• jaktenpaflow

    Vi som blivit gravida efter IVF

    Hejsan!

    Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

    Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

    Välkomna!

  • Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • Akira Öken
    BaKu skrev 2019-06-06 21:57:47 följande:

    Lite tyst här på sistone. Hur går det för alla?


    Rätt bra här! Vecka 30 nu. Jag känner mig ganska stor och tung. Lite jobbigt med värmen och jag gick väldigt mycket förra helgen och fick ont i en häl. Nu försöker jag vila foten och går så lite som möjligt.

    Hur mår du?
  • Ellencassandra
    Akira Öken skrev 2019-06-06 23:29:16 följande:

    Åh, frustrerande (kan jag tänka mig?). Hur mår du och hur klarar du värmen?


    Ja det har varit frustrerande de första dagarna men nu känner jag mig rätt lugn ändå.. det sker när det sker! Men ooom värmen e jobbig haha. Var känslig redan innan för värme men nu är det tusen ggr värre som gravid. Kunde inte alls sova inatt pga värmen. Ska köpa en fläkt idag :P hur mår du? Vecka 30 såg jag :D ska du ta ut graviditetspenning å gå två månader innan eller hur har du tänkt? :)
  • Inalina
    Akira Öken skrev 2019-06-06 20:20:21 följande:
    Hoppas att det har vänt ordentligt nu och att hon går upp i vikt som hon ska!

    Ja, verkligen! Vecka 30 nu och tiden går verkligen fort!

    Åh, den synen låter helt fantastisk! Hur går det annars med allt?
    ja hon äter väldigt mkt nu och jag ger lite ersättning så nu tror jag hon gått uppå! bm kommer i morgon och kollar hennes vikt!!

    det går bra tycker jag - haft mina första dagar själv med henne. igår natt sov hon som en ängel och i natt ville hon bara ligga på mig så då fick jag ingen sömn istället. vet inte om det finns några tricks att få dem att sova i sin egen babynest/säng just nu känns det omöjligt här.. har fått nackspärr efter nattens bravader också :/  men hon är underbar och på dagarna skärper hon till sig och sover mer... men då har jag svårt att komma till ro - de renoverar huset bredvid här så det låter som att det faller bomber utanför ungefär- haft värsta värmeböljan med 32 gr varmt en vecka också och vill gärna skaffa lite korsdrag då - måste nog köpa ordentliga öronproppar...

    när tänkte du gå på föräldraledighet? ajälv lever jag på kaffe o dextrosol nuförtide ;) vill tipsa om att packa ner dextrosol i bb-väskan - det var det enda jag kunde få i mig på 12 timmar med värkar! och sen köpte jag såna där vitamin well flaskor -  de gjorde susen! och glöm inte sugrör så din man kan hålla flaskan!!!!

    Kram =)
  • Inalina
    Ellencassandra skrev 2019-06-06 22:41:19 följande:
    Jag är på bf + 4. Var inne idag för minskade fosterrörelser men det såg bra ut så det var skönt. Nu går man bara å väntar :) hur går det för dig å lillen?
    så spännande med en bebisflicka för dig snart =) ser fram emot att höra din berättelse =) kram!
  • Ellencassandra
    Inalina skrev 2019-06-07 14:22:03 följande:

    så spännande med en bebisflicka för dig snart =) ser fram emot att höra din berättelse =) kram!


