• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-07 15:51:44 följande:

    så spännande att mäta magen! får se om de gör så här också sen! 

    vad jobbigt med sammandragningar, jag kan ha missat det i tråden - läste inte på någon vecka här.. :( kan du försöka göra saker som gör att kroppen och sinnet stressar ner?

    låter mysigt att ha hundar (det är min största dröm...men sambon är inte ritkgit med på noterna än) en hundpromenad kan man ju tänka sig bara skulle vara positivt!! då får gosa med dem efter din man vart ute med dem istället ;) när de är ritkgit goa o blöta haha!

    jag kör yoga varje dag - tar ett pass på youtube så känner jag att jag gör något bra för kroppen och man är mindful i 20 min i alla fall :)

    du kommer nog inte gå upp 50 kg! jag känner själv att det är svårt att låta bli sötsaker och känner mig lite elak mot bebisen varje gång jag äter choklad eller godis. måste köpa hem mer frukt o annat gott som är lite nyttigare... mest för mitt eget samvetes skull men vill såklart att bebisen ska få i sig nytta saker;) dricker åtminstone inte läsk men det har jag aldrig gjort.

    NU tycker jag det syns att jag är gravid - igår kväll såg magen ordentligt stor ut och mannen tyckte det var fint i alla fall så det var lite peppande. äter du mkt mer än du gjorde innan? jag tycker jag är hungrig/sugen hela tiden...


    Ja det är mysigt med hundar, men mycket jobb och så med såklart. Men jag växte upp med hundar och alltid själv haft hundar i vuxen ålder så kan inte tänka mig ett liv utan dem, trotts att de löper ner golvet (och möbler) en gång om året, ska ut och gå flera ggr och dagen, river ner tapeter och lister som valp, och skäller varje gång det kommer någon och hälsar på (jobbar intensivt på detta tills bebis kommer så dom inte ska väcka henne) haha ;)

    Va skönt de låter med yoga varje dag! Kör du hemma?

    Jag äter inte mycket mat, precis som vanligt. Äter ett extra mellanmål ibland om ja blir hungrig men annars precis som innan graviditeten. Äter enligt mig bra, tänker på vad jag äter och får i mig allt jag ska och behöver. Är dock mer sötsugen och med handen på hjärtat äter jag nog för mycket sötsaker, speciellt choklad..

    Men äter mycket grönsaker och frukt för övrigt så ja hoppas det jämnar ut sig haha :D

    Va mysigt att du fått mage! Hur känner du för det? :)
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-01-07 19:38:39 följande:

    Åh stor grattis till eran lilla tös!! Visst blir det mer verkligt efter man vet kön, så känner jag med! Såå mysigt!! Har ni namn eller ska ni börja kika nu?


    Tack :) ja verkligen! Känns skönt å också kunna säga hon och inte den. Haha.

    Ja vi har några namn som vi gillar. Lutar åt Juni.

    Men har fler, Lily, Molly t ex. Vi får se vad det blir :D kram!!
  • Ellencassandra
    jaktenpaflow skrev 2019-01-07 17:05:46 följande:

    Haha helt otroligt en till flicka till tråden! Så kul! Stort grattis till er att allt såg fint ut!!:)) Fick ni några fina bilder?


    Tack så mycket :) ja vi fick lite bilder men hon låg lite tokigt till så jag fick gå på toa å kissa å typ dansa lite så hon skulle ändra läge haha! Tillslut gjorde hon det men ville ändå inte riktigt bjuda på några riktiga pose bilder ;)
  • Ellencassandra
    anina skrev 2019-01-07 15:43:19 följande:

    Grattis. =) Ja visst känns det mer verkligt när man vet könet. =) Massa tjejer här nu ja. =)


    Tack så mycket :) ja verkligen en massa små flickor haha :)
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-01-07 15:53:31 följande:

    Vad härligt!! jag tyckte det var underbart när man äntligen (haha i v 12) fick reda på könet!! då var det liksom en RIKTIG bebis där inne :) grattis!!


