• Emhy89

BF Februari 2019

Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF Februari 2019
  • Farsta2014

Hej alla!

Har inte heller skrivit på länge men följt er andra. Jag har bett om TUL pga rädsla för stort barn, min tvåa var tjej och vägde 4,6 kg. Min mage var helt normal, varken stor eller liten så det var en stor överraskning att hon var så stor. Ettan vägde iofs 3980gr så hon var inte så liten hon heller. Nåväl, TUL ska ske i vecka 36 och det verkar ju som sagt lite chansartat. I vissa fall verkar folk få en bra skattning +/- 10% och ibland diffar det mer än 1kg. Min mardröm skulle vara att barnet skattas som normalstort och så väger det mer än 5kg!!

• stor grön drake
    Carolinebffeb19 skrev 2018-11-25 20:46:41 följande:

Måste bara fråga kring det här med TUL, vikt och storlek och så. Min bebis i magen verkade ha följt skalan bra när barnmorskan mätte sist gång, eller ja uppskattade vart den låg på kurvan. Den låg något under. Däremot när jag och sambon var inne på kontroll för ett par veckor sedan då det hade blivit mindre rörelser mm så sa läkaren som gjorde ultraljudet att bebis magomfång var lite större än vad den skulle vara i den veckan, absolut inget negativt sa hon utan bara bra. Hon sa att bebis mådde bra och det var inga konstigheter utan den följer allt som den ska, om än något större för sin vecka då.

Nu till min fråga :) Jag förstår ju att det blir lite olika med tanke på att läkaren faktiskt såg bebisen och kunde mäta därefter men är det så bra om bebis är lite större än vad den egentligen ska vara just den veckan? Äter jag för bra tro? ;) haha skämt å sido... men kan det faktiskt vara så att den är äldre än vad vi faktiskt räknat ut? Dumma frågor kanske men vårt första barn och man vet ju trots allt inte hur allt funkar :)

Barn växer olika redan i magen, så det varierar. Rent medicinskt är det bättre att barnet föds med lite mer hull än lite mindre då de tappar vikt när de måste börja äta själva och inte får allt gratis via navelsträngen

Sen är inte UL mätningarna exakta för fostervattnet påverkar bilden. Nu minns jag inte vilken väg det var men beräkningarna görs på en "normalmängd" fostervatten så har man mer eller mindre avviker det.

Enligt de 3 UL vi gjort hittills (pga att bebis inte ville visa hjärtat) växer bebis exakt på kurvan till BF, men mitt SF-mått ligger över översta kurvan.
  • Farsta2014
    lillatrollet85 skrev 2018-11-25 08:26:10 följande:

Hittade kontaktuppgifterna iaf.. Så får vi se om dom svarar...

Har du fått något svar? Jag har googlat för att få en ide om vad denna box innehåller men jag kan inte hitta en enda bild eller text om detta. Någon som vet vad familjelivs box innehåller? Nu hittar jag inte ens länken till boxen på familjeliv, erbjuds boxen fortfarande?
  • Farsta2014

Kunde inte hålla mig längre. Tvättade upp de nya babykläderna idag så imorgon blir det version 1 av BB-väskan!! Är i v 30 och brukar gå över tiden så det är ju minst 10v kvar, men men... Ska inte packa snacks eller godis eller så men det blir ju bebisens första kläder som man väljer ut och packar. =) De första fotona på guldklimpen kommer att göras i dessa kläder!!

Många BB-väsklistor pratar endast om kläder för hemfärd, som om man skulle ha någon annans kläder på BB?!? På SÖS får man inte ens en mössa så man behöver ju faktiskt flera ombyten om man stannar ett par dagar. Vi var tvungna att stanna 5-6 dagar på BB med 1:an så då var det tur att jag packat mer än 2 bodies....

Med 2:an åkte vi hem dagen efter men i efterhand visade det sig vara ett dåligt beslut. Vårt återbesök bokades in efter 5 dagar och då hade stackarn gått ner jättemycket i vikt.

Tänker att jag stannar mer än 1 dag denna gång om jag får bo på BB-hotellet och bebisens syskon inte krånglar.

• lillatrollet85
    Farsta2014 skrev 2018-12-01 21:07:55 följande:

Har du fått något svar? Jag har googlat för att få en ide om vad denna box innehåller men jag kan inte hitta en enda bild eller text om detta. Någon som vet vad familjelivs box innehåller? Nu hittar jag inte ens länken till boxen på familjeliv, erbjuds boxen fortfarande?

Nope.. Inget svar..

