• Emhy89

    BF Februari 2019

    Hallå alla februari 2019-mammor och grattis till alla fina plus!

    Jag hittade ingen BF Februari 2019-tråd så jag tänkte att jag startar en :) 

    Välkomna!{#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden BF Februari 2019
  • Sams
    stor grön drake skrev 2018-11-09 10:57:50 följande:

    Nu har jag försökt svara i tråden många gånger de senaste veckorna men får bara felmeddelanden

    V.28 just nu. Mår ok, men har varit rejält förkyld i några veckor. Min bebis är sjövild i magen, till skillnad från de två innan som mest bökat runt så sparkar och har sig detta lilla bestyr.

    Det fanns så mycket jag velat svara på, men orkar inte ifall den inte postar igen :-/


    Nu gick det iaf fram
    Jobbigt med förkylning och en sjövild i magen. Jobbar du eller har du blivit sjukskriven?
    Hoppas det går bättre för dig att svara fram över.

    Krya på dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Farsta2014
    AK78 skrev 2018-11-09 10:19:35 följande:

    Och vaccinet! Nu låter jag säkert kaxig och nonchalant.. men blir aldrig sjuk. Har aldrig haft influensa och har faktiskt inte ens tänkt tanken att vaccinera mig. Men förstår de som gör det!


    Jag brukar inte vaccinera mig och brukar inte bli sjuk men tycker det var väldigt mycket och bra information om hur utsatta de sk riskgrupperna är så det kändes helt enkelt tryggast att vaccinera sig nu när man kommer vara höggravid mitt i influensa-toppen i vabruari. Fick bältros i v 38-40 i en tidigare graviditet så mitt immunförsvar verkar bli lite svagare när jag är gravid. Men om jag ska vara helt ärlig så var det inte en självklarhet att jag skulle vaccinera mig nu, jag funderade fram och tillbaka i 2-3 veckor innan vaccinationerna startade. Hur som, nu är det gjort och jag hoppas att vaccinet gör sitt!!
  • Liten 2018
    Farsta2014 skrev 2018-11-09 21:12:36 följande:

    Jag brukar inte vaccinera mig och brukar inte bli sjuk men tycker det var väldigt mycket och bra information om hur utsatta de sk riskgrupperna är så det kändes helt enkelt tryggast att vaccinera sig nu när man kommer vara höggravid mitt i influensa-toppen i vabruari. Fick bältros i v 38-40 i en tidigare graviditet så mitt immunförsvar verkar bli lite svagare när jag är gravid. Men om jag ska vara helt ärlig så var det inte en självklarhet att jag skulle vaccinera mig nu, jag funderade fram och tillbaka i 2-3 veckor innan vaccinationerna startade. Hur som, nu är det gjort och jag hoppas att vaccinet gör sitt!!


    Har också funderat fram å tillbaka, känns inte självklart att ta saker under graviditeten. Men, väga för å nackdelar å fundera så har jag också bestämt å ta. Tycker det är bra att man tänker efter när man är gravid. Jag frågade apotekaren som gav mig antibiotikan nu, den är väl ok när man är gravid. Bra att dubbelkolla alla stressade Dr numera.
  • MR8692
    Farsta2014 skrev 2018-11-09 21:12:36 följande:

    Jag brukar inte vaccinera mig och brukar inte bli sjuk men tycker det var väldigt mycket och bra information om hur utsatta de sk riskgrupperna är så det kändes helt enkelt tryggast att vaccinera sig nu när man kommer vara höggravid mitt i influensa-toppen i vabruari. Fick bältros i v 38-40 i en tidigare graviditet så mitt immunförsvar verkar bli lite svagare när jag är gravid. Men om jag ska vara helt ärlig så var det inte en självklarhet att jag skulle vaccinera mig nu, jag funderade fram och tillbaka i 2-3 veckor innan vaccinationerna startade. Hur som, nu är det gjort och jag hoppas att vaccinet gör sitt!!