    Ja så kul :D haha ja det förstår jag! ;) jag fick ju vänta liiite längre ;)

    Tack så mycket :) känns fantastiskt!
  • anina
    Inalina skrev 2019-01-07 16:01:27 följande:
    vad härligt med gamla bekanta :) jag har också fått bra kontakt med en tjej som jag inte hörts med på flera år då vi bor på olika kontinenter - hon ska få en bebis 2 veckor innan mig :) hon är den enda jag hört som inte haft några symptom som illamående eller annat jobbigt alls. hon var jätteorolig i början då hon inte kände något alls men nu har hon en jättestor mage trots bara i v 23 - och det har hon haft sen v 16 ;)

    japp moderkakan ligger i framvägg, tar visst lite längre tid då med sparkar/boxningar ;)

    Ja Lea funkar ju också fint! har en vän som döpte sin dotter till det - vackert namn som funkar internationellt.
    Min sambo har inga vettiga förslag nej, han verkar inte spendera lika mkt tid som jag på att klura på sånt här ;) vi har kollat några namn-appar tillsammans med han tröttnar liksom mkt fortare, så nu kommer jag med förslagen som han antingen totalsågar eller säger kanske på ;) man är väl bra på olika saker antar jag...Kyss
    åh drömmen är ju att ha en stuga i backen.. får jobba på det ;)
    Vad roligt att din kompis ska ha, men typiskt att ni bor så långt ifrån varandra. Märkligt att inte ha ett enda symptom. =) Har du mycket vänner i Schweiz? Har ni bott där länge?

    Haha ja alla är vi olika. Det är bara jag som googlar och letar grejer också. Häromdagen var han med och beställde lite kläder dock som jag hade hittat. 
    Man har ju levt med barnlöshet och ivf-världen i flera år, och googlat och hållit på. Så det är väl inte så konstigt att vi nu lever i en babybubbla och googlar allt möjligt om det, nu när vi äntligen kan. Min sambo tycker nog det är lite tidigt för att köpa kläder, han ska göra det när hon är född säger han.
    Mjbo skrev 2019-01-07 19:41:58 följande:
    Hade hemska smärtor, låg ihop i fosterställning i sängen . Fick oxå sammandragningar och magen blev stenhård. Blev livrädd såklart då det kändes som att bebisen va på väg ut. Inget blod eller liknande.

    Sen någon vecka efter hade jag ont men lite mildare. Under naveln typ, och neråt. Kom som i intervaller var 30 minut ungefär.. jätte läskigt med tanke på att de va så intensivt men nu har jag tagit det lugnt ett tag och känner inte av det. Så jag får lyssna på barnmorskan antar jag :D
    Usch så otäckt. Jag blev jätterädd den natten. Haft lite ont i sidan sen dess men inget mer. Skönt att du mår bättre när du vilat. Fortsätt nu ta det lugnt. =)
    Kallamakka skrev 2019-01-07 16:42:54 följande:

    Alltid lika roligt å komma in här och läsa om hur det går för er. Haha, känner att jag är såå efter.

    Jag kan i alla fall bidra med att jag har lite ont i brösten och lite växtvärk(antar jag) i livmodern. Typ 30 minuter, men ändå.. Hihih! Sen har jag tyvärr börjat vakna mitt i natten, vrålhungrig. Vilket är sjukt drygt.

    Jag uppskattar i alla fall lite symtom, då blir det lite verkligare hela processen. Kanske kan man börja tro lite på det :)


    Vad härligt att du känner av lite symptom iaf. =) När har du första VUL bokat?


  • anina
    BaKu skrev 2019-01-07 16:55:55 följande:
    Så tråkigt att du måste må så dåligt! Men ta hand om dig och försök släpp så mycket "måsten" som möjligt. Det mesta är faktiskt inte något måste.

    Nu har jag officiellt gått över tiden. Igår var beräknat, men ingen bebis i sikte. På kvällarna känns det som det kan vara på gång. Men sen går det över. Har en del illamående vissa kvällar nu och magen är helt i oordning de dagarna. Hade jag inte vetat bättre hade jag misstänkt magsjuka på gång.

    Om bebis inte kommit om en vecka så har min barnmorska erbjudit hinnsvepning för att försöka få igång det. Enligt henne så funkar det i ungefär hälften av fallen. Får se hur det känns då om bebis ännu inte kommit då.

    Vi har fortfarande svårt med pojknamn, men nu har vi i alla fall några förslag som vi båda gillar. Flicknamn är klart sedan länge...

    Som man hört andra berätta så är sista veckorna otroligt tunga. Magen är i vägen vad man än gör. Sova på nätterna är väl något man får vänta lääänge på. Lika bra att vänja sig antar jag. Är konstant hungrig, men bebis tar ju all plats så efter några tuggor är det svårt att äta mer. Och att bebis har det trångt gör ju att det gör en del ont här och var.

    Men det är häftigt när hela magen flyttar sig fram och tillbaka. Likaså när en fot sticker ut. Mannen tycker det ser läskigt ut så han vågat knappt röra eller ens titta :p men han längtar mycket efter att bebis ska komma och han drömmer mycket om att den har kommit och han försöker, precis som jag, mentalt greppa att det bara handlar om en kort tid tills vi faktiskt har ett barn i vår famn.
    Ja det är jobbigt. Men har börjat acceptera att jag kommer må dåligt fram till förlossningen, så känns lite mer ok då. Sambon har varit lite tjurig över att jag inte gör så mycket hemma, så är lite orolig för det. Men vi får ta ett samtal så han förstår att jag inte kan. 

    Åh vad häftigt att se en fot. Ser man avtrycket på magen då? Har alltid undrat om det syns så tydligt. =) Ja tänk, nu har ni snart bebisen i famnen, som ni har längtat efter i flera år. Kan förstå att det känns overkligt. 
    Kan tänka mig att det är tungt nu. Jag har redan börjat tycka det är jobbigt att böja mig med magen (vecka 23), så det måste vara väldigt tungt och jobbigt senare.

    Hoppas bebisen vill komma ut snart. Ni har inte kollat kön va? Och hoppas på en smidig förlossning. =) 

    Stor kram
  • Kallamakka
    anina skrev 2019-01-08 11:11:51 följande:

    Vad härligt att du känner av lite symptom iaf. =) När har du första VUL bokat?


    Ja det känns lite lugnare när man känner något.

    Jag ska dit den 17 januari för tidigt VUL . :)
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-01-07 18:00:42 följande:

    Åh så roligt att du blir den första i tråden med din bebis =)!  vet du hur mkt bebis väger nu och hur ofta träffar man barnmorskan i slutet?

    har du önskat något särskilt i ditt 'förlossningsbrev'? eller låter du allt ha sin gilla gång och kör på det som rekommenderas? 

    jag tänker att man kanske får mer tankar om det där på förberedelsekursen.. har ju faktiskt ingen aning typ hur en födsel går till, har inte direkt diskuterat med någon vän utan tänker att allt löser sig nog... min man börjar redan oroa sig för hur vi ska ta oss till sjukhuset - (vi har ingen bil men bor i stan) han kommer nog vara riktigt nervös på jobbet de sista veckorna hehe!

    har ni nära till sjukhus?

    Kram!


    Vi har träffat barnmorskan v 25, 29,32,35, 37 och 39. Vi har ett möte till inbokat nästa vecka om det inte kommit någon bebis ännu då.

    Jag har faktiskt inte skrivit något förlossningsbrev. På ett av de senare mötena med barnmorskan gick vi kort igenom om man hade några tankar eller saker man vill att förlossningen ska veta. Detta skickas till förlossningen så de har redan detta. Förlossningsbrev kände jag var överflödigt för man vet aldrig vad som händer. Jag tänker försöka ta det som det kommer så mycket som möjligt. Man har ju dessutom barnmorskorna där som kan det här och som kan guida en.

    Hade inte heller jättekoll innan vi var på kurs, men det var precis lagom med information för min del. Inga detaljer utan mer vad som händer i de olika faserna och mycket att man inte kan veta alls hur den specifika förlossningen kommer gå till. En del behöver säkert veta mer och då finns ju mängder med böcker att läsa.

    Vi har väldigt nära till sjukhuset, vilket känns skönt. Nu är det dessutom "lågsäsong" och risken för att behöva åka någon annanstans är ganska liten. Om det är fullt är närmsta andra sjukhus 6 mil bort så det hoppas jag slippa. Nu har vi typ 5 minuter med bil.

    Taxi är väl ett tips om ni inte har bil :) oftast är det ju inte så dramatiskt som på film så det brukar ju gå att lösa.
    anina skrev 2019-01-08 11:16:36 följande:

    Ja det är jobbigt. Men har börjat acceptera att jag kommer må dåligt fram till förlossningen, så känns lite mer ok då. Sambon har varit lite tjurig över att jag inte gör så mycket hemma, så är lite orolig för det. Men vi får ta ett samtal så han förstår att jag inte kan. 

    Åh vad häftigt att se en fot. Ser man avtrycket på magen då? Har alltid undrat om det syns så tydligt. =) Ja tänk, nu har ni snart bebisen i famnen, som ni har längtat efter i flera år. Kan förstå att det känns overkligt. 

    Kan tänka mig att det är tungt nu. Jag har redan börjat tycka det är jobbigt att böja mig med magen (vecka 23), så det måste vara väldigt tungt och jobbigt senare.

    Hoppas bebisen vill komma ut snart. Ni har inte kollat kön va? Och hoppas på en smidig förlossning. =) 

    Stor kram


    Ja det är ju jätteviktigt att han förstår det. Jag hade svårt att förstå (även om jag rent intellektuellt fattade) hur tungt det verkligen kan vara att vara gravid. Sen har så många av mina vänner och kollegor haft relativt lätta graviditeter där de knappt känt något.

    Mannen här är jätteförstående. Vid nåt tillfälle när jag sa att jag kände mig jobbig som körde med honom så sa han bara att det är det minsta han kan göra för jag bär ju trots allt vårt barn och det är säkert jobbigare. Det är klart han tycker det ska bli skönt när jag orkar göra lite mer här hemma igen, men han klagar inte. Dessutom tycker han jag varit lugn och inte alls hemsk som man lätt kan bli med alla hormoner.

    Jag har aldrig sett fotavtryck just, men nu vet jag ju hur bebis ligger så kan lista ut att det är en fot :) men har ju sett bilder på magar där man verkligen ser fotavtryck och det är ju så häftigt.

    Nä, vi vet inte kön så börjar bli väldigt nyfiken.

    Idag började slemproppen lossna så förhoppningsvis är det dags snart. Men det kan ju dröja länge även efter den lossnat.
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-07 20:13:26 följande:

    Tack :) ja verkligen! Känns skönt å också kunna säga hon och inte den. Haha.

    Ja vi har några namn som vi gillar. Lutar åt Juni.

    Men har fler, Lily, Molly t ex. Vi får se vad det blir :D kram!!


    Ja verkligen, så tycker vi med, blir lixom en människa när man säger hon. Så mysigt!

    Idag fick jag hem ett paket med mammatröjor .. har förnekat mammakläderna länge nog nu då jag tyckt att jag har för liten mage, men nu går de inte längre.. tröjorna blir för korta framtill allihopa. Köpte ett tröj-paket begagnat faktiskt. Känner att jag inte vill lägga massa pengar på kläder jag kommer ha i 4 månader bara.. då lägger jag hellre dom pengarna på lillans rum som vi renoverar för fullt :)

    Fina kläder och satt bra allihopa, alla gick nedanför magen ;) så skönt! :) byxor dock kör jag på vanliga ännu.

    Har du börjat använda mammakläder?
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF