetarian skulle de hjälpa dig att planera din kost för att uppfylla näringsbehovet. Du hade även kunnat läsa på om ämnet. Du valde att gå tillbaka till kött efter att du fått behandling med järntillskott vilket är ditt val. Men att sedan säga att en vegetarisk kost är olämplig pga din inkompetens är inte acceptabelt och du bör med all rätt bli tillrättavisad.
    Anonym (sofy) skrev 2018-07-16 18:31:09 följande:
    Jag är inte orolig för mina nivåer nu när jag är allätare igen. Det återställdes och förbättrade sig och nu är det bra. Gjorde en hälsoundersökning och alla blodprov låg i bra nivåer. Är glad att jag äter det som jag behöver och att enda gången jag har haft järnbrist var när jag var vegetarian.
    "Enda gången jag haft magsjuka var efter att jag ätit blåbär... därför ger blåbär magsjuka"
    Sen börjar sofy experimentera lite, Sofy plockar nästa gång blåbär med vänster hand istället för höger och äter dessa blåbär utan att få magsjuka! Sofy har nu kommit fram till att blåbär ger magsjuka men bara om man plockar dem med höger hand. 


  • Vik945
    Anonym (Food chain) skrev 2018-07-16 17:11:56 följande:

    Tror inte jag tänker så mycket mer än att det är så det alltid har varit.

    Man behöver ju inte vräka i sig kött för det. Men tills det finns bra laboriatorieodlat kött, så kommer jag nog äta vanligt framställt kött.

    Det är näringsrikt och enkelt att tillbereda.

    Det är en stor vetenskap att bli vegan, och tidskrävande.

    Det hinns inte med jobb och små barn. Jag respekterar folks olika val, men ser fram emot när vi inte behöver hålla djur till slakt. Gillar själv vilt och fisk, som haft bättre liv, men äter även nöt och kyckling.


    Okej, det är inte konstigt. Man accepterar många gånger X för att man alltid gjort X utan att ifrågasätta det. Kött har ju helt klart varit ett viktigt och givande livsmedel för människan historiskt sett. Men idag då?

    Du är en av de få i tråden som faktiskt inte är oärlig och använder dig av helt irrationella argument. Det respekterar jag.
    Anonym (Food chain) skrev 2018-07-16 22:45:54 följande:
    Jag skulle nog säga att en stor del av anledningen till att jag äter så mycket kött, är lathet/trötthet.

    Så mata gärna med bra och enkla alternativ!

    Allt med röda linser, biffar, grytor, röror, soppor exempelvis. Tar ca 10-15 minuter att tillaga, finns färdiga i tetror som bara behöver sköljas sen ätas.
    Tempeh är också gott enligt mig, uppskattas nog av de flesta om det marineras. Tyvärr ganska dyrt.
    Kikärtor, bönor m.m fungerar ju också och framförallt kryddning som du tycker är gott. 

    Mer grönsaker och rotfrukter kan vara gott att inklduera om du gör vegetariska rätter. Och om du gör vegetariska rätter bör du också tänka på att volymmässigt behöver du äta större mängd mat för samma mängd kalorier som i en kötträtt.

    Alla baljväxter bör sköljas noggrant innan tillagning.
    torkade linser behöver inte blötläggas och inte heller bönor om du köper färdiga bönor. 
    Torkade bönor måste dock blötläggas i flera timmar.
  • klyban
    Vik945 skrev 2018-07-17 19:54:32 följande:
    Okej, det är inte konstigt. Man accepterar många gånger X för att man alltid gjort X utan att ifrågasätta det. Kött har ju helt klart varit ett viktigt och givande livsmedel för människan historiskt sett. Men idag då?

    Du är en av de få i tråden som faktiskt inte är oärlig och använder dig av helt irrationella argument. Det respekterar jag.


    Allt med röda linser, biffar, grytor, röror, soppor exempelvis. Tar ca 10-15 minuter att tillaga, finns färdiga i tetror som bara behöver sköljas sen ätas.
    Tempeh är också gott enligt mig, uppskattas nog av de flesta om det marineras. Tyvärr ganska dyrt.
    Kikärtor, bönor m.m fungerar ju också och framförallt kryddning som du tycker är gott. 

    Mer grönsaker och rotfrukter kan vara gott att inklduera om du gör vegetariska rätter. Och om du gör vegetariska rätter bör du också tänka på att volymmässigt behöver du äta större mängd mat för samma mängd kalorier som i en kötträtt.

    Alla baljväxter bör sköljas noggrant innan tillagning.
    torkade linser behöver inte blötläggas och inte heller bönor om du köper färdiga bönor. 
    Torkade bönor måste dock blötläggas i flera timmar.

    Det finns inget irrationellt och påpeka att man kan bevisa vad som helst med matforskningen.
    Det är ett faktum.


    hur många meter var det?
  • RoggaB

    Mmmm, stekt blodpudding med lingonsylt.
    Mina barn älskar det, jag älskar det.

    Ägg och knaperstekta bacon, till söndagsbrunchen.

    Knaperstekta bacon piffar upp salladen också.

Svar på tråden Till köttätare...