    Du har alldeles rätt i din teori, enligt litteratur så är vi gravida i sig utsatta då vi har ett nedsatt immunförsvar under graviditeten rent fysiologiskt. Tycker du gjorde ett klokt val! Vaccinet är välbeprövat och dessutom får ditt foster viktiga antikroppar också. Februari är dessvärre ingen höjdarmånad för våra små att födas i.

    Jag kommer vara oerhört försiktig. Handplockade människor som får komma på besök, inga småbarn/förskolebarn till en början. Handsprit innanför dörren. Hygien, hygien, hygien! Endast ta mig ut på promenader med vagnen och hunden. Undvika folkmassor/butiker helt de första månaderna tills dess att virusen börjar dö ut. Självklart kan den lilla drabbas ändå, men då har jag ett rent samvete att jag gjort vad jag kunnat. Sett så många svårt sjuka spädbarn och även de som inte klarat av infektionerna utan tragiskt nog dött.. fruktansvärt
  • stor grön drake
    Sams skrev 2018-11-09 19:02:50 följande:

    Nu gick det iaf fram . 

    Jobbigt med förkylning och en sjövild i magen. Jobbar du eller har du blivit sjukskriven?

    Hoppas det går bättre för dig att svara fram över.

    Krya på dig! 


    Jippi

    Jag blev sjukskriven 3 dagar i förebyggande syfte med stränga order om att ha 1,5-åringen på fsk. Tydligen flera med hosta/bronkit som gått lunginflammation här så de vill vara säkra. Jag var dock inte destomer smittsam sa läkaren.

    Skönt att det verkar funka att svara nu, har varit väldigt irriterande att skriva långa svar, med frågor eller stöd osv och sedan nästa gång jag kommer hit finns det inte och inget avbrott i numreringen så de har inte blivit borttagna heller.
  • Liten 2018
    Emhy89 skrev 2018-11-13 10:45:04 följande:

    Jag får typ som mensvärk när jag kissar, någon som känner igen det?


    Drick mycket om det är en gynnande urinvägsinfektion du känner av. Annars kolla med din vårdcentral eller BM. Jag har nyss ätit klart antibiotika för urinvägsinfektion, men det var tygmig symtom. Man har ju sämre motståndskraft nu. Hoppas det blir bättre
  • Emhy89
    Liten 2018 skrev 2018-11-13 15:53:58 följande:

    Drick mycket om det är en gynnande urinvägsinfektion du känner av. Annars kolla med din vårdcentral eller BM. Jag har nyss ätit klart antibiotika för urinvägsinfektion, men det var tygmig symtom. Man har ju sämre motståndskraft nu. Hoppas det blir bättre


    Tack snälla :)
  • BellaKH

    Hej!

    Hoppas ni alla mår bra!

    Jag ville höra efter ang fosterrörelser.. är det någon annan som upplever något oregelbundna fosterrörelser? Ena dagen väldigt mycket rörelser av olika karaktär och sedan nästa dag markant lugnare.. känner såklart rörelser varje dag, men det kan skilja sig. Fick mer info om fosterrörelser/minskade fosterrörelser på förra mvc-besöket, men nu känner jag mig mer och mer nojig..

    Är i 25+6 nu.

  • Sams
    BellaKH skrev 2018-11-18 13:11:57 följande:

    Hej!

    Hoppas ni alla mår bra!

    Jag ville höra efter ang fosterrörelser.. är det någon annan som upplever något oregelbundna fosterrörelser? Ena dagen väldigt mycket rörelser av olika karaktär och sedan nästa dag markant lugnare.. känner såklart rörelser varje dag, men det kan skilja sig. Fick mer info om fosterrörelser/minskade fosterrörelser på förra mvc-besöket, men nu känner jag mig mer och mer nojig..

    Är i 25+6 nu.


    Samma här. Vissa dagar märker jag mer än andra dagar. För två dagar sen blev jag orolig att något var fel då jag knappt känt av några rörelser och tyckte att det hade varit lite lugnare senaste dagarna. Sen igår var det rejäla rörelser hela kvällen. 
    Om du känner dig orolig så tycker jag att du ska ta upp det med din BM. Vad sa de vid ditt senaste besök?
Svar på tråden BF Februari 2019