• Äldre 11 Sep 14:09
    5066 visningar
    17 svar
    17
    5066

    Barn utan fast jobb?

    Jag fick precis reda på att jag är gravid. Det var inte planerat, hade spiral som flyttat på sig. Jag jobbar som vikarie inom vården och min sambo pluggar och ska plugga i ca 6 år till. Vi vill jättegärna ha barn men vet inte om vi kan rent ekonomiskt? Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Barn utan fast jobb?
  • Äldre 11 Sep 14:19
    #1

    Det går alltid att lösa. Jag vet t.om unga tjejer i gymnasiet som får barn som inte har jobbat något öht. Det var visserligen väldigt tufft, men det gick. CSN + föräldrapenning ger trots allt en vettig inkomst. Sedan barnbidrag på det, och jag tror ni kan söka bostadsbidrag också, men där är jag inte helt säker.

    Csn - 10.200

    Nu vet inte jag vad du får som timvikarie för det är den som FP baseras på, men som lägst får du ca 300 kr per dag. Vilket blir ca 5000 kr minst i månaden. Så eran inkomst blir minst 15000 kr, och man kan handla mkt begagnat. Grattis och Lycka till!

  • Äldre 11 Sep 14:22
    #2

    250 kr per dag är det lägsta du får om du inte haft en inkomst innan, och ca 80% om du har jobbat innan.

  • Äldre 11 Sep 15:14
    #3

    Jag tror inte att du ska oroa dig så mycket.

    Jag hade inte fast jobb när jag väntade sonen. Det gick superbra ändå. Hade ut 16.000 i månaden i Fp.

    Stirra dig inte blind på fast jobb.

    Önskar dig all lycka till!

  • Äldre 11 Sep 16:30
    #4
    Djurvän03 skrev 2018-09-11 14:19:16 följande:

    Det går alltid att lösa. Jag vet t.om unga tjejer i gymnasiet som får barn som inte har jobbat något öht. Det var visserligen väldigt tufft, men det gick. CSN + föräldrapenning ger trots allt en vettig inkomst. Sedan barnbidrag på det, och jag tror ni kan söka bostadsbidrag också, men där är jag inte helt säker.

    Csn - 10.200

    Nu vet inte jag vad du får som timvikarie för det är den som FP baseras på, men som lägst får du ca 300 kr per dag. Vilket blir ca 5000 kr minst i månaden. Så eran inkomst blir minst 15000 kr, och man kan handla mkt begagnat. Grattis och Lycka till!


    Du får ju inte både CSN och föräldrapenning. Dessutom är CSN på snäppet över en tusing i gymnasiet?
  • Äldre 11 Sep 16:35
    #5
    JLES skrev 2018-09-11 16:30:16 följande:

    Du får ju inte både CSN och föräldrapenning. Dessutom är CSN på snäppet över en tusing i gymnasiet?


    Jag menar om TS är föräldraledig och hennes man studerar. Nu räknade jag med lån+bidrag.
  • Äldre 11 Sep 16:37
    #6
    JLES skrev 2018-09-11 16:30:16 följande:

    Du får ju inte både CSN och föräldrapenning. Dessutom är CSN på snäppet över en tusing i gymnasiet?


    TS man pluggar knappast på gymnasiet, för där pluggar man inte i 6 år.
  • Äldre 11 Sep 16:40
    #7

    Allt sånt går att lösa. Om ni gärna vill ha barnet, så tycker jag ni ska göra det. Men gör klart utbildningar ändå. Du nämner inte om du har något sån, men oavsett, så går det ju att göra senare också. Men det kan vara lite mera ansträngande när man har barn också. Men det går att lösa. Vad jag menar är: Ge inte upp några planer när det gäller utbildning och jobb, gör det ni har tänkt göra, även med barn. Jag har själv studerat för andra gången med ett barn och har fått barn nummer 2 och 3 under studietiden.  

  • Äldre 11 Sep 18:56
    #8
    AndreaBD skrev 2018-09-11 16:40:59 följande:

    Allt sånt går att lösa. Om ni gärna vill ha barnet, så tycker jag ni ska göra det. Men gör klart utbildningar ändå. Du nämner inte om du har något sån, men oavsett, så går det ju att göra senare också. Men det kan vara lite mera ansträngande när man har barn också. Men det går att lösa. Vad jag menar är: Ge inte upp några planer när det gäller utbildning och jobb, gör det ni har tänkt göra, även med barn. Jag har själv studerat för andra gången med ett barn och har fått barn nummer 2 och 3 under studietiden.  


    Instämmer! Jag ska börja plugga igen efter föräldraledigheten med barn nr 2. Här stannar inga drömmar upp. Allt är bara början när man får barn.
  • Äldre 11 Sep 21:07
    #9

    Om din man hade jobb innan studietiden kan han ansöka om tilläggslån, det kan ge några tusen mer. Sen får man även 500 kr/månaden extra i CSN för varje barn man har.

  • Äldre 12 Sep 09:57
    #10

    Det går absolut. Vad som avgör är hur era tillgångar, inkomster och utgifter ser ut.

    Har ni råd kan det till och med vara en fördel i den livssituation ni har nu. Som deltidsarbetare och student bör ni få mer tid med ert barn än om ni båda var heltidsarbetare.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 27 Sep 12:44
    #11

    Tack för alla svar! Vi behåller barnet ?? jag går en distansutbildning till undersköterska och jag tror jag hinner klart innan hen kommer.

  • Äldre 28 Sep 11:36
    #12

    Är i lite samma situation som dig. Gravid 6+6. Jag arbetslös och sambon fast heltidsjobb. Var iväg på vul här i veckan och fick se det lilla pyret vilket gör beslutet ännu svårare. Det enda vi oroar oss över är ekonomin men det är väl bara att sätta sig med och räkna på det

  • Äldre 28 Sep 11:40
    #13

    Barn ska inte jobba alls.

  • Äldre 28 Sep 11:52
    #14

    Nej vart har du fått det ifrån?

  • Äldre 28 Sep 12:19
    #15
    Benbrott skrev 2018-09-28 11:40:11 följande:

    Barn ska inte jobba alls.


    Miatheone skrev 2018-09-28 11:52:05 följande:

    Nej vart har du fått det ifrån?


    Hon tolkar säkert rubriken på samma sätt jag gjorde.. att det är ett barn utan fast jobb...

  • Fri 16 Dec 2022 11:22
    #16

    Hej TS, vart gick du distansutbildningen till undersköterska? Hoppas allt har gått bra:)

  • Fri 16 Dec 2022 13:22
    #17
    Fia 28 skrev 2018-09-28 12:19:44 följande:
    Miatheone skrev 2018-09-28 11:52:05 följande:

    Nej vart har du fått det ifrån?


    Hon tolkar säkert rubriken på samma sätt jag gjorde.. att det är ett barn utan fast jobb...

    Jo då, barn kan jobba. jag hade fast jobb innan jag blev vuxen. det var helt rätt för mig (att ta gymnasiet senare och jobba istället) 
Svar på tråden Barn utan fast jobb?