    Ja det e så spännande! :) man går å analyserar varenda symtom haha. Har trott några nätter att det ska sätta igång men icke ;) kram
  • Jilka
    Inalina skrev 2019-06-07 14:20:35 följande:

    ja hon äter väldigt mkt nu och jag ger lite ersättning så nu tror jag hon gått uppå! bm kommer i morgon och kollar hennes vikt!!

    det går bra tycker jag - haft mina första dagar själv med henne. igår natt sov hon som en ängel och i natt ville hon bara ligga på mig så då fick jag ingen sömn istället. vet inte om det finns några tricks att få dem att sova i sin egen babynest/säng just nu känns det omöjligt här.. har fått nackspärr efter nattens bravader också :/  men hon är underbar och på dagarna skärper hon till sig och sover mer... men då har jag svårt att komma till ro - de renoverar huset bredvid här så det låter som att det faller bomber utanför ungefär- haft värsta värmeböljan med 32 gr varmt en vecka också och vill gärna skaffa lite korsdrag då - måste nog köpa ordentliga öronproppar...

    när tänkte du gå på föräldraledighet? ajälv lever jag på kaffe o dextrosol nuförtide ;) vill tipsa om att packa ner dextrosol i bb-väskan - det var det enda jag kunde få i mig på 12 timmar med värkar! och sen köpte jag såna där vitamin well flaskor -  de gjorde susen! och glöm inte sugrör så din man kan hålla flaskan!!!!

    Kram =)


    Mitt tips är att ha många rullade filtar /handdukar så det verkligen blir trångt för bebisen. Bara nästet hjälper inte utan typ babynest med filtar i så kanterna blir högre. Sonen här ville bara sova på mig första veckan men sen kan jag så mycket filtar i hans sleep Carrier att jag trodde att han inte skulle få plats, det gillade han :) det ska ju int vara så filtarna kan komma över huvudet, men jag hade nog så många och så tätt att han knappt kunde vrida huvudet ett tag. Lycka till!
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2019-06-07 09:51:28 följande:

    Ja det har varit frustrerande de första dagarna men nu känner jag mig rätt lugn ändå.. det sker när det sker! Men ooom värmen e jobbig haha. Var känslig redan innan för värme men nu är det tusen ggr värre som gravid. Kunde inte alls sova inatt pga värmen. Ska köpa en fläkt idag :P hur mår du? Vecka 30 såg jag :D ska du ta ut graviditetspenning å gå två månader innan eller hur har du tänkt? :)


    Förstår det, hoppas att det blir lite växlande mellan varmt och kallt och regn och sol i sommar. Tycker också det är jobbigt med för mycket värre även i vanliga fall. Vi är bortresta över helgen och denna gång var vi förutseende och tog med en fläkt! Hoppas att du fick tag på en!

    Jag jobbar juni ut och sedan tar jag semester och är ledig till en bit in i augusti. Sen väntar jag på bebisen som är beräknad 20 augusti. Om den inte kommer före förstås. :) Mitt arbete är inte av den karaktären att det är rimligt eller tänkvärt att få gravidpenning.

    Händer det nåt hos dig?
  • Akira Öken
    Inalina skrev 2019-06-07 14:20:35 följande:

    ja hon äter väldigt mkt nu och jag ger lite ersättning så nu tror jag hon gått uppå! bm kommer i morgon och kollar hennes vikt!!

    det går bra tycker jag - haft mina första dagar själv med henne. igår natt sov hon som en ängel och i natt ville hon bara ligga på mig så då fick jag ingen sömn istället. vet inte om det finns några tricks att få dem att sova i sin egen babynest/säng just nu känns det omöjligt här.. har fått nackspärr efter nattens bravader också :/  men hon är underbar och på dagarna skärper hon till sig och sover mer... men då har jag svårt att komma till ro - de renoverar huset bredvid här så det låter som att det faller bomber utanför ungefär- haft värsta värmeböljan med 32 gr varmt en vecka också och vill gärna skaffa lite korsdrag då - måste nog köpa ordentliga öronproppar...

    när tänkte du gå på föräldraledighet? ajälv lever jag på kaffe o dextrosol nuförtide ;) vill tipsa om att packa ner dextrosol i bb-väskan - det var det enda jag kunde få i mig på 12 timmar med värkar! och sen köpte jag såna där vitamin well flaskor -  de gjorde susen! och glöm inte sugrör så din man kan hålla flaskan!!!!