Men länken till boxen finns kvar... Konstigt...
  • lillatrollet85
    Farsta2014 skrev 2018-12-01 21:26:42 följande:

Kunde inte hålla mig längre. Tvättade upp de nya babykläderna idag så imorgon blir det version 1 av BB-väskan!! Är i v 30 och brukar gå över tiden så det är ju minst 10v kvar, men men... Ska inte packa snacks eller godis eller så men det blir ju bebisens första kläder som man väljer ut och packar. =) De första fotona på guldklimpen kommer att göras i dessa kläder!!

Många BB-väsklistor pratar endast om kläder för hemfärd, som om man skulle ha någon annans kläder på BB?!? På SÖS får man inte ens en mössa så man behöver ju faktiskt flera ombyten om man stannar ett par dagar. Vi var tvungna att stanna 5-6 dagar på BB med 1:an så då var det tur att jag packat mer än 2 bodies....

Med 2:an åkte vi hem dagen efter men i efterhand visade det sig vara ett dåligt beslut. Vårt återbesök bokades in efter 5 dagar och då hade stackarn gått ner jättemycket i vikt.

Tänker att jag stannar mer än 1 dag denna gång om jag får bo på BB-hotellet och bebisens syskon inte krånglar.

Ja väntar min första.. Å min kompis sa att "bara max 2 ombyte till bebis.. Man ligger så mycket hud mot hud"...

Men ja tänker lite som du... Tänk om... Å kan de va bra att ha nåt mer byte iaf.. Man vet ju inte...

Tvättade bebis kläder för nån vecka se... Konstig känsla.. Så små.. Dock kläder... Ja... Ett nytt kapitel börjar ta vid.. <3
  • Farsta2014
    lillatrollet85 skrev 2018-12-02 07:53:40 följande:

Ja väntar min första.. Å min kompis sa att "bara max 2 ombyte till bebis.. Man ligger så mycket hud mot hud"...

Men ja tänker lite som du... Tänk om... Å kan de va bra att ha nåt mer byte iaf.. Man vet ju inte...

Tvättade bebis kläder för nån vecka se... Konstig känsla.. Så små.. Dock kläder... Ja... Ett nytt kapitel börjar ta vid.. <3

Ja, det beror nog väldigt mycket på hur länge man stannar. Det är en hel del tid hud mot hud men 3ggr om dagen går man och äter i restaurangen, man går iväg och gör hörseltest, man tar ev emot besök, man träffar läkare, man sover ut, tar en liten promenad inomhus mm så jag tycker kläder behövs. Jag tar med mig lite extra plagg utifall man behöver stanna ett par dagar. Det är i vart fall jättebra om man har med sig en babyfilt.

Jag har också alltid haft med mig tunna vantar som bebben får ha på sig inomhus så hen inte river sig själv i ansiktet.

Och nu kom jag precis på att jag inte ska glömma andningslarmet Snuza hero. Heter ev något annat i sin nyare version. Vi har använt det till båda våra barn från start till ca 4-5 månader. Det har gett en trygghet mot plötslig spädbarnsdöd. Man vet att den fungerar för om man råkat sätta på den fel eller att den åkt av så piper det. Den är dock väldigt lätt att använda så skulle säga att ev falsklarm är väldigt få.
  • Bebis201901
    Farsta2014 skrev 2018-11-25 22:54:56 följande:

Hej alla!

Har inte heller skrivit på länge men följt er andra. Jag har bett om TUL pga rädsla för stort barn, min tvåa var tjej och vägde 4,6 kg. Min mage var helt normal, varken stor eller liten så det var en stor överraskning att hon var så stor. Ettan vägde iofs 3980gr så hon var inte så liten hon heller. Nåväl, TUL ska ske i vecka 36 och det verkar ju som sagt lite chansartat. I vissa fall verkar folk få en bra skattning +/- 10% och ibland diffar det mer än 1kg. Min mardröm skulle vara att barnet skattas som normalstort och så väger det mer än 5kg!!

En fråga, vad vägde du och din partner när ni föddes? Så intressant det här med vad som gör vissa bebisar större och inte...
  • Bebis201901
    Farsta2014 skrev 2018-12-02 10:09:56 följande:

Och nu kom jag precis på att jag inte ska glömma andningslarmet Snuza hero. Heter ev något annat i sin nyare version. Vi har använt det till båda våra barn från start till ca 4-5 månader. Det har gett en trygghet mot plötslig spädbarnsdöd. Man vet att den fungerar för om man råkat sätta på den fel eller att den åkt av så piper det. Den är dock väldigt lätt att använda så skulle säga att ev falsklarm är väldigt få.

Vilket bra tips!
  • Bebis201901
    lillatrollet85 skrev 2018-12-02 07:48:44 följande:

Nope.. Inget svar..

Men länken till boxen finns kvar... Konstigt...

Har sett flera som pratat om den där boxen men det verkar inte vara någon som nånsin sett den... mycket märkligt.
Svar på tråden BF Februari 2019