• Emhy89

    BF Februari 2019

    Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

    Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

    Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden BF Februari 2019
  • Fysioterapeutstudent

    Vi är två studenter på Fysioterapeutprogrammet vid Lunds Universitet som skriver vår kandidatuppsats inom ämnet gravida kvinnors aktivitetsvanor. Uppsatsen är en enkätstudie som vänder sig till gravida kvinnor över 18 år som tidigare inte genomgått förlossning och som inte har en medicinskt komplicerad graviditet då du på grund av din diagnos har blivit avrådd från att vara fysiskt aktiv.



    Vi vill gärna att du deltar oavsett hur fysiskt aktiv du anser dig vara. Ett deltagande i vår studie innebär att svara på vår enkät (5-10 min) vilket görs helt anonymt via länken nedan.



    Vänliga hälsningar,


    Sofia Ford och Maria Lönngren




    https://sunet.artologik.net/lu/Survey/21497


     
  • Emhy89

    Hur går det för er, gänget?

    Jag var hos BM idag och bebis har tydligen lagt sig med huvudet nedåt redan. Rörlig såklart, men ändå. Har haft det på känn senaste veckan :) Vecka 28+1 idag.

    Ska även vaccinera mig mot influensan, ska ni göra det?

  • Corneliass
    Emhy89 skrev 2018-11-06 13:27:22 följande:

    Hur går det för er, gänget?

    Jag var hos BM idag och bebis har tydligen lagt sig med huvudet nedåt redan. Rörlig såklart, men ändå. Har haft det på känn senaste veckan :) Vecka 28+1 idag.

    Ska även vaccinera mig mot influensan, ska ni göra det?


    Det går bra för mig tack, mår oförskämt bra. Gravid i vecka 25+2. Vaccin tas på Torsdag! :) 
    Gravid med första barnet
  • lillatrollet85
    Emhy89 skrev 2018-11-06 13:27:22 följande:

    Hur går det för er, gänget?

    Jag var hos BM idag och bebis har tydligen lagt sig med huvudet nedåt redan. Rörlig såklart, men ändå. Har haft det på känn senaste veckan :) Vecka 28+1 idag.

    Ska även vaccinera mig mot influensan, ska ni göra det?


    Det går bättre här.. Vecka 26... Ska till BM på torsdag... Spännande...
  • MR8692
    Emhy89 skrev 2018-11-06 13:27:22 följande:

    Hur går det för er, gänget?

    Jag var hos BM idag och bebis har tydligen lagt sig med huvudet nedåt redan. Rörlig såklart, men ändå. Har haft det på känn senaste veckan :) Vecka 28+1 idag.

    Ska även vaccinera mig mot influensan, ska ni göra det?


    Roligt! Men förstår dock inte varför din bm i v 28 känner efter fosterläge då man enl basprogrammet känner from v35 då barnet fortfarande kommer flytta och böka runt en hel del innan den slutligen lägger sig till rätta. Inget hon ens ska journalföra ännu liksom. Ger lite falska förhoppningar.

    Jag ska vaccinera mig på fredag! Finns inget alternativ för mig. Är i v 27+0 idag och senaste 2 veckorna har livmodern växt riktigt mycket, är nu strax under revbensbågen och det märks. Kan inte alls äta och dricka lika myclet som vanligt innan det tar ?stopp?. Hat förövrigt en mycket livlig bebis som gärna sparkar och rör sig. Känner enkelt fosterdelarna utanför magen och det är så mysigt.
  • Emhy89
    MR8692 skrev 2018-10-22 19:44:04 följande:

    Bm besök idag v 24+6!

    SF 25cm, hjärtljud 135, vikt +6kg(!!), BT 119/70, glukos 2,9! Allt såg bra ut och vår livliga bebis sparkar för fullt där inne. Nästa besök om 4v. Vad tiden går fort!

    Nu har vi inhandlat det mesta, väntar hemleverans av spjälsängen denna veckan, sista stora inköpet som var kvar på vår inköpslista. Vagnen levereras först i mellandagarna. Att man kan längta så mycket och känna så mycket kärlek till någon man aldrig träffat!


    Härligt! Mysigt med mycket rörelser :) Själv har jag gått upp 15kg nu! Helt sjukt. Tänker på kost och motionerar, då det är väl som det är.
  • Emhy89
    MR8692 skrev 2018-11-06 19:25:32 följande:

    Roligt! Men förstår dock inte varför din bm i v 28 känner efter fosterläge då man enl basprogrammet känner from v35 då barnet fortfarande kommer flytta och böka runt en hel del innan den slutligen lägger sig till rätta. Inget hon ens ska journalföra ännu liksom. Ger lite falska förhoppningar.

    Jag ska vaccinera mig på fredag! Finns inget alternativ för mig. Är i v 27+0 idag och senaste 2 veckorna har livmodern växt riktigt mycket, är nu strax under revbensbågen och det märks. Kan inte alls äta och dricka lika myclet som vanligt innan det tar ?stopp?. Hat förövrigt en mycket livlig bebis som gärna sparkar och rör sig. Känner enkelt fosterdelarna utanför magen och det är så mysigt.


    Märkte nu att jag svarade på ett gammalt inlägg nyss. Tokigt.

    Jag tror mest hon kollade av nyfikenhet för jag sa att det under senaste veckan har känts som om han ligger med huvudet nedåt. Vet ju att det kan hinna ändras till och från :)

    Jag hade ett SF-mått på 29. Känns som lungorna knappt får plats. Är så lycklig över min kroppskudde, annars hade nätterna blivit olidliga.
  • Emhy89
    Liten 2018 skrev 2018-10-25 20:49:43 följande:

    Min kutar ut nåt ibland, rygg eller nåt. Spänner som bara den då långt ner. Hujja. Men annars är det bara mysigt.

    Att inte kunna röra sig är ju inte så skoj å inte för vikten. Ganska smal innan å gått upp ca 14kg de två andra graviditeterna. Men då kroppen är 10år äldre innan å jag är mer inmobil så är det lite av en kamp. Försöker ta det med ro men tycker det är jobbigt ibland. Har fasiken gått upp 1,5 nästan 2 stl på BH, hahaha.


    Nej det är tungt att röra sig! Jag gick upp 20kg med mina stora. Är också liten vanligtvis, väger mellan 46-50kg. Nu har jag redan gått upp 15kg och det är liksom 12 veckor kvar =D Hur ska det sluta..
  • Farsta2014

    Vad roligt med alla livliga bebisar! Jag mår också fortsatt väldigt bra, är i v 25+4 idag = 100 dagar kvar! Känns som en milstolpe! Och bebisen bökar runt i magen så allt känns bra. Jag gjorde glukosbelastningstest igår pga tidigare stora barn. Svaret blev att jag ej har grav.diabetes vilket såklart var bra. Bad ivf om TUL då för att få skattad vikt när det närmar sig. Hoppas på tidigare igångsättning om barnet skattas som stort. Har blivit igångsatt 2ggr i v42 och v43 så blir gärna igångsatt tidigare om det går. Det är såååå drygt att vara gravid i +42 veckor.....

    Tog även influensavaccinet igår så det är gjort.

    Har fått mer flytningar senaste veckan, någon annan som fått mer flytningar på sistone? Jag har haft flytningar hela graviditeten men kommer inte ihåg att de ändrade karaktär i de andra graviditeterna...

  • Liten 2018

    Hallå alla!

    Bebisen bökar runt som bara den men lite lugn får jag. Hittar ofta blåsan. 100%sjukskriven sen 3 veckor tillbaka, foglossningen är hemsk. Flytningar å irritation är så drygt, har haft en del besvär att få PH bra där nere. Och på detta har jag nu drabbats av urinvägsinfektion, antibiotika i 5 dagar. Inte skönt att behöva kissa hur ofta som helst, ont som fan, en rygg som tar kål på mig och helt slut i kroppen pga infektionen. Så här känns det riktigt skit just nu.

    Men tanken på liten och hans sparkar får mig å må lite bättre.

    Influensa vaccinera er, vad har er BM rådit er? Jag tror jag tar det också när jag mår bättre efter antibiotikan. Ska kolla med min BM.

Svar på tråden BF Februari 2019