    Kram =)


    Skönt att höra att det går framåt! Öronproppar låter som en god idé. Vilken värme! Även här har det varit väldigt varmt, men ni har några grader högre än oss.

    Bra tips med dextrosol (och sugrör)!

    Jag går på semester den 1 juli och sen planerar jag inte att komma tillbaka på ett bra tag. :)
  • BaKu
    Ellencassandra skrev 2019-06-06 22:41:19 följande:

    Jag är på bf + 4. Var inne idag för minskade fosterrörelser men det såg bra ut så det var skönt. Nu går man bara å väntar :) hur går det för dig å lillen?


    Skönt att det såg bra ut. Det är ju så jobbigt när det slutar kännas. Vi var också inne vid ett tillfälle och innan vi fick höra hjärtljuden var så jobbigt!

    Det går bra. Nu har nattsömnen tyvärr blivit lite sämre, men det är inte mer än att man klarar det. Händer mycket i utvecklingen nu så tror det spelar in. Helst vill han sova i min säng, men jag vill helst att han sover i sin så det är en liten kamp. Brukar bli ungefär halva natten i varje. Förra månaden sov han hela nätter flera gånger. Alltså från typ 21 till 6. Nu är vi tillbaka på två till tre amningar på det så känns lite surt, men verkar vara vanligt i den här åldern.

    Växer gör han fortfarande och han är stor. Vi har nu gått över till kläder för ungefär niomånaders. Han är 4,5 ;p. Han lär antagligen väga 10 kg vid ett halvårs ålder. Han väger nästan nio nu. Dessutom är han över 70 cm redan. På ett sätt skönt att han växer ordentligt, men det är också tungt att bära på honom. Dessutom växer han ur allt för tidigt. Vi fick överge bsbynest och bedside crib väldigt mycket tidigare än jag hoppats. Han växte ur liggdelen på vagnen innan han lärt sig sitta. Fick köpa en dyna till sittdelen så han kan sitta lite och även ligga bekvämt i den. Han har nästan vuxit ur babyskyddet så måste byta till vanlig stol snart, också det innan han kan sitta. Så det är lite extra jobb med allt. Kläder ska vi inte tala om. Tycker jag hela tiden köper för stora kläder och vips så går de inte på...

    Sen fattar man inte hur snabbt allt går. Det är ju ändå bara drygt fyra månader sen han föddes, men han är ju redan en sån personlighet och han är ju så stor nu. Han rullar runt, leker, skrattar och försöker krypa. Nyss var han ju ett litet knyte som man knappt vågade hålla. Tittar på kläderna han hade då och jag kan på riktigt inte fatta att han haft dem. Då var han ändå stor som nyfödd. Vid ett tillfälle fick jag faktiskt kolla på foton för trodde jag mindes fel om vissa kläder. Såg så små ut att jag tänkte det var omöjligt att han haft dem.

    Har du fått nån tid för igångsättning än? Vi fick ju det, men så kom han två dagar innan det. Vi blev så förvånade för hade ställt in oss på att bli igångsatt...
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-06-07 14:20:35 följande:

    ja hon äter väldigt mkt nu och jag ger lite ersättning så nu tror jag hon gått uppå! bm kommer i morgon och kollar hennes vikt!!

    det går bra tycker jag - haft mina första dagar själv med henne. igår natt sov hon som en ängel och i natt ville hon bara ligga på mig så då fick jag ingen sömn istället. vet inte om det finns några tricks att få dem att sova i sin egen babynest/säng just nu känns det omöjligt här.. har fått nackspärr efter nattens bravader också :/  men hon är underbar och på dagarna skärper hon till sig och sover mer... men då har jag svårt att komma till ro - de renoverar huset bredvid här så det låter som att det faller bomber utanför ungefär- haft värsta värmeböljan med 32 gr varmt en vecka också och vill gärna skaffa lite korsdrag då - måste nog köpa ordentliga öronproppar...

    när tänkte du gå på föräldraledighet? ajälv lever jag på kaffe o dextrosol nuförtide ;) vill tipsa om att packa ner dextrosol i bb-väskan - det var det enda jag kunde få i mig på 12 timmar med värkar! och sen köpte jag såna där vitamin well flaskor -  de gjorde susen! och glöm inte sugrör så din man kan hålla flaskan!!!!

    Kram =)


    Visst är de första dagarna själv lite läskiga och man fattar knappt hur man ska göra vissa saker själv. Jag vågade knappt gå på toaletten. Nu känns det lättare även om han kräver mer på ett annat sätt, men tror ju inte han kommer dö så fort jag lämnar rummet längre. Nu är han ju dessutom lite mer ljudlig och man hör att allt är bra.

    Vi hade ett lite mindre nest i början, så det är kanske lite som Jilka skriver, att det ska vara taight. Men tänk på att det inte får bli för varmt och tror ändå man rekommenderar att de ska kunna röra sig ganska fritt. Vet att man förr lindade bebisar så sov de bättre, men det ska man ju inte göra.

    Men kan väl börja med att säga, håll ut! Det blir bättre. Vissa barn vill ha mer närhet än andra. Jag sov mycket med honom på mig i början för han vaknade så snart jag la ner honom. Spelade ingen roll var jag la honom, han sov bara i famnen. Dessutom somnade jag ofta ifrån när jag ammade och vaknade när han skulle äta nästa gång. Det var tufft och kroppen tog stryk. Jag accepterade till slut att det får vara såhär ett tag. Så nästa tips är att se till att du har det så bekvämt som möjligt. Testa olika kuddar. Kanske bättre att sitta än ligga. Kuddar under armarna /armbågarna kan göra susen. Ha bekväma underkläder/kläder som sitter kvar hur mycket du och bebisen än snurrar runt. Jag hade i början trosor som bara hasade ner. Blev tokig, men ville ju inte använda mina vanliga under tiden jag blödde mycket. Sååå dumt! Använder taighta boxer i vanliga fall och det var ju guld att byta tillbaka för en sak mindre att irritera sig på. Sen hade jag en kudde fylld med sånna frigolitkulor. Så mycket bättre än en vanlig kudde när jag satt i sängen. Den var bekväm, lätt att forma och höll ju formen och gled inte iväg hela tiden.

    Efter ett tag tröttnade jag dock och bestämde mig helt enkelt för att han ska sova i nestet. Tror jag tajmade bra när vi båda var redo för det. La ner honom så fort han somnat. När han vaknade lyfte och nattade om och la ner igen. Det tog nog ett litet tag, men det gick.

    Sen prövade jag mig fram när jag skulle lägga ner honom. Det verkar också vara olika med olika barn. Hittade tillslut en tidpunkt när han började sova lite djupare, men inte sovit för länge. Om jag la ner honom då så sov han ofta vidare. Testade många andra tidpunkter, både direkt när han somnat och när han sovit en timma. Tänkte att det skulle vara lättare när han sov riktigt djupt, men det bästa var alltså nånstans mitt emellan lätt och djup sömn. Verkar som det är så för många barn. Nu kanske hon är för liten för antar att hon somnar när du ammat henne (antar att du fortfarande ammar) , men nu när han inte somnar varje gång han ätit utan jag aktivt måste natta honom så nattar jag honom där han ska sova. Exempelvis i soffan. Då ligger jag bredvid honom. I sängen är lite svårare, men tränar på det. Behöver inte flytta honom och större chans han sover vidare.

    Liggamning är också ett knep. Jag ammade honom när han låg i nestet ibland. Själva amningen var inte så bekväm, men han somnade däri och då kunde jag stå ut. Nu liggammar jag för det mesta för han är så tung att hålla i...det är också lättare när han inte ligger i något babynest utan vi hamnar tätt intill.

    Hoppas du hittar nåt som funkar